در دو دهه اخیر، استفاده از تخلیه کرونا بهعنوان یک سیستمپیشران پلاسمایی موردتوجه بسیاری از محققین هوافضا قرارگرفته است. در این تحقیق، بهمنظور دست یافتن به نیروی پیشران بیشتر و ضریب اثربخشی بالاتر، مطالعاتی در زمینه تخلیه کرونا در فشار اتمسفری با ایجاد شرایط هندسی متفاوت الکترودها، در چینش آرایهای و اعمال ولتاژهای مختلف با پولاریتههای متفاوت انجامشده است. در تحقیق حاضر با استفاده از پیکربندی سیم-استوانه به شکل آرایهای و در چینشهای مختلف و با استفادهاز ولتاژهای مثبت-زمین، منفی-زمین و مثبت-منفی به-بررسی نیروی پیشران در شرایط متفاوت پرداخته شده است. در اینتحقیق، میزان نیروی پیشران و نسبت نیروی پیشران به توان مصرفی بررسی شد. همچنین سری و موازی قرار گرفتن الکترودها موردارزیابی قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان میدهد، اعمال کرونای مثبت-منفی، نیروی پیشران و سرعتباد بیشتری نسبت به اعمال ولتاژ مثبت-زمین یا منفی-زمین ایجاد کرده است. همچنین با افزایش تعداد الکترودها، ضریب اثربخشی افزایش مییابد که این افزایش به-شکل غیرخطی است. در نهایت، نتایج نشان میدهد با سری کردن الکترودها در شرایط یکسان نسبت به-حالت موازی، مقدار نیروی-پیشران 40 درصد و توان مصرفی حدود 25 درصد افزایش مییابد.
خوشخو, روح الله, آقایی ملک آبادی, معصومه, & معماری, محمد جواد. (1403). بررسی تجربی میزان نیروی پیشران و سرعت باد یونی با استفاده از تخلیه کرونا در چینش های مختلف در کرونای مثبت ومنفی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, (), -. doi: 10.22034/jmeut.2024.59722.3352
MLA
روح الله خوشخو; معصومه آقایی ملک آبادی; محمد جواد معماری. "بررسی تجربی میزان نیروی پیشران و سرعت باد یونی با استفاده از تخلیه کرونا در چینش های مختلف در کرونای مثبت ومنفی". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, , , 1403, -. doi: 10.22034/jmeut.2024.59722.3352
HARVARD
خوشخو, روح الله, آقایی ملک آبادی, معصومه, معماری, محمد جواد. (1403). 'بررسی تجربی میزان نیروی پیشران و سرعت باد یونی با استفاده از تخلیه کرونا در چینش های مختلف در کرونای مثبت ومنفی', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, (), pp. -. doi: 10.22034/jmeut.2024.59722.3352
VANCOUVER
خوشخو, روح الله, آقایی ملک آبادی, معصومه, معماری, محمد جواد. بررسی تجربی میزان نیروی پیشران و سرعت باد یونی با استفاده از تخلیه کرونا در چینش های مختلف در کرونای مثبت ومنفی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1403; (): -. doi: 10.22034/jmeut.2024.59722.3352