1
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
بالانسر دینامیکی ساچمهای قادر است نابالانسیهای متغیر را به صورت خودکار و بدون نیاز به سیستم کنترل، بالانس نماید. با توجه به اینکه این نوع بالانسر عمدتاً در سیستمهایی به کار میرود که ممکن است در طول یک روز چند بار روشن و خاموش شود بنابراین کاهش زمان مورد نیاز برای بالانس سیستم در هر بار راهاندازی آن اهمیت پیدا میکند. همچنین در عمل به دلایل مختلفی از جمله عدم نصب روتور در وسط شفت، اثر ژیروسکوپی ایجاد میشود. در اتوبالانسرهای تک ردیفه برخورد بین ساچمهها سبب خرابی ساچمهها شده و فرایند بالانس را مختل مینماید که این نارسائی در بالانسر دو ردیفه برطرف میگردد. با مرور ادبیات فن مشخص میشود تاکنون تحقیقی در زمینه بررسی رفتار دینامیکی و تعیین محدوده بهینه پارامترهای روتور مجهز به اتوبالانسر دو ردیفه در حضور اثر ژیروسکوپی انجام نشده است. به همین منظور در این مقاله برای بررسی رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمهای دو ردیفه در حضور اثر ژیروسکوپی ابتدا معادلات حرکت سیستم در حضور اثر ژیروسکوپی استخراج و تاثیر پارامترهای ضریب میرایی و جرم ساچمههای اتوبالانسر در حضور اثر ژیروسکوپی بر پایداری سیستم مورد مطالعه قرار گرفته است. در نهایت، با استفاده از الگوریتم ژنتیک، مقدار بهینه این پارامترها بر اساس کمینهسازی زمان بالانس و صفر شدن زوایای اویلر تعیین شده است.
رضائی, موسی, & فتحی, رضا. (1395). بررسی رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمه ای دو ردیفه در حضور اثر ژیروسکوپی و بهینهسازی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), 129-137.
MLA
موسی رضائی; رضا فتحی. "بررسی رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمه ای دو ردیفه در حضور اثر ژیروسکوپی و بهینهسازی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46, 3, 1395, 129-137.
HARVARD
رضائی, موسی, فتحی, رضا. (1395). 'بررسی رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمه ای دو ردیفه در حضور اثر ژیروسکوپی و بهینهسازی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 46(3), pp. 129-137.
VANCOUVER
رضائی, موسی, فتحی, رضا. بررسی رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمه ای دو ردیفه در حضور اثر ژیروسکوپی و بهینهسازی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1395; 46(3): 129-137.