1
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری
2
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری
3
دانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده
در این مقاله بهینهسازی مقید تابع هدف کمپرسور محوری با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش وزنی و اثر تغییر ترکیبهای متفاوت ضرایب وزنی تابع هدف، بهینهسازی کمپرسور محوری مورد بررسی شده است. تابع هدف شامل ترکیب خطی بازده آیزنتروپیک و ضریب افزایش فشار استاتیک با درنظر گرفتن سه متغیر قطر متوسط طبقهی کمپرسور، زاویه هوا در ورود به روتور و ضریب جریان میباشد. در هر گام مسئلهی بهینهسازی، تابع هدف بوسیلهی ضرایب وزنی تشکیل شده و توسط الگوریتم ژنتیک حل میشود. با تغییر ضرایب تابع هدف جدید ساخته میشود و مسئلهی بهینهسازی جدید تشکیل میشود. کاهش تابع هدف در نسبتهای مختلف ضرایب وزنی نشان دهنده بهینه شدن مساله با توجه به سه قید بررسی شده در هر تکرار میباشد که صحت محاسبات را نشان میدهد.
گل نژاد, علی, بک خوشنویس, عبدالامیر, & رضائی مقدم, محمد. (1392). بررسی اثر تغییر ترکیب ضرایب وزنی تابع هدف در بهینه سازی آیرودینامیک کمپرسور محوری. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 43(1), 25-32.
MLA
علی گل نژاد; عبدالامیر بک خوشنویس; محمد رضائی مقدم. "بررسی اثر تغییر ترکیب ضرایب وزنی تابع هدف در بهینه سازی آیرودینامیک کمپرسور محوری". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 43, 1, 1392, 25-32.
HARVARD
گل نژاد, علی, بک خوشنویس, عبدالامیر, رضائی مقدم, محمد. (1392). 'بررسی اثر تغییر ترکیب ضرایب وزنی تابع هدف در بهینه سازی آیرودینامیک کمپرسور محوری', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 43(1), pp. 25-32.
VANCOUVER
گل نژاد, علی, بک خوشنویس, عبدالامیر, رضائی مقدم, محمد. بررسی اثر تغییر ترکیب ضرایب وزنی تابع هدف در بهینه سازی آیرودینامیک کمپرسور محوری. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1392; 43(1): 25-32.