1
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2
استادیار، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری
چکیده
در این تحقیق، تأثیر زبری سطح پرهها بر روی پارامترهای عملکردی کمپرسور محوری گذرصوتی شامل راندمان و نسبت فشار مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیهسازی سهبعدی میدان جریان پیچیده کمپرسور محوری، از یک کد عددی استفاده شده که قادر به حل معادلات ناویر استوکس رینولدز-متوسط است. نتایج کد عددی با نتایج آزمایشگاهی کمپرسور محوری مورد مقایسه قرار گرفته بطوریکه نتایج نشان دهنده اعتبار کد عددی میباشد. سپس تأثیر تغییرات زبری سطح پرههای تمامی طبقات بطور کمی و در حالات مختلف در نقطه طراحی بر روی پارامترهای عملکردی کمپرسور محوری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که زبری روی سطح پرهها سبب افزایش ضخامت لایه مرزی و کاهش راندمان و نسبت فشار کمپرسور میگردد که کاهش راندمان نسبت به نسبت فشار بسیار محسوستر میباشد.