1
استاد، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
در این مقاله، اثرات پارامترهای هندسی در مافلر واکنشی روی کارایی میرایی اکوستیکی و افت فشار توسط روش المان محدود بررسی شده است. این اثرات عبارتند از: امتداد دادن لوله ورودی به درون محفظه انبساط و افزایش طول آن، افزودن سوراخ به تورفتگیها و تغییر تعداد و موقعیت آنها. معادلات با روش غیرخطی نیوتن مستهلک شده، حل شدهاند و مدل آشفتگی مورد استفاده در تحلیل جریان، مدل k-ε میباشد. نتایج نشان میدهند که کارایی میرایی اکوستیکی با افزودن تورفتگی و افزایش طول آن بهبود مییابد و افت فشار مافلر نیز کمتر میشود. همچنین میتوان دریافت که افزودن سوراخ به تورفتگی، افزایش تعداد سوراخها و نزدیکتر کردن آنها به انتهای محفظه انبساط، فرکانس مربوط به اوج میرایی اکوستیکی را بدون تغییر چشمگیر افت فشار، افزایش میدهند. لذا میتوان از آنها برای بهبود طراحی مافلر در بازه فرکانس مورد نظر استفاده کرد.
رضوی, سید اسماعیل, & محمدی, محیا. (1396). بررسی اثرات پارامترهای هندسی مافلر واکنشی در کاهش آلایندگی صوتی با در نظر گرفتن افت فشار. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), 105-111.
MLA
سید اسماعیل رضوی; محیا محمدی. "بررسی اثرات پارامترهای هندسی مافلر واکنشی در کاهش آلایندگی صوتی با در نظر گرفتن افت فشار". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47, 1, 1396, 105-111.
HARVARD
رضوی, سید اسماعیل, محمدی, محیا. (1396). 'بررسی اثرات پارامترهای هندسی مافلر واکنشی در کاهش آلایندگی صوتی با در نظر گرفتن افت فشار', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), pp. 105-111.
VANCOUVER
رضوی, سید اسماعیل, محمدی, محیا. بررسی اثرات پارامترهای هندسی مافلر واکنشی در کاهش آلایندگی صوتی با در نظر گرفتن افت فشار. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1396; 47(1): 105-111.