بررسی تجربی ساختار جریان مادون صوت عمود بر مدل بال و بدنه اگارد-بی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،اصفهان، ایران

2 دانشیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،اصفهان، ایران

3 دکترا، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،اصفهان، ایران

چکیده

در این پژوهش به بررسی تجربی ساختار جریان مادون صوت عمود بر مدل بال و بدنه اگارد-بی پرداخته شده است. در این راستا توزیع سرعت به وسیله جریان سنج سیم­داغ در پنج مقطع روی بال اندازه­گیری شده است تا به کمک نتایج حاصل از آن بتوان مشخصات جریان از جمله ساختار، اندازه و موقعیت گردابه­ها را مورد ارزیابی قرار داد. به منظور بررسی تاثیر زاویه حمله و عدد رینولدز بر ساختار جریان روی بال، آزمایش­ها در زوایای حمله 5، 6، 8، 10 و12 درجه و زوایای جانبی 4، 8 و12 درجه و اعداد رینولدز 500000 و 250000 در تونل باد مادون صوت مدار بسته دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان انجام گرفته­اند. نوآوری پژوهش حاضر بررسی ساختار جریان عمود بر مدل اگارد–بی در شرایط مادون صوت و بررسی تاثیر زاویه جانبی بر ساختار جریان است، زیرا آزمایش­های گذشته بر روی این مدل عمدتاً در شرایط مافوق صوت و بدون بررسی زاویه جانبی انجام شده­اند. نتایج، حاکی از وجود دو گردابه است.گردابه طولی که تحت تاثیر بال وگردابه عرضی که تحت تاثیر بدنه ایجاد شده است. افزایش زاویه حمله باعث افزایش قدرت گردابه طولی و افزایش زاویه جانبی باعث افزایش قدرت گردابه عرضی شده است.

کلیدواژه‌ها


[1] Damljonovic, D., Vitic, A., and Vukovic, D., “Testing AGRAD-B Calibration Model in the T-38 TrisonicWind Tunnel” Scintific-Technichal Review,Vol.LV1,No. 2,2006.
[2] Akguli, A.,Isakovic, J.,Mandic, S.,and Gulay, E., “Determination of Aerodynamic Characteristics of Nonstandard AGARD-B Calibration Model”Scintific-Technichal Review,Vol.L1X,No.2,2009.
[3]Peckham, D., and Atkinson, S., “Preliminary Results of Low Speed Wind Tunnel Test on a Gothic Wing of Aspect Ratio”Ministry of aviation,1960.
[4] DehghanManshadi, M., Hejranfar, k., and Farajollahi, A.H., “Effect of Vortex Generators on Hydrodynamic Behavior of an Underwater Axisymmetric Hull at High Angles of Attack, Journal of Visualization, DOI 10.1007/s12650-016-0412-4, 2017.
[5] DehghanManshadi, M., Farajollahi, A.H., and  Hanipourn H., “Experimental Investigation of BehaviorVortical Flow around an Axisymmetric Streamlined Body Vehicle by Using the Five Hole Probe”, Journal of University of Tabriz Mechanical Engineering, February,pp. 103-111, 2017. (In Persian)
[6]Gordnier, R.E.,andVisbal, M.R., “Higher-Order Compact-Difference Scheme Applied to the Simulation of the Low Sweep Delta Wing Flow”AIAA,p.0620,2003.
[7]Mitchell, A., Morton, S., Molton, P., and Guy, Y.,“Flow Control of Vortical Structures & Vortex Breakdown over Slender Delta Wings”Advanced Flow Management,2003.
[8] DehghanManshadi, M., Soltani, M., and Saeidinezhad, A., “Experimental and Numerical Investigations on Effects of Ice Position on Turbulent Flow and Drag Coefficient of an Airfoil” Journal University of Tabriz Mechanical Engineering, February,pp. 33-45, 2016. (In Persian)
[9] DehghanManshadi, M., Hejranfar, k., and Farajollahi, A.H., “Numerical and Experimental Investigation of Effect of Vortex Generators on Flow over Suboff Bare Hull Model, Modares Mechanical Engineering, Vol. 9, pp. 1-11, 2015.(In Persian)
[10] Soltani, M.R., Masdari, M., and Ghorbanian, K., “Experimental Investigation of Sweep Angle Effect on the Flow Field of a Wing at Subsonic Regim”Journal of Sharif Mechanical Engineering, pp. 69-76, June 2013. (In Persian)