1
کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک
2
استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده
در این پژوهش، تحلیل عددی سهبعدی اجزاء دوار کمپرسور یک موتور توربوشفت شامل سه طبقه کمپرسور محوری و یک طبقه کمپرسورگریز از مرکز توسط نرم افزار CFX صورت میپذیرد. معادلات جریان تراکمپذیر از روش فشار مبنا و براساس مدل آشفتگی SST حل میشوند. پس از بررسی استقلال حل از شبکه محاسباتی، با تغییر شرایط مرزی ورودی و خروجی، منحنی عملکرد کل کمپرسور به دست میآید. نتایج نشان میدهد در طبقه اول کمپرسور محوری به دلیل طول کمان زیاد محوری پره روتور، جریان ثانویهای از پایه تا نوک بوجود میآید. همچنین، جریان در مقطع نوک پرههای روتور طبقه اول گذر صوت است. در کمپرسور گریز از مرکز نیز تولید جریان ثانویه و بوجود آمدن ناحیه جت و ویک و لغزش در خروجی پروانه با استفاده از شبیهسازی عددی قابل مشاهده است.
نیکنژاد, فرهود, & نیلیاحمدآبادی, مهدی. (1394). شبیه سازی عددی سه بعدی کمپرسور چند طبقه یک موتور توربوشفت و ارزیابی مشخصات عملکردی آن. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(3), 95-106.
MLA
فرهود نیکنژاد; مهدی نیلیاحمدآبادی. "شبیه سازی عددی سه بعدی کمپرسور چند طبقه یک موتور توربوشفت و ارزیابی مشخصات عملکردی آن". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45, 3, 1394, 95-106.
HARVARD
نیکنژاد, فرهود, نیلیاحمدآبادی, مهدی. (1394). 'شبیه سازی عددی سه بعدی کمپرسور چند طبقه یک موتور توربوشفت و ارزیابی مشخصات عملکردی آن', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(3), pp. 95-106.
VANCOUVER
نیکنژاد, فرهود, نیلیاحمدآبادی, مهدی. شبیه سازی عددی سه بعدی کمپرسور چند طبقه یک موتور توربوشفت و ارزیابی مشخصات عملکردی آن. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1394; 45(3): 95-106.