1
کارشناس ارشد، گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
در این مقاله چرخه ترکیبی جدیدی برای تولید همزمان توان و برودت پیشنهاد میشود. این چرخه ترکیبی از چرخههای پیل سوختی اکسید جامد با سوخت هیدروژن و تبرید جذبی GAX با سیال عامل آب- آمونیاک است. مدلسازی از طریق حل همزمان معادلات الکتروشیمیایی و ترمودینامیکی اجزا با نرم افزار EES صورت میگیرد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که در شرایط یکسان، بازده انرژی و اگزرجی چرخه ترکیبی پیشنهاد شده به ترتیب 2/68% و 88/5% بیشتر از چرخه پیل سوختی است. مطالعات پارامتریکی نشان میدهد که افزایش چگالی جریان موجب افزایش همزمان توان خالص خروجی و برودت تولیدی و نیز دبی سوخت ورودی میگردد، به طوری که بازده انرژی افزایش یافته و بازده اگزرجی کاهش مییابد. نتایج بهینهسازی نشان میدهد که در نسبت فشار و دمای عملکردی پیل سوختی مشخصی توان الکتریکی خالص خروجی و بازده اگزرجی بیشینه میشود. با محاسبه درصد بازگشت ناپذیری هرکدام از اجزا، معلوم میشود که مبادلهکن گرمایی هوا بیشترین سهم را در برگشت ناپذیری چرخه به خود اختصاص میدهد.