استخراج مشخصه های آئرودینامیکی کشتی هوایی در زوایای حمله بالا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

مقاله حاضر اختصاص به استخراج داده‌های آئرودینامیکی یک کشتی هوایی در شرایط خاص به‌ویژه در زوایای حمله بالا دارد. زمانی که این اطلاعات به صورت حلقه بسته در یک شبیه‌ساز پرواز مورد استفاده واقع شوند؛ ضروری است که از ابزار محاسباتی و روش‌های خاص بهره‌گیری شود، به گونه‌ای که قابلیت ارسال و دریافت شرایط پروازی به صورت "در حلقه" فراهم گردد. لذا استفاده از محیط منبع باز OPEN FOAM در این فعالیت پیشنهاد می‌گردد. در ادامه پژوهش، ضرایب آئرودینامیکی یک کشتی هوایی بر اساس سه روش دینامیک سیالات محاسباتی "در حلقه"، نتایج تجربی آزمون تونل باد و پارامتر‌های هندسی در زوایای حمله 10- تا 20 درجه محاسبه می‌شود. دقت ضرایب آئرودینامیکی به دست آمده در شبیه‌سازی کشتی هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا برای بررسی این مهم، نتایج آئرودینامیکی بدست آمده بر اساس سه روش دینامیک سیالات محاسباتی "در حلقه"، آزمون تونل باد و روش تحلیلی پارامتر‌های هندسی کشتی هوایی با یکدیگر مقایسه می‌گردد. در ادامه پژوهش حاضر، پایداری استاتیکی طولی و جانبی کشتی هوایی بررسی می‌گردد و همچنین با بررسی نسبت ضرایب برآ به پسآ برحسب زاویه حمله، زاویه حمله‌ای که کشتی هوایی دارای بهترین عملکرد است؛ مشخص می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات