بهینه‌سازی شیب زاویه نشستگاه صندلی تراکتور مسی‌فرگوسن به روش اجزای محدود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 استادیار گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

3 استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

چکیده

مجموع فعالیت‌ها که توسط اپراتور بر روی صندلی تراکتور صورت می‌‌گیرد، راحتی راننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد بخصوص هنگامی که توزیع فشار بحرانی در قسمت نشستگاه و ناحیه کفل‌ها باشد که در اینصورت پوسچر راننده نقش بسزایی در ایجاد راحتی ایفا می‌کند. از این‌رو پژوهشی جهت مدل‌سازی و بهینه‌سازی شیب زاویه نشستگاه صندلی تراکتور مسی فرگوسن به روش اجزای محدود در نرم‌افزار ABAQUS انجام گرفت و به منظور اعتبارسنجی مدل‌سازی صندلی، نتایج حاصل با نتایج آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفت.در این مدل‌سازی صندلی تراکتور با پنج زاویه 0، 5، 10، 15 و 20 درجه در چهار شتاب تحریک 5/0، 1، 5/1 و 2 متر بر مجذور ثانیه در بازه فرکانسی 3 تا 66 هرتز به ارتعاش واداشته شد و داده‌های شتاب‌های خروجی در سطوح تماس صندلی و بدن راننده در سه جرم متفاوت مربوط به رانندگان کشاورز ایرانی از نرم‌افزار اجزای محدود استخراج گردید. نتایج حاصل از جدول تجزیه واریانس میانگین‌های اثرات فاکتورهای اصلی و متقابل  بر شتاب خروجی نواحی تماسی نشان داد محدوده زوایای 10 تا 15 درجه برای شیب نشستگاه صندلی تراکتور مسی‌فرگوسن بهینه بوده است ، زیرا این زوایا در تمام نواحی تماسی بدن راننده با صندلی اثر چندانی در ایجاد عدم راحتی نداشته‌اند.

کلیدواژه‌ها