در تحقیق حاضر سرعت ورود مذاب به قالب، در چند قطعهی ریختگی صنعتی همچون کاسه چرخ عقب نیسان، میل لنگ پژو 405 و فلایویل پیکان که به روش فشار ایمپالس هوا تولید شده است، اندازه گیری شد. بدین ترتیب که از هر کدام از قطعات نام برده شده، فیلمی در هنگام ورود مذاب به داخل قالب روباز برداشته شده و در مراحل بعدی، سرعتهای تئوری استخراج گردیده و با سرعتهای عملی که از روی فیلم ضبط شده برای هر کدام بدست آمده بود مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که اصطکاک و انتقال گرمای قالب تغییرات قابل توجهی در میزان سرعت های تئوری و عملی ایجاد می کند. همچنین سرعت ورود مذاب به قالب برای تمام قطعات تولیدی که در این پروژه بررسی شدند زیر m/s5/0 بدست آمد، که این مقدار زیر مقدار بحرانی قرار دارد. بنابراین سیستم راهگاهی بکار رفته برای تولید قطعات نام برده از نظر سرعت ورود مذاب به داخل قالب، مناسب بوده و ضایعات ناشی از گذر از سرعت بحرانی در این قطعات دیده نشد.
نجم الدین, نجمه, غفوریان, سحر, & بوترابی, سیدمحمدعلی. (1392). تحقیق در سرعت مذاب ورودی به قالب در قطعات ریختگی تولید شده به روش فشار ایمپالس هوا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 42(1), 61-67.
MLA
نجمه نجم الدین; سحر غفوریان; سیدمحمدعلی بوترابی. "تحقیق در سرعت مذاب ورودی به قالب در قطعات ریختگی تولید شده به روش فشار ایمپالس هوا". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 42, 1, 1392, 61-67.
HARVARD
نجم الدین, نجمه, غفوریان, سحر, بوترابی, سیدمحمدعلی. (1392). 'تحقیق در سرعت مذاب ورودی به قالب در قطعات ریختگی تولید شده به روش فشار ایمپالس هوا', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 42(1), pp. 61-67.
VANCOUVER
نجم الدین, نجمه, غفوریان, سحر, بوترابی, سیدمحمدعلی. تحقیق در سرعت مذاب ورودی به قالب در قطعات ریختگی تولید شده به روش فشار ایمپالس هوا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1392; 42(1): 61-67.