تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

3 دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

کار حاضر شبیه سازی کمک فنر مورد استفاده در تجهیزات فرود یک هواپیما می باشد. تمامی معادلات به روش المان محدود حل می‏گردند و نوع شبکه بندی بی سازمان برای همگرایی سریعتر بهره گرفته می‏شود. در گام نخست برای اعتبارسنجی مدل مورد استفاده مقایسه ای با داده‏های تجربی موجود صورت می‏گیرد که خطایی نزدیک 5 درصد را نشان می‏دهد که خطای مطلوبی می‏باشد. نتایج نشان می‏دهند که با فشار آمدن به ارابه فرود جابجایی آغاز می‏شود که در زمان 05/0 ثانیه این امر مشاهده می‏گردد. در این حالت بیشترین تنش به پایه قلابی شکل ارابه فرود وراد می‏آید. با مقایسه این حالت با حالت قبلی دیده می‏شود که حداقل ده برابر شده است. با ورود سامانه جاذب شوک به سیستم این تنش کاهش می‏یابد. کاهش تنش بیشینه از 108*3 از به 108*6/1 پاسکال بیانگر همین مطلب می‏باشد. با جابجایی ارابه فرود کاهش تنش ادامه می‏یابد. همچنین دیده می‏شود که دامنه جابجایی نسبی در ابتدا بسیار زیاد است و حتی تا 35 سانتی متر هم می‏رسد اما به دلیل اتلاف انرژی در کمک فنر و لاستیک ها، به سرعت از بین...

کلیدواژه‌ها