1
کارشناس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک
2
استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک
3
استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا
چکیده
تونل باد، جریان هوای کنترل شدهای را ایجاد میکند که از اطراف مدل عبور کرده و بدین ترتیب اطلاعات مفیدی از چگونگی عبور جریان از اطراف مدل به دست میآید. هدف نهایی از طراحی تونل باد، ایجاد جریان هوای یکنواخت با حداقل شدت آشفتگیها[1] و بدون زاویه میباشد. یکی از روشهای کاهش شدت آشفتگی جریان نصب لانهزنبوری[2] و توری[3] در محفظه آرامش تونل باد است. در این پژوهش اثر نصب لانهزنبوری و توری با پارامترهای هندسی مشخص بر توزیع سرعت، شدت آشفتگیها و دو پارامتر چولگی[4] و صافی[5] جریان در مقطع آزمون تونل باد مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور اندازهگیری شدت آشفتگیها از دستگاه جریانسنج سیم داغ[6] استفاده شده است. این دستگاه سرعت لحظهای جریان سیال را با فرکانس بسیار بالا اندازهگیری میکند. نتایج نشان میدهد که نصب لانهزنبوری و توری و همچنین جدا کردن فن از بدنه تونل باد باعث کاهش حدود 75 درصدی شدت آشفتگیها در مقطع آزمون تونل باد و همچنین نزدیک شدن پارامترهای چولگی و صافی جریان به مقادیر بهینه آنها شده است. همچنین نتایج به دستآمده مؤید آن است که لانه زنبوری و توری توزیع احتمال نرمال دادههای سرعت لحظهای را به حالت نرمال نزدیک میکند.
[1] Barlow, J.B.; Rae, W.H. and Pope, "A Low-Speed Wind Tunnel Testing", Third Edition, John Wiley and Sons, 1999. [2] Owen, F.K., "Wind tunnel flow quality" retrospect and prospect, 38th Aerospace sciences meeting and exhibits, AIAA 2000-0288. [3] دهقان منشادی مجتبی، "ارائه روشی برای کاهش آشفتگی در تونل بادهای مادون صوت"، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی هوافضا، پایان نامه دکتری به شماره 39858، 1388. [4] Dehghan Manshadi. M, "The Importance of Turbulence in Assessment of Wind Tunnel Flow Quality", Wind Tunnels and Experimental Fluid Dynamics Research, Edited by Jorge Colman Lerner and Ulfilas Boldes, Intech open access publisher, chapter 12, 2011. [5] Bradshaw.P, "The Understanding and Prediction of Turbulent Flow - 1996" (presented at Engineering Foundation Conference on Turbulent Heat Transfer, San Diego 1996), Int. J. Heat and Fluid Flow, vol. 18, pp. 45, 1997. [6] Soltani M.R., Ghorbanian K. and Manshadi M.D., "Application of Screens and Trips in Enhancement of Flow Characteristics in Subsonic Wind Tunnels", Mechanical Engineering Vol. 17, No. 1, pp. 1-12 Sharif University of Technology, 2010. [8] Finn E. Jorgensen, "How to measure turbulence with hot-wire anemometers", a practical guide, DANTEC Dynamic, 2002. [7] سلطانی محمدرضا، قربانیان کاوه، میرزایی محسن، دهقان منشادی مجتبی، ، "بهبود توزیع فشار منقبضکننده برای کاهش آشفتگی تونل باد"، مجله مهندسی مکانیک شریف، دوره 3-26، شماره 1، ص 11-19، 1388.
حقوقی, هادی, نیلی احمدآبادی, مهدی, & دهقان منشادی, مجتبی. (1394). بررسی کیفی و کمی اثر لانه زنبوری و توری بر بهبود پارامترهای جریان در یک تونل باد زیر صوت. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(1), 1-10.
MLA
هادی حقوقی; مهدی نیلی احمدآبادی; مجتبی دهقان منشادی. "بررسی کیفی و کمی اثر لانه زنبوری و توری بر بهبود پارامترهای جریان در یک تونل باد زیر صوت". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45, 1, 1394, 1-10.
HARVARD
حقوقی, هادی, نیلی احمدآبادی, مهدی, دهقان منشادی, مجتبی. (1394). 'بررسی کیفی و کمی اثر لانه زنبوری و توری بر بهبود پارامترهای جریان در یک تونل باد زیر صوت', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(1), pp. 1-10.
VANCOUVER
حقوقی, هادی, نیلی احمدآبادی, مهدی, دهقان منشادی, مجتبی. بررسی کیفی و کمی اثر لانه زنبوری و توری بر بهبود پارامترهای جریان در یک تونل باد زیر صوت. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1394; 45(1): 1-10.