1
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2
دکترای مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
در نظر گرفتن درز نوک در پرّههای کمپرسور منجر به ناپایداری و در نتیجه تضعیف عملکرد ایروترمودینامیکی و مکانیکی کمپرسور میگردد. در مقاله حاضر، اثر میزان درز نوک پرّه بر عملکرد یک کمپرسور گریز از مرکز به ویژه در شرایط نزدیک وامانش بررسی شده است. تحقیق حاضر بر روی سامانه آزمون کمپرسور گریز از مرکز دانشگاه علم و صنعت ایران صورت پذیرفته است.روش کار مبتنی بر تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی میباشد. در این مقاله از نرمافزار FLUENT برای شبیهسازی عددی جریان استفاده شده است. معادلات میانگینگیریشده رینولدز در حالت سهبعدی و لزج بهروش ضمنی مرتبه دو بر روی شبکهای محاسباتی شامل 2.550.000 سلول سازمانیافته ششوجهی، حل میشوند. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج تحلیل عددی، منحنیهای عملکرد کمپرسور و توزیع فشار استاتیک روی پوسته اطراف پرههای پروانه در دو حالت تجربی و عددی با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج نهائی دارای تطابق مناسب پاسخهای عددی با دادههای تجربی هستند. پس از حصول اطمینان نسبت به روش حل عددی، پنج اندازه درز نوک مختلف پرّه مورد تحلیل عددی قرار گرفتند. نتایج نهائی نشان دادند که ازدیاد اندازه درز نوک پرّه از 3/1 درصد وتر پرّه در نوک پرّه به 7/3 درصد وتر پرّه در نوک پرّه باعث کاهش ضریب بار و بازده کمپرسور گریز از مرکز به ترتیب به میزان 7/3 درصد و 7/4 درصد میگردد.