کار حاضر شبیه سازی کمک فنر مورد استفاده در تجهیزات فرود یک هواپیما می باشد. تمامی معادلات به روش المان محدود حل میگردند و نوع شبکه بندی بی سازمان برای همگرایی سریعتر بهره گرفته میشود. در گام نخست برای اعتبارسنجی مدل مورد استفاده مقایسه ای با دادههای تجربی موجود صورت میگیرد که خطایی نزدیک 5 درصد را نشان میدهد که خطای مطلوبی میباشد. نتایج نشان میدهند که با فشار آمدن به ارابه فرود جابجایی آغاز میشود که در زمان 05/0 ثانیه این امر مشاهده میگردد. در این حالت بیشترین تنش به پایه قلابی شکل ارابه فرود وراد میآید. با مقایسه این حالت با حالت قبلی دیده میشود که حداقل ده برابر شده است. با ورود سامانه جاذب شوک به سیستم این تنش کاهش مییابد. کاهش تنش بیشینه از 108*3 از به 108*6/1 پاسکال بیانگر همین مطلب میباشد. با جابجایی ارابه فرود کاهش تنش ادامه مییابد. همچنین دیده میشود که دامنه جابجایی نسبی در ابتدا بسیار زیاد است و حتی تا 35 سانتی متر هم میرسد اما به دلیل اتلاف انرژی در کمک فنر و لاستیک ها، به سرعت از بین میرود. به طوریکه بعد 45/0 ثانیه تقریبا زیر 5 سانتی متر است و بعد از 7/0 ثانیه میرا میشود. سرعت نسبی نیز در ابتدا بسیار زیاد است و تا 10 متر بر ثانیه نیز پیش میرود ولی به دلیل اتلاف انرژی در کمک فنر و لاستیکها در طول فرود این رقم به 5 متر بر ثانیه رسیده و نهایتا بعد از 45/0 ثانیه به زیر 1 متر بر ثانیه کاهش یافته و در 7/0 ثانیه به صفر میرسد.
Parat C, Li ZY, Zhao JS. Design and stiffness analysis of an overconstrained landing gear retraction mechanism with four side stays. Proc Inst Mech Eng Part G: J Aerosp Eng. 2019; 750(12): 4421–35.
Parat C, Li ZY, Zhao JS. Design and folding/unfolding dynamics of an overconstrained airplane’s landing gear with four side stays. J Mech Robotics. 2019; 11(1): 011001.
Reveley M, Briggs J, Thomas M, et al. An examination of aviation accidents and incidents related to integrated vehicle health management. 9th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference (ATIO). Reston: AIAA; 2009, Report No. AIAA-2009-7124.
Civil-Aviation-Safety. World civil aviation accident date-base [Internet]. 2019 [cited 2021 Feb 9]. Available from: http://www.airsafety.net.
Zhang J, Zhang B, Yu RG. Simulation-based reliability analysis for kinematic accuracy of retracting mechanism of landing gear. Appl Mech Mater. 2012; 215-216.
Knowles JAC, Lowenberg MH, Neild SA, et al. A bifurcation study to guide the design of a landing gear with a combined uplock/downlock mechanism. Proc Math Phys Eng Sci. 2014; 470: 20140332.
Knowles JAC, Krauskopf B, Lowenberg M. Numerical continuation analysis of a three-dimensional aircraft main landing gear mechanism. Nonlinear Dyn. 2013; 71(1–2): 331–52.
Yin Y, Hong N, Ni HJ, et al. Reliability analysis of landing gear retraction system influenced by multifactors. J Aircr. 2016; 53(3): 713–24.
Luo HT, Zhao JS. Synthesis and kinematics of a double-lock overconstrained landing gear mechanism. Mech Mach Theory. 2018; 121: 245–58.
Ross I, Edson R. An electric control for an electrohydraulic active control aircraft landing gear, 1979.
Yin Y, Neild SA, Jiang JZ, et al. Optimization of a main landing gear locking mechanism using bifurcation analysis. J Aircr. 2017; 54(6): 2126–39.
Yang YX, Yin Y, Nie H, et al. Strut locking mechanism design for landing gear based on bifurcation theory. Acta Aeronaut et Astronaut Sin. 2020; 41(11): 362–77.
Knowles JAC, Krauskopf B, Lowenberg MH, et al. Numerical continuation analysis of a dual-sidestay main landing gear mechanism. J Aircr. 2014; 51(1): 129–43.
Kui X, Yin Y, Yixin Y, Hong N, Xiaohui W, Bifurcation analysis of dual-sidestay landing gear locking performance considering joint clearance. Chinese Journal of Aeronautics. 2021.
Hongyan T, Dan Z, Chunxu T. An Approach for Modeling and Performance Analysis of Three-Leg Landing Gear Mechanisms Based on the Virtual Equivalent Parallel Mechanism. Mechanism and Machine Theory. 2022; 169: 104617.
Daniels JN. A method for landing gear modeling and simulation with experimental validation. NASA Contract. Rep, 1996.
Horta LG, Daugherty RH, Martinson VJ. Modeling and validation of a Navy A6- Intruder actively controlled landing gear system. 1999.
فتاحی کلجاهی, سیدرضا , جعفرمدار, صمد و خلیلیان, مرتضی . (1403). تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54(4), 49-55. doi: 10.22034/jmeut.2024.60220.3371
MLA
فتاحی کلجاهی, سیدرضا , , جعفرمدار, صمد , و خلیلیان, مرتضی . "تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما", مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54, 4, 1403, 49-55. doi: 10.22034/jmeut.2024.60220.3371
HARVARD
فتاحی کلجاهی, سیدرضا, جعفرمدار, صمد, خلیلیان, مرتضی. (1403). 'تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54(4), pp. 49-55. doi: 10.22034/jmeut.2024.60220.3371
CHICAGO
سیدرضا فتاحی کلجاهی , صمد جعفرمدار و مرتضی خلیلیان, "تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما," مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54 4 (1403): 49-55, doi: 10.22034/jmeut.2024.60220.3371
VANCOUVER
فتاحی کلجاهی, سیدرضا, جعفرمدار, صمد, خلیلیان, مرتضی. تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1403; 54(4): 49-55. doi: 10.22034/jmeut.2024.60220.3371