دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121بررسی تجربی دنباله با شدت اغتشاش های بالا برای اندازه گیری نیروی پسا1144512FAمحمدعلیاردکانیدانشیار، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده مهندسی مکانیکعیسیایروانیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20160216یکی از روشهای اندازهگیری نیروی پسا، اندازهگیری اختلاف ممنتوم در بالادست و پایین دست مدل میباشد. در این روش با استفاده از توزیع سرعت و شدت اغتشاشهای جریان سیال در پایین دست مدل، میتوان نیروی پسا را اندازهگیری کرد. هنگامی که شدت اغتشاشهای جریان سیال در پایین دست مدل بالا باشد، اغتشاشها همگن نبوده و اندازهگیری ضریب نیروی پسا با استفاده از جریانسنج سیمداغ با پراب یک بعدی صحیح نخواهد بود. در این تحقیق تجربی، شدت اغتشاشهای جریان هوا پایین دست مدل (مفتول)، بررسی شده و حداقل فاصلهای که در آن اغتشاشهای جریان را بتوان با دقت قابل قبولی همگن در نظر گرفت معین شده است. شدت اغتشاشهای جریان پایین دست مفتول با افزایش فاصله(X/D) کاهش مییابد. به طوریکه حداکثرشدت اغتشاشهادر فاصله 25 برابر قطر پایین دست مفتول، به حدود 10% کاهش یافته و خطای اندازهگیری ضریب نیروی پسا در این فاصله حدود8% میباشد. در فاصله 35 برابر قطر پایین دست مفتول، حداکثر شدت اغتشاشها به حدود 7% کاهش یافته و خطای اندازهگیری ضریب نیروی پسا حدود 5% میباشد.در این تحقیق، توزیع سرعت و شدت اغتشاشهای جریان هوا در پایین دست مفتول در اعداد رینولدز 1570 تا 10470 با استفاده از جریانسنج سیم داغ بررسی شده است.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4512_002437c4e013aecdc1a2ed51a9b97124.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121شبیه سازی عددی آلودگی نفتی بر اساس الگوی بهینه اغتشاشی جریان و تأثیرات باد و جزر و مد15224513FAمحمدعلیبدریاستادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریامحسنفقیهی فردکارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریاJournal Article20160216انتقال و پخش لکه نفتی در محیطهای آبی به دلیل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی است که خود وابسته به خصوصیات نفت، هیدرودینامیک، هواشناسی و شرایط زیست محیطی است. در این مقاله مدلسازی آلودگی نفتی در منطقه عسلویه انجام شده است. همچنین اثرات کلیه عوامل آب و هوایی از جمله باد و جزرومد در انتشار و پخش لکه نفتی نیز بررسی شدهاند. مدل استفاده شده یک مدل سهبعدی بر اساس روش حجم محدود میباشد. همچنین در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای بومی، امکان تهیه دستورالعمل کلی جمعآوری لکه نفتی با توجه به تغییرات آب وهوایی فراهم گردد. به همین منظور از نرمافزار Mike 3، برای تعیین سرنوشت لکه نفتی که شامل تعیین گسترش، انتشار، پخش و نیزمیزان تبخیر، امولسیون، حلالیت نفت در آب و ضخامت لکه نفت باقیمانده میباشد، استفاده شده است. در ابتدا، الگوی جریان با توجه به نوسانات سطحی آب تعیین شده است. نوسانات جزرومدی به عنوان مرز باز با استفاده از تغییرات سطح آب در جزیره هنگام به مدل اعمال شده است و برای رسیدن به نتیجه های دقیقتر به جای در نظر گرفتن سرعت ثابت باد از دادههای تجربی سری زمانی باد استفاده شده است. همچنین برای حل معادلات هیدرودینامیکی اغتشاشی از فرمولبندی اسماگورینسکی[1] که تطابق خوب آن با نتایج تجربی احراز شده، استفاده گردیده است. همچنین نتایج الگوی جریان با دادههای حاصل از بویهها و جریانسنجها در سالهای 2008 و 2012 مقایسه شدهاند. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Smagorinsky Formulationhttps://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4513_3c5574b3d88b782a93b1e8cabe697352.