بررسی تجربی سیستم پیشرانش موتور و ملخ کوادرتور و مدلسازی آن با الگوریتمRLS

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

در این تحقیق پارامترهای آیرودینامیکی در حالت استاتیکی  و دینامیکی پره در مجموعه­ی پیشرانش کوادروتور به‌طور تجربی بررسی و منحنی­های مشخصه عملکردی استخراج و مدل مجموعه پیشرانش کوادرتور(موتور و ملخ)  تخمین زده‌شده است. برای اندازه­گیری داده­های تجربی دستگاهی  بدین منظور طراحی و ساخته‌شده است.  تخمین مدل مجموعه پیشرانش در دو بخش  تخمین مدل ملخ و تخمین مدل موتور انجام گردیده است. در بخش  تخمین مدل ملخ، به‌صورت استاتیکی و دینامیکی، منحنی مشخصه­های ضرایب توان، نیروی پیشران و راندمان پره برحسب سرعت دورانی موتور، ثبت و مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم برای تخمین مدل موتور، از الگوریتم کمترین مربعات بازگشتی خطا استفاده گردید. مدل به­دست­آمده در بخش موتور، رابطه­ی بین سرعت دورانی و ولتاژ را در اختیار قرار می­دهد. درنهایت با توجه به بررسی صورت گرفته در موتور و ملخ، کل مجموعه مورد تخمین قرار­گرفته است.  مدل خطی مجموعه­ی پیشرانش به‌دست‌آمده­ در این تحقیق را می­توان در مدل‌سازی کوادروتور استفاده نمود تا طراحی کنترل‌گر روی مدل کامل پرنده اعمال نمود، که در مقایسه با مجموعه فعالیت­هایی که بر روی کوادروتور انجام می­پذیرد و تنها به مدل بدنه بسنده می­شود مزیت بزرگی است. همچنین از مهم‌ترین نتایج این تحقیق این است که در یک مرحله و با یک آزمایش پارامترهای مجهول قابل شناسایی می­باشد.

کلیدواژه‌ها