منیفلد ورودی بخشی از سامانه ورودی هوا به موتور است که نقش مهمی در بهبود عملکرد از قبیل گشتاور بالا و مصرف سوخت کم و همچنین پایین نگه داشتن انتشار آلاینده ها دارد. در این تحقیق با تغییر الگوی مسیر هوا به بررسی عددی نقش آن در تنفس موتور پرداخته شده است. به همین منظور ابتدا طرح منیفلدها بصورت سهبعدی در نرمافزار SolidWorks مدلسازی شدند. همچنین دو منیفلد با هندسههای مختلف به صورت کوپل یکبعدی- سهبعدی در نرمافزارهای GT-SUITE و Ansys Fluent شبیهسازی شد. از سیال پایه هوا در این آنالیز استفاده گردید. با استفاده از روش پرینتر سهبعدی، منیفلد طراحی شده، تولید و سپس بصورت عملی آزمایش گردید. نتایج بدست آمده نشان دادند که میانگین سرعت در منیفلد بهینهشده بیشتر از منیفلد طرح موجود میباشد که این امر باعث افزایش دبی جرمی و دبی حجمی جریان خروجی میشود. همچنین، مقدار هوای مکشی برای پورتهای چهارگانه در منیفلد طراحی شده توزیع یکنواختتری پیدا کرده است. تستهای عملکردی بر روی موتور، بهبود عملکردی از لحاظ افزایش توان با سوخت یکسان و کاهش آلایندهها را با منیفلد جدید تأیید میکند.
Apaydin S, N Doner. Simulation-based investigations of geometrical design effects on the efficiency of the intake manifold of a six-cylinder diesel engine. Advances in Engineering Software, 2022; 173: 103269.
Abidi SH, M Hasan. Variation of turbulent kinetic energy due to dimples in intake manifold for diesel engine. Case Studies in Thermal Engineering, 2021; 27: 01299.
Gocmen K, HS Soyhan. An intake manifold geometry for enhancement of pressure drop in a diesel engine. Fuel, 2020; 261: 116193.
Shuqing Guo1, Shuo Huang1, Mingshan Chi. Optimized design of engine intake manifold based on 3D scanner of reverse engineering. EURASIP Journal on Image and Video Processing, 2018.
Xu J. Flow analysis of engine intake manifold based on computational fluid dynamics. Journal of Physics,Conference Series, 2017; IOP Publishing.
Singla S, S Sharma, D Gangacharyulu. Study of design improvement of intake manifold of internal combustion engine. International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, 2015; 3: 234-242.
Thamaraikanan R. et al. Design and Analysis of an Intake Manifold in an IC Engine. Applied Mechanics and Materials, 2015; 766: 1021-1027.
Chalet D, et al. A frequency modelling of the pressure waves in the inlet manifold of internal combustion engine. Applied energy, 2011; 88(9): 2988-2994.
Jemni MA, G Kantchev, MS Abid. Influence of intake manifold design on in-cylinder flow and engine performances in a bus diesel engine converted to LPG gas fuelled, using CFD analyses and experimental investigations. Energy, 2011; 36(5): 2701-2715
ANSYS Fluent Theory Guide. Release 2022
Charles G Speziale, Ronald M C So, Turbulence Modeling and Simulation, 2016; Taylor & Francis Group LLC.
اسلامی, حسین , جعفرمدار, صمد و پورمحمود حصار, نادر . (1403). بهبود طرح منیفلد هوای موتور 4 سیلندر دیزلی تنفس طبیعی با استفاده از کوپل نرمافزارهای Fluent و GT-Suite. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54(2), 11-20. doi: 10.22034/jmeut.2024.60009.3364
MLA
اسلامی, حسین , , جعفرمدار, صمد , و پورمحمود حصار, نادر . "بهبود طرح منیفلد هوای موتور 4 سیلندر دیزلی تنفس طبیعی با استفاده از کوپل نرمافزارهای Fluent و GT-Suite", مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54, 2, 1403, 11-20. doi: 10.22034/jmeut.2024.60009.3364
HARVARD
اسلامی, حسین, جعفرمدار, صمد, پورمحمود حصار, نادر. (1403). 'بهبود طرح منیفلد هوای موتور 4 سیلندر دیزلی تنفس طبیعی با استفاده از کوپل نرمافزارهای Fluent و GT-Suite', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54(2), pp. 11-20. doi: 10.22034/jmeut.2024.60009.3364
CHICAGO
حسین اسلامی , صمد جعفرمدار و نادر پورمحمود حصار, "بهبود طرح منیفلد هوای موتور 4 سیلندر دیزلی تنفس طبیعی با استفاده از کوپل نرمافزارهای Fluent و GT-Suite," مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 54 2 (1403): 11-20, doi: 10.22034/jmeut.2024.60009.3364
VANCOUVER
اسلامی, حسین, جعفرمدار, صمد, پورمحمود حصار, نادر. بهبود طرح منیفلد هوای موتور 4 سیلندر دیزلی تنفس طبیعی با استفاده از کوپل نرمافزارهای Fluent و GT-Suite. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1403; 54(2): 11-20. doi: 10.22034/jmeut.2024.60009.3364