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121بررسی تحلیلی و عددی نفوذ پرتابههای سرمخروطی در اهداف فلز کامپوزیت23314514FAمحمدباقرچپردارکارشناس ارشد، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشکده فنی مهندسی مکانیکخدادادواحدیدانشیار، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشکده فنی مهندسی مکانیکJournal Article20160216این مقاله به بررسی تحلیلی و عددی نفوذ پرتابه های مخروطی در اهداف فلز-کامپوزیت می پردازد و هدف از آن، به دست آوردن یک تئوری تحلیلی مناسب برای بیان نفوذ پرتابههای سرمخروطی با سرعتی بالاتر از حدبالستیک، در اهداف فلز-کامپوزیت میباشد. از آنجاییکه سرعت برخورد پرتابه در این تحلیل چند برابر حدبالستیک هدف فلز-کامپوزیتی میباشد، فقط سرعت خروجی پرتابه قابل محاسبه است.تئوری تحلیلی مذکور از کوپل نمودن فرمول تحلیلی پال و زید برای بخش فلزی و فرمول تحلیلی ون، برای قسمت کامپوزیتی حاصل گردیده است. برای صحهگذاری بر نتایج حاصل از این تحلیل، نتایج حاصل با نتایج تجربی مقایسه شدهاند و همچنین از حل عددی نیز بهره گرفته شده است که برای شبیهسازی بخش فلزی از مدل مادهی جانسون-کوک اصلاحی و برای مدل نمودن قسمت کامپوزیتی در نرمافزار، از مدل مادهی کامپوزیت استفاده گردیده است.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4514_e0aa5743241564691e2605d04327675d.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121بررسی تجربی و عددی اثر موقعیت یخزدگی بر ضریب پسا و جریان آشفته اطراف یک ایرفویل33454515FAمجتبیدهقان منشادیدانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا0000-0002-2143-0670مصطفیسلطانیکارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضاعلیسعیدی نژاددانشجوی دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه یزدJournal Article20160216هنگام پرواز هواپیما در ارتفاعات بالا تشکیل یخ بر روی سطح بال یکی از پدیدههای متداول است. در تحقیق حاضر اثر موقعیت یخزدگی روی سطح یک ایرفویل متقارن (0015 NACA)، بر میدان جریان اطراف آن با استفاده از روش های تجربی و عددی بررسی شده است. بدین منظور یک مدل یخ در مکانهای مختلف بر روی ایرفویل قرار گرفته و میدان جریان دنباله ایرفویل در چهار زاویه حمله مختلف 15، 10، 5 و 0 در عدد رینولدز 120000Re= بررسی شده است. با روش اختلاف مومنتوم، ضریب پسای مدل در حالتهای مختلف با اندازه گیری سیم داغ به دست آمده است. همچنین شبیهسازیهای عددی با استفاده از نرم افزار تجاری Fluent به صورت دو بعدی انجام شده است. نتایج به دست آمده از شبیهسازیهای عددی و تجربی همخوانی خوبی با هم دارند. بررسی نتایج نشان میدهد که تغییر موقعیت یخ زدگی از نوک بال به سمت لبه فرار ایرفویل باعث افزایش ضریب پسا خواهد شد و افزایش زاویه حمله نیز اثر یخزدگی را تشدید میکند. مرئی سازی نشان میدهد که جریان در محل تشکیل یخ از سطح مدل جدا شده و باعث تولید گردابه میشود. این گردابه در پشت یخ باعث ایجاد ناحیه کم فشار میشود. در نتیجه اختلاف فشار ناحیه کم فشار پشت یخ و ناحیه پر فشار جلوی یخ باعث ایجاد پسای اضافه خواهد شد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4515_1b5644b9184cb8f012ac91ffd28a63e2.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121مطالعه تجربی اثرات سطح انعکاسی سهمی بر عملکرد یک اجاق خورشیدی47534516FAحسینزمانیاستادیار، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، مشهدمحمدمقیماناستاد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسیعلیکیانی فردانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسیJournal Article20160216این تحقیق در راستای توسعه قابلیتهای گرمایی و تابشی اجاقهای خورشیدی انجام شده است، به همین منظور دو اجاق خورشیدی طراحی، ساخته و عملکرد آنها به روش تجربی و در شرایط آب و هوایی یکسان با هم مقایسه گردید. در طول آزمایشهاسطح آیینه سهمی در یکی از سیستمها ثابت و در دیگری متغیر بوده است.