1
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز، شیراز، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز، شیراز، ایران
چکیده
در سالیان گذشته تلاش جهت کم کردن اثر گردابههای نوک بال و کاهش پسای وارد به هواپیما، نظر بسیاری از دانشمندان جهان را به خود جلب کرده است. یکی از فعالیتهای مهم صورت گرفته در این راستا، نصب بالک در نوک بال میباشد. امروزه هدف بسیاری از تحقیقها رسیدن به بهترین حالت نصب بالک در شرایط زوایای حملهی متفاوت پرواز میباشد. در فازهای گوناگون پرواز شرایطی همچون سرعت وسیلهی پرنده و یا زاویهی حمله تغییر میکند. در این تحقیق بالک با دو زاویهی 30 و 60 درجه به مدل نیم بال هواپیمای P3F نصب شده و اثرات آن در کاهش نیروی پسا، نسبت به حالت بدون بالک مورد ارزیابی قرار گرفته است. انجام آزمایشات در سه سرعت 15 ، 20 و 25 متر بر ثانیه و در سه زاویهی حملهی0 ، 3 و 7درجه، در تونل باد دانشگاه صنعتی شیراز صورت گرفته است. نتایج حاصل از آزمایشها، اثرات تغییر زاویه ی نصب بالک در میزان نیروی پسای وارد بر هواپیما را نشان میدهد. همچنین نشان داده میشود که با تغییر شرایط پرواز، جهت رسیدن به یک وضعیت مطلوب، نیاز به تغییر زاویهی نصب بالک داریم. بر اساس نتایج حاصل، بالک با زاویهی نصب 60 درجه، نیروی پسا را حدود 8 درصد کاهش میدهد. همچنین بالک با زاویهی نصب 30 درجه نیروی پسا را تا 4 درصد کاهش میدهد.
جهانمیری, محسن, & محسنینسب, سیدمحسن. (1395). ساخت مدل نیم بال هواپیمای P3F و بررسی تجربی اثرات اضافه کردن بالک به آن در کاهش پسا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), 79-85.
MLA
محسن جهانمیری; سیدمحسن محسنینسب. "ساخت مدل نیم بال هواپیمای P3F و بررسی تجربی اثرات اضافه کردن بالک به آن در کاهش پسا". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46, 3, 1395, 79-85.
HARVARD
جهانمیری, محسن, محسنینسب, سیدمحسن. (1395). 'ساخت مدل نیم بال هواپیمای P3F و بررسی تجربی اثرات اضافه کردن بالک به آن در کاهش پسا', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), pp. 79-85.
VANCOUVER
جهانمیری, محسن, محسنینسب, سیدمحسن. ساخت مدل نیم بال هواپیمای P3F و بررسی تجربی اثرات اضافه کردن بالک به آن در کاهش پسا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1395; 46(3): 79-85.