1
استاد، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیک
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیک
3
دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده
در این مقاله، مدلسازی عملکرد موتور میکروجت در فاز استارت سرد با دو روش استارت الکتریکی و استارت هوایی ارائه شده و نتایج به دست آمده با نتایج تست عملی ارزشیابی شده است. مدلسازی در این مقاله توسط روش تخمین و شناسایی سیستم صورت گرفته است. در ادامه، برای اولین بار در موتورهای توربین گاز کوچک، از مدلهای مختلف با ساختار خطی ARX جهت مدلسازی استارت الکتریکی و ساختار خطی BJ جهت مدلسازی استارت هوایی استفاده شده است. تخمین پارامترهای مدل بر اساس روش حداقل مربعات صورت گرفته است. این مدلها بر اساس معیارAIC، ترسیم صفر- قطب و تطابق نتایج تست و شبیهسازی ارزیابی و انتخاب گردیدهاند. بهمنظور تست عملی، ابتدا سیستم مانیتورینگ در نرمافزار LABVIEW برای تست طراحی گردیده و بستر تست فراهم شده تا دادههای ورودی، خروجی و زمان نمونهبرداری جمعآوری و ذخیره گردند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مدلسازی صورت گرفته تطابق خوبی با دادههای آزمایش داشته و برای مطالعات بعدی از جمله اهداف کنترلی و همچنین بهینهسازی عملکرد فاز استارت موتورمناسب میباشد.
منتظری, مرتضی, میران, سیدعلیرضا, & جعفری, سهیل. (1394). تخمین پارامترهای یک مدل خطی برای فاز استارت موتور میکروجت با استفاده از روش حداقل مربعات. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(4), 99-108.
MLA
مرتضی منتظری; سیدعلیرضا میران; سهیل جعفری. "تخمین پارامترهای یک مدل خطی برای فاز استارت موتور میکروجت با استفاده از روش حداقل مربعات". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45, 4, 1394, 99-108.
HARVARD
منتظری, مرتضی, میران, سیدعلیرضا, جعفری, سهیل. (1394). 'تخمین پارامترهای یک مدل خطی برای فاز استارت موتور میکروجت با استفاده از روش حداقل مربعات', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 45(4), pp. 99-108.
VANCOUVER
منتظری, مرتضی, میران, سیدعلیرضا, جعفری, سهیل. تخمین پارامترهای یک مدل خطی برای فاز استارت موتور میکروجت با استفاده از روش حداقل مربعات. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1394; 45(4): 99-108.