1
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
موضوع مصرف سوختهای فسیلی و آلودگی هوا امروزه یکی از چالشهای بزرگ جهانی میباشد. خروجی اگزوز خودروهای با سوختهای فسیلی مهمترین عامل آلودگی هوا مخصوصاً در کلان شهرها است. خودروهای هیبرید الکتریکی به دلیل استفاده از باطری و موتور الکتریکی در کنار موتور احتراقی ضمن امکان کار موتورهای احتراقی در شرایط بهینه عملکردی و قابلیت بازیابی انرژی ترمزی یکی از فناوریهای نوین در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا میباشد. در این راستا هدف اصلی این مقاله مقایسه عملکرد خودروهای هیبرید الکتریکی با خودروهای بنزینی معمول با کمک شبیهسازی کامپیوتری میباشد. ابتدا خودروی سواری بنزینی در چرخههای رانندگی شهری و بزرگراهی اروپایی و تهران برای صحهگذاری نتایج، شبیهسازی شد و مصرف سوخت آن محاسبه گردید و با نتایج تجربی مصرف سوخت خودرو مقایسه شد. همچنین برای اطمینان بیشتر از نتایج شبیهسازی، نتایج مصرف سوخت خودرو با نتایج مرجعی دیگر که همین خودرو را با نرم افزار دیگری در چرخههای رانندگی شهری و بزرگراهی اروپایی شبیهسازی کرده بود، مقایسه گردید. بعد طمینان از صحت نتایج، خودروی تمامهیبرید با ساختار سری و خودروی نیمههیبرید با ساختار موازی به صورت کامپیوتری طراحی و در چرخههای رانندگی شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که خودروی تمامهیبرید سری نسبت به خودروی نیمههیبرید موازی مقدار مصرف سوخت را در چرخه شهری اروپایی 6/68% و در چرخه بزرگراهی اروپایی 7/9% و در چرخه ترکیبی تهران 29% بیشتر کاهش میدهد. همچنین نتایج نشان داد که در چرخه تهران کاهش مقدار مصرف سوخت در خودروی تمامهیبرید سری نسبت به خودرو بنزینی 49% و در خودروی نیمههیبرید موازی 20% است.
میرمحمدی, علی, & توکلی, زهره. (1395). عملکرد یک خودروی سواری با قوای محرکه موتور احتراقی، در مقایسه با تمام هیبرید با ساختار سری و نیمه هیبرید با ساختار موازی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), 203-212.
MLA
علی میرمحمدی; زهره توکلی. "عملکرد یک خودروی سواری با قوای محرکه موتور احتراقی، در مقایسه با تمام هیبرید با ساختار سری و نیمه هیبرید با ساختار موازی". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46, 3, 1395, 203-212.
HARVARD
میرمحمدی, علی, توکلی, زهره. (1395). 'عملکرد یک خودروی سواری با قوای محرکه موتور احتراقی، در مقایسه با تمام هیبرید با ساختار سری و نیمه هیبرید با ساختار موازی', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), pp. 203-212.
VANCOUVER
میرمحمدی, علی, توکلی, زهره. عملکرد یک خودروی سواری با قوای محرکه موتور احتراقی، در مقایسه با تمام هیبرید با ساختار سری و نیمه هیبرید با ساختار موازی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1395; 46(3): 203-212.