1
استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
در مقاله حاضر به منظور مطالعه عملکرد گرمایی کانالهای مربعی با ریبهای متنوع نصب شده با آرایش یک در میان و عمود بر روی دیوارهها، یک شبیهسازی عددی با مدل تنش رینولدز توسعه داده شده است. شبیهسازی ریبها در سه حالت مربعی، ذوزنقهای و ذوزنقه با کاهش ارتفاع در جهت جریان انجام یافته و اعداد رینولدز و دوران به ترتیب برابر 25000 و 12/0 میباشند. شبیهسازی توزیع عملکرد گرمایی در یک تناوب از ریبها را نشان میدهد. طبق نتایج به دست آمده ضریب انتقال گرما به شدت تحت تأثیر شکل ریبها میباشد. همچنین ریب ذوزنقهای نسبت به سایر اشکال، از بیشترین انتقال گرما و کمترین افت فشار برخوردار است. بازده ریب ذوزنقهای %62/40 بیشتر از کانال صاف و %6/2 درصد بیشتر از ریب مربعی میباشد.
میرزایی, ایرج, & صفاری, زاهد. (1395). اثر تغییر شکل ریب ها در بهبود عملکرد گرمایی کانال های خنک کن ریب دار دورانی در پره های توربین گاز. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), 225-230.
MLA
ایرج میرزایی; زاهد صفاری. "اثر تغییر شکل ریب ها در بهبود عملکرد گرمایی کانال های خنک کن ریب دار دورانی در پره های توربین گاز". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46, 3, 1395, 225-230.
HARVARD
میرزایی, ایرج, صفاری, زاهد. (1395). 'اثر تغییر شکل ریب ها در بهبود عملکرد گرمایی کانال های خنک کن ریب دار دورانی در پره های توربین گاز', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), pp. 225-230.
VANCOUVER
میرزایی, ایرج, صفاری, زاهد. اثر تغییر شکل ریب ها در بهبود عملکرد گرمایی کانال های خنک کن ریب دار دورانی در پره های توربین گاز. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1395; 46(3): 225-230.