1
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
از آنجا که حدود یکسوم دیاکسیدکربن ناشی از فعالیتهای انسانی، توسط نیروگاههای تولید توان وارد اتمسفر میشود، یک تلاش منطقی برای محدود کردن این آلایندگیها وجود دارد. یکی از راهکارهای ارائه شده چرخههای اوکسیفیول هستند که در آنها به جای هوا، از اکسیژن خالص برای سوزاندن سوخت استفاده میشود و دیاکسیدکربن ناشی از احتراق سوخت در مرحلهی چگالش بخار آب از چرخه خارج میشود. از طرف دیگر، قیمت سوخت و بحران انرژی موجود در جهان باعث شده تا طراحی چرخههای با بازده بالا نقش پر اهمیتی داشته باشند. چرخهی MATIANT یکی از انواع چرخههای اوکسیفیول با راندمان انرژی 26/48% است که در این مطالعه به تحلیل ترمودینامیکی آن پرداخته میشود و با ارائهی نتایج تحلیل اگزرژی، به دنبال مشخص کردن اجزایی از چرخه که بیشترین تخریب اگزرژی را دارند، هستیم. شایان ذکر است حل مجموعه معادلات ناشی از شبیهسازی و مشخصات ترموفیزیکی نقاط مختلف چرخه توسط نرمافزار EES صورت گرفت.