بررسی تجربی اثرات شمع های چند الکترودی در جهت بهبود عملکرد موتور و کاهش آلاینده‌ها در موتور XU7JP/L3

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش اثرات استفاده از شمع­های چند الکترودی بر پارامترهای عملکردی یک موتور احتراق داخلی با استفاده از آزمون­های تجربی مطالعه شده است. در این راستا آزمون­های تجربی با استفاده از دو نوع سوخت بنزین بدون سرب و همچنین ترکیب بنزین بدون سرب و یک افزودنی تجاری به نام Keropur-G انجام شده است. نتایج بدست آمده از آزمون‌های تجربی نشان می‌دهد که با استفاده از شمع­های چند الکترودی در سوخت معمولی و سوخت به همراه افزودنی، میزان گشتاور ترمزی و توان ترمزی افزایش یافته و در مقابل مصرف سوخت ویژه ترمزی کاهش می‌یابد. همچنین در بحث انتشار آلاینده­های موتور استفاده از شمع­های چند الکترودی سبب افزایش انتشار اکسیدهای نیتروژن و کاهش آلاینده­های هیدروکربن‌های نسوخته، منواکسیدکربن و همچنین دی‌اکسیدکربن خروجی از موتور می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1]          Amer A. A. and Reddy T. N., Multidimensional Optimization of In-Cylinder Tumble Motion for the New Chrysler Hemi, No. 724, 2018.
[2]          Fenimore C. p., symposium (international) on combustion, the combustion institute. pittsburgh, 1991.
[3]          Hiroya I. and Keiji K., Super Carbon Fouling Resistive Small Size Spark Plug, SAE Tech. Pap. Ser., 2005.
[4]          Hori T. and Shibata M., Super Ignition Spark Plug with Fine Center & Ground Electrodes Reprinted From : New SI Engine and Component Design, No. 724, 2018.
[5]          Pulkrabek W. W., Engineering fundamentals of the internal combustion engine. McGraw Hill, 1988.
[6]          Kamiński T., Wendeker M., Urbanowicz K., and Litak G., Combustion process in a spark ignition engine : Dynamics and noise level estimation Combustion process in a spark ignition engine : Dynamics and noise level estimation, Vol. 461, No. 2004, 2013.
[7]          R. Van Basshuysen and F. Schafer, Modern engine technology from A to Z, SAE international (2006).
[8]          Lee Y. G. and Boehler J. T., Flame Kernel Development and its Effects on Engine Performance with Various Spark Plug Electrode Configurations, Vol. 2005, No. 724, 2018.
[9]          Taylor C. F., The Internal Combustion Engine in Theory and Practice. M.I.T, 1966.
[10]        Nishioka S. and Hanashi K., Super Ignition Spark Plug with Wear Resistive Electrode, Vol. 2008, No. 724, 2018.
[11]        Hori T. and Shibata M., Super Ignition Spark Plug with Fine Center & Ground Electrodes Reprinted From : New SI Engine and Component Design, No. 724, 2018.
 [12]       Lee M. J., Hall M., Ezekoye O. A., and Matthews R., Voltage, and Energy Deposition Characteristics of Spark Ignition Systems Reprinted From: SI Combustion and Direct Injection SI Engine Technology, No. 724, 2018.
[13]        W. W. Pulkrabek, Engineering fundamentals of the internal combustion engine. McGraw Hill, 1988.
[14]        Cussons Educational technology, Dynamometer, Catalogue of Multi-Cylinder Engine test bed with Hydraulic, 1998.
[15]        Fenimore C. p., symposium (international) on combustion, the combustion institute. pittsburgh, 1991.
[16]        BASF’s KEROPUR® G. [Online]. Available:https://products.basf.com/en/Keropur-G.html.
[17]        XU7JP/L3. [Online]. Available: http://ip-co.com/contents/view/45.