1
استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2
دانشجو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
در این مقاله یک مدل عددی در نرمافزار ABAQUS برای محور محرک نانوکامپوزیتی یک خودرو باربری توسعه داده شده است. اهداف مهم در طراحی محور محرک، افزایش سرعت بحرانی به صورتی است که از دامنه سرعت عملکرد محور خارج شود، افزایش گشتاور بحرانی کمانش به منظور جلوگیری از کمانش محور در بارهای پایین و همچنین کاهش وزن آن میباشد. در این مقاله از الگوریتم بهینهسازی چند هدفی NSGAII برای تعیین نقاط بهینه طراحی بهره گرفته شده است. برای نقاط طراحی مقادیر توابع هدف محاسبه شدهاند. سپس برای محاسبه رابطه ریاضی توابع هدف از شبکه عصبی GMDH استفاده شده است. در نهایت بعد از اتمام فرآیند بهینهسازی جبهه جوابهای بهینه روی منحنی پارتو نمایش داده شدهاند. 6 نقطه از بین تمام نقاط به عنوان نقطه بهینه معرفی شدهاند، که یکی از این نقاط از روش نزدیکترین نقطه به نقطه ایدهآل بدست آمدهاست.
خلخالی, ابوالفضل, & نیازعلیزاده مقدم, سارا. (1396). طراحی بر اساس قابلیت اطمینان برای محور محرک نانوکامپوزیتی خودرو. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), 87-93.
MLA
ابوالفضل خلخالی; سارا نیازعلیزاده مقدم. "طراحی بر اساس قابلیت اطمینان برای محور محرک نانوکامپوزیتی خودرو". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47, 1, 1396, 87-93.
HARVARD
خلخالی, ابوالفضل, نیازعلیزاده مقدم, سارا. (1396). 'طراحی بر اساس قابلیت اطمینان برای محور محرک نانوکامپوزیتی خودرو', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), pp. 87-93.
VANCOUVER
خلخالی, ابوالفضل, نیازعلیزاده مقدم, سارا. طراحی بر اساس قابلیت اطمینان برای محور محرک نانوکامپوزیتی خودرو. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1396; 47(1): 87-93.