بررسی تجربی میزان نیروی پیشران و سرعت باد یونی با استفاده از تخلیه کرونا در چینش های مختلف در کرونای مثبت ومنفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مجتمع دانشگاهی هوافضا- دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانشگاه صنعتی مالک اشتر

10.22034/jmeut.2024.59722.3352

چکیده

در دو دهه اخیر، استفاده از تخلیه کرونا به‌عنوان یک سیستمپیشران پلاسمایی موردتوجه بسیاری از محققین هوافضا قرارگرفته است. در این تحقیق، بهمنظور دست یافتن به نیروی پیشران بیشتر و ضریب اثربخشی بالاتر، مطالعاتی در زمینه تخلیه کرونا در فشار اتمسفری با ایجاد شرایط هندسی متفاوت الکترودها، در چینش آرایه‌ای و اعمال ولتاژهای مختلف با پولاریته‌های متفاوت انجام‌شده است. در تحقیق حاضر با استفاده از پیکربندی سیم-استوانه به شکل آرایه‌ای و در چینش‌های مختلف و با استفادهاز ولتاژهای مثبت-زمین، منفی-زمین و مثبت-منفی به-بررسی نیروی پیشران در شرایط متفاوت پرداخته شده است. در اینتحقیق، میزان نیروی پیشران و نسبت نیروی پیشران به توان مصرفی بررسی شد. همچنین سری و موازی قرار گرفتن الکترودها موردارزیابی قرار گرفت. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد، اعمال کرونای مثبت-منفی، نیروی پیشران و سرعتباد بیشتری نسبت به اعمال ولتاژ مثبت-زمین یا منفی-زمین ایجاد کرده است. همچنین با افزایش تعداد الکترودها، ضریب اثربخشی افزایش می‌یابد که این افزایش به-شکل غیرخطی است. در نهایت، نتایج نشان می‌دهد با سری کردن الکترودها در شرایط یکسان نسبت به-حالت موازی، مقدار نیروی-پیشران 40 درصد و توان مصرفی حدود 25 درصد افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات