بررسی میزان پیچیدگی تغییرات سیکلی فشار در یک موتور اشتعال جرقه با سوخت گاز طبیعی به ازای نسبت هم ارزی های مختلف

نوع مقاله : مقاله کوتاه

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

2 گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه شهرکرد

چکیده

در ابن مطالعه، آزمایش­هایی بر روی یک موتور چهار سیلندر اشتعال جرقه با سوخت گاز طبیعی انجام شده و تغییرات دوره به دوره قله فشار  و زاویه قله  فشار  در موتور، برای نه نسبت هم­ارزی مختلف بررسی شده است. با استفاده از تکنیک آنتروپی چند­مقیاسی نشان داده شده است که پیچیدگی قله فشار و زاویه قله فشار به تغییرات نسبت هم­ارزی­های مختلف وابسته می­باشد. به این ترتیب محدوده­ای برای نسبت هم­ارزی مطلوب پیدا شده که می­تواند برای کنترل فرایند احتراق و بهبود عملکرد موتور استفاده شود.

کلیدواژه‌ها