1
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
در این پژوهش مدلهای بیومکانیکی بدن انسان در وضعیت نشسته بررسیشدهاند. این مدلها ازلحاظ تعداد درجات آزادی، میزان پیچیدگی و راستاهای تحلیل ارتعاشات که شامل جهتهای عمودی، افقی و جانبی میباشند، متفاوت هستند. همچنین، مدلهای ریاضی شامل اجزاءمحدود، پارامترمتمرکز، چندجسمه و ماتریسی که در تحقیقات عمدهای ارائه گردیدهاند، مرورشدهاند. مدلها ازنظر انطباق با دادههای آزمایشگاهی مقایسه شدهاند و مدل برتر مشخص گردیده است. بهعلاوه، تاریخچهای از کارهای آزمایشگاهی که بهمنظور معتبر سازی این نوع مدلها، حائز اهمیت میباشند، از سال 2000 تا سال 2015 بهطور خلاصه جمعبندی و ارائه شدهاست. درنهایت نیز یک مدل بیومکانیکی 6 درجه آزادی از بدن انسان در وضعیت نشسته، بدون تکیهگاه، پیشنهاد دادهشده، که بهمنظور بررسی ارتعاشات سرنشین خودرو در راستای قائم مورداستفاده قرارگرفته است. پارامترهای مدل بهوسیله الگوریتم ژنتیک با به حداقل رسیدن خطا محاسبهشدهاند. برای معتبر سازی مدل از نتایج آزمایشگاهی که در سال 1998 توسط بویلو و همکاران گزارش شده بود، استفاده گردیده است. نتایج نشانداده که مدل پیشنهادی درمقایسه با مدلهای قبلی انطباق بهتری با نتایج آزمایشگاهی داشته است.
مرزبان راد, جواد, & جمالیشخلوی, سمیه. (1396). مطالعه مروری ارتعاشات وارده به انسان نشسته و ارائه یک مدل بیومکانیکی بهینه سرنشین خودرو با استفاده از الگوریتم ژنتیک. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), 247-256.
MLA
جواد مرزبان راد; سمیه جمالیشخلوی. "مطالعه مروری ارتعاشات وارده به انسان نشسته و ارائه یک مدل بیومکانیکی بهینه سرنشین خودرو با استفاده از الگوریتم ژنتیک". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47, 1, 1396, 247-256.
HARVARD
مرزبان راد, جواد, جمالیشخلوی, سمیه. (1396). 'مطالعه مروری ارتعاشات وارده به انسان نشسته و ارائه یک مدل بیومکانیکی بهینه سرنشین خودرو با استفاده از الگوریتم ژنتیک', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(1), pp. 247-256.
VANCOUVER
مرزبان راد, جواد, جمالیشخلوی, سمیه. مطالعه مروری ارتعاشات وارده به انسان نشسته و ارائه یک مدل بیومکانیکی بهینه سرنشین خودرو با استفاده از الگوریتم ژنتیک. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1396; 47(1): 247-256.