1
کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
2
استادیار، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
یکی ازموضوعات مهم درعملکرد زیردریاییها درک صحیح از مانورپذیری و حساسیت آنها به تغییرات پارامترهای هیدرودینامیکی است. پارامترهای هیدرودینامیکی با آزمون های عملی قابل اندازهگیری هستند وارتباط مستقیم با مشخصات هندسی و شرایط محیطی وسیله دارند. این ضرایب که در اثر تراکنش سیال با بدنه متحرک زیردریایی ایجاد میشوند مقادیر ثابتی نداشته و نامعین هستند. هدف اصلی دراین مقاله، حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی زیردریایی نظیر پارامترهای میرایی هیدرودینامیکی بدنه و ضمائم در سه مانور دایرهای، زیگ زاگ افقی و قائم میباشد. این پژوهش وابستگی قطر مانور دایره به ممان هیدرودینامیکی حاصل از سطوح کنترلی عمودی، عدم تاثیر ضرایب پسا در مقابل ضرایب برآ حاصل از بدنه و سطوح کنترل در پاسخ سیستم نتیجه گرفته شده است. در نهایت افزایش ضرایب برآ در افزایش مانورپذیری زیردریایی و افزایش پسا در کندی و پایدار بودن زیردریایی را ارائه مینماید.
میرزایی, داوود, بدری, محمدعلی, & زمانی, احمدرضا. (1396). حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی یک زیردریایی به روش غیرمستقیم به منظور ارزیابی و بهینه سازی مانورپذیری. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), 305-314.
MLA
داوود میرزایی; محمدعلی بدری; احمدرضا زمانی. "حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی یک زیردریایی به روش غیرمستقیم به منظور ارزیابی و بهینه سازی مانورپذیری". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47, 1, 1396, 305-314.
HARVARD
میرزایی, داوود, بدری, محمدعلی, زمانی, احمدرضا. (1396). 'حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی یک زیردریایی به روش غیرمستقیم به منظور ارزیابی و بهینه سازی مانورپذیری', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), pp. 305-314.
VANCOUVER
میرزایی, داوود, بدری, محمدعلی, زمانی, احمدرضا. حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی یک زیردریایی به روش غیرمستقیم به منظور ارزیابی و بهینه سازی مانورپذیری. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1396; 47(1): 305-314.