مطالعه تجربی اثر قطر دکمه جوش بر تنش‌های پسماند در نمونه‌هائی با جوش نقطه‌ای از جنس AISI 1008

نوع مقاله : مقاله کوتاه

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی

چکیده

فرآیندهای ساخت و تولید مثل جوش کاری که همراه با تغییر شکل غیریکنواخت باشند، تنش های پسماند قابل توجهی ایجاد می کنند. در صنعت خودرو سازی از فرآیند جوش کاری مقاومتی برای اتصال قطعات بدنه و شاسی خودرو به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. در تحقیق حاضر با انجام اندازه گیری به روش سوراخ کاری و با استفاده از کرنش سنج مقاومتی، اثر تغییر قطر دکمه جوش بر تنش های پسماند در نمونه‌هائی از جنس ورق فولاد AISI 1008 با جوش نقطه‌ای جستجو شده است. توزیع تنش پسماند شعاعی و محیطی در لبه دکمه جوش و تنش‌های پسماند طولی و عرضی در مرکز دکمه جوش برای هشت نمونه‌ی استاندارد آزمایشی با قطر های مختلف دکمه جوش تعیین و نشان داده شده‌اند. بر اساس مطالعه انجام شده، با افزایش اندازه‌ی قطر دکمه‌ی جوش، تنش‌های پسماند شعاعی و محیطی کاهش می‌یابند.

کلیدواژه‌ها


[1] Cha B. W., and Na S .J., "A study on the relationship between welding conditions and residual stress of resistance spot welded 304-type stainless steels", Journal of Manufacturing Systems, vol. 3, no. 22, pp. 181–189, 2003. [2] Vural M., Akkus A., and Eryurek B., "Effect of welding nugget diameter on the fatigue strength of the resistance spot welded joints of different steel sheets", Journal of Materials Processing Technology, 176, pp. 127–132, 2006. [3] Ranjbar Nodeh I., Serajzadeh S., and Kokabi A. H., "Simulation of welding residual stresses in resistance spot welding, FE modeling and X-ray verification", Journal of Materials Processing Technology, 205, pp. 60-69, , 2008. [4] Ma N., and Murakawa H., "Numerical and experimental study on nugget formation in resistance spot welding for three pieces of high strength steel sheets", Journal of Materials Processing Technology, 210, pp. 2045–2052, 2010. [5] Moshayedi H., and Sattari-Far I., "Numerical and experimental study of nugget size growth in resistance spot welding of austenitic stainless steels", Journal of Materials Processing Technology, 212, pp. 347– 354, 2012. [6] Dickinson D.W., "Welding in the automotive industry", Committee of Sheet Steel Industries, Report AISI SG 81-5, 1981. [7] "Recommended practices for test methods for evaluating the resistance spot welding behavior of automotive sheet materials", American Welding Society, AWS/SAE D8.9:02, 2002. "Standard test method for determining residual stress by hole drilling strain-gage method", ASTM Designation, E837-95, pp. 642-648, 1997. [9] Cha B.W., and Na S.J., "A study on the relationship between welding conditions and residual stress of resistance spot welded 304-type stainless steels", Journal of Manufacturing Systems, vol. 3, no. 22, pp. 181–189, 2003. [10] Long X., "Finite element analysis of residual stress generation during spot welding and its affect on fatigue behavior of spot welded joint", Ph. D. Thesis, The Faculty of the Graduate School, University of Missouri-Columbia, 2005.