تأثیر لایه چینی دیسک کامپوزیتی بر رفتار میرایی میراگر جریان گردابه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 کارشناس ارشد، مهندسی مکاترونیک، پژوهشکده رانشگرهای فضائی- پژوهشگاه فضائی ایران، تبریز، ایران

4 استادیار، مهندسی مکانیک، پژوهشکده رانشگرهای فضائی-پژوهشگاه فضائی ایران، تبریز، ایران

چکیده

چکیدهدر مسئله دفع ارتعاشات، بکار گیری سامانه‌های کنترل غیرفعال همراه با میراگر جریان گردابه‌ای و خاصیت مغناطیسی آن یک روش کلیدی برای کاهش حساسیت و مصرف انرژی است. یکی از کاربردهای مهم میراگر جریان گردابه‌ای، در سامانه‌های فضائی است؛ و در این مقاله کاربرد آن در بازکننده آنتن ماهواره است. برای شبیه‌سازی میراگر جریان گردابه‌ای از فرم‌های دیفرانسیلی و انتگرالی معادلات مکسول در نرم‌افزار COMSOL و از روش انرژی المان محدود در نرم‌افزار MATLAB استفاده شده است. در COMSOL بخش الکترومغناطیس را برای شبیه‌سازی میدان مغناطیسی و الکتریکی در شرایط تغییر زاویه دیسک با زمان و از PDE برای حل معادلات انرژی میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی استفاده شده است. استفاده از نرم‌افزار COMSOL به روش المان محدود و معادلات دیفرانسیلی مکسول، یک گسستگی مابین مواد مغناطیسی در مؤثر بودن برای میراگر را سبب شده است. گروه مواد نهایی برای مواد مغناطیسی از نوع گروه فرامغناطیس‌ها و دیمغناطیس به ترتیب نیکل و مس تعیین شده است. شبیه‌سازی نشان داده که وجود ایزوله ساز الکتریکی باعث کاهش ضریب میرایی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


      
[1]      Ishan Luthra S. K. Pahuja. Simulation and Analysis of an Eddy Current Damper [J]. Int J Performability Eng, 2017, 13(2): 143-152.
[2]      Pan, Qiang, He, Tian, Xiao, Denghong, & Liu, Xiandong. Design and Damping Analysis of a New Eddy Current Damper for Aerospace Applications. Latin American Journal of Solids and Structures, 13(11), pp 1997-2011, 2016.
[3]      Touzani R. Rappaz J. Mathematical Models for Eddy-Current and Magneto-Static with selected Applications. 1st ed. Springer, 2014.
[4]     غلامرضا هاشمی، عادل پور تقی، محرم شاملی، بهزاد آیشت، شبیه‌سازی اثر آرایش هندسی آهنرباهای دائم بر روی گشتاور مقاوم ایجاد شده توسط پدیده جریان گردابه‌ای، پژوهشگاه فضائی ایران، تبریز، آذر ۱۳۹۶.
[5]     غلامرضا هاشمی، عادل پور تقی، محرم شاملی، بهزاد آبشت، تعیین پارامترهای مؤثر بر روی نیروی ترمز مغناطیسی ایجاد شده توسط پدیده جریان گردابه‌ای، پژوهشگاه فضائی ایران، تبریز، آذر ۱۳۹۶.
[6]      Duke, M. & Fow, A. J. Determining the volumetric characteristics of a passive linear electromagnetic damper for vehicle applications. Cogent Engineering, 4(1), 2017.
[7]      Fleisch, D. A student Guide to Maxwell Equations. 1st ed. New York: Cambridge University Press, 2008.
[8]      Wiechers, G. Brussaard, P.J. Shell model calculations of nuclear magnetic moments and M1 transition probabilities in the 2S12 1d23 shell, Nuclear Physics, Vol. 73, pp 604-612, 1965.
[9]      He, J.Q. et al. Ferromagnetic domain structures and spin configuration measured in doped. Physical Review B Condensed Matter, Vol. 81, No. 9, pp۰94427-۰94434, 2010.
[10]  Coey, J.M.D, Magnetism and Magnetic Materials. 1th ed. Dublin: Cambridge University Press, 2010.
[11]  Bae, J. Hwang, J. Park, J. et al. Modeling and experiments on eddy current damping caused by a permanent magnet in a conductive tube. J Mech Sci Technol, Vol. 23, pp 3024–3035, 2009.
[12]  Jiles, D. Introduction to Magnetism and Magnetic Materials. 3rd ed.CRC Press Company, 2016.
[13]  Sun, X. Jiang.L, Pong,W.P. Magnetic Flux Concentration at Micrometre Scale. Microelectronic Engineering, pp. 77-81, 2013.
[14]  Gunter E.J. Humphris R.R. Siverson S.J. Design Study of Magnetic Eddy-Current Vibration Suppression Damper for Application to Cryogenic Turbomationary. University of Virginia,1ed 1983.