تحلیل ترک سه بعدی مود ترکیبی پره توربین گازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، شرکت انتقال گاز، شیراز

2 استادیار، پژوهشکده هوادریا، شیراز

3 دانشیار، دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده

در این مقاله با استفاده از روش المان محدود وانتگرال مستقل از مسیر جی، تحلیل ترک سه بعدی مود ترکیبی یک مدل واقعی پره توربین گازی انجام شده است. اثر پارامترهای مختلف مانند سرعت دورانی پره، فشار سیال، زاویه ترک، موقعیت ترک روی پره و طول ترک بر روی ضرایب شدت تنش مود اول، دوم، سوم و موثر بررسی شده است. علاوه بر آن سرعت دورانی بحرانی و طول، ارتفاع و زاویه ترک بحرانی نیز محاسبه گردید. نتایج همچنین نشان داده‌اند که ترک‌های لبه‌ای از نوک سطحی ترک رشد می‌کنند بنابراین پایش سطح بیرونی ترک تضمین کننده امنیت پره می‌باشد.

کلیدواژه‌ها