برای تغییر اندازه آیینه سهمی، به جای یک سطح پیوسته از تعدادی آیینه باریک استفاده شد؛ مجموعه آیینهها بر روی یک منحنی سهمی نصب شدند که به تناسب آزمایشها برخی از آنها حذف گردیدند. از تحلیل نتایج به دست آمده منحنی سهمی اجاق خورشیدی به سه ناحیه تقسیم شد و سهم تأثیر هر ناحیه بر عملکرد آن تعیین گردید؛ بر این اساس میتوان قسمتهای دارای اثر بیشتر را تقویت و نواحی با کمترین تأثیر در عملکرد سیستم را حذف نمود که این امر موجب بهینهسازی هندسه و اندازه سیستم خواهد شد. روش آزمایشگاهی انجام شده در این تحقیق میتواند برای بهینهسازی هندسه سطوح سهمی یا کروی در اجاقهای خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد.همه آزمایشهای این تحقیق در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی واقع در مشهد با طول و عرض جغرافیایی 54 و 37 درجه و ارتفاع 985 متر از سطح دریا طراحی و انجام شده است.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4516_afa9bddb62704a1e727a3f8fc53e4043.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121انتقال گرمای جابجایی آزاد از میله ای گرم با مقطع مثلثی به محفظه ی مربعی55654517FAعلیمحمدشرافتکارشناس ارشد، دانشگاه شهرکرد، دانشکده فنی مهندسیبهزادقاسمیاستاد، دانشگاه شهرکرد، دانشکده فنی مهندسیافراسیابرییسیاستادیار، دانشگاه شهرکرد، دانشکده فنی مهندسیJournal Article20160216در این مقاله جریان همرفت آزاد در داخل محفظهای با مقطع مربعی که یک میله با مقطع مثلث در آن قرار دارد، بررسی شده است. دیوارهی محفظه و میله هر دو در دمای ثابت و متفاوت قرار دارند.هدف از این بررسی، پیشبینی اثر تغییر عدد ریلی، تغییر موقعیت میلهی مثلثی و چرخش آن است.برای حل عددی این معادلات، از روش اختلاف محدود مبتنی بر حجم کنترل و الگوریتم SIMPLE استفاده میشود. برای حل معادلات جبری به دست آمده، برنامه کامپیوتری به زبان فرترن نوشته شده است. بر اساس نتایج مدلسازی، افزایش عدد ریلی موجب میگردد که آهنگ انتقال گرمای همرفت آزاد در محفظه افزایش یابد. بررسی در موقعیت میلهی مثلثی در محفظه نیز نشان میدهد که تغییر مکان میله در راستای عمودی به مراتب تأثیر بیشتری در عدد نوسلت میانگین نسبت به موقعیتهای دیگر میگذارد. به عبارت دیگر وقتی میله در پایینترین حالت واقع میگردد، افزایش قابل توجهی در آهنگ انتقال گرما مشاهده میشود. همچنین بررسی بر روی اثر چرخش میله در محفظه نیز نشان داد که با قرار گرفتن راس میلهی مثلثی در پایین، انتقال گرما کاهش مییابد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4517_5b61f5216427da9fe8e2e29cdda42ada.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121تحلیل پاسخ دینامیکی پوسته های کامپوزیتی دو انحنایی با وجود تنش های اولیه تحت ضربه ی سرعت پایین67794518FAرحمت اللهقاجاراستاد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدّین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیککرامتملکزادهدانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع هوافضائیمحسنغلامیکارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدّین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیکJournal Article20160216در این مقاله پاسخ دینامیکی پوستههای کامپوزیتی دوانحنایی با وجود تنشهای اولیه به صورت کششی، فشاری، بهویژه پیشتنش برشی، تحت ضربهی سرعت پایین به روش تحلیلی بررسی میشود. معادلات حرکت بر اساس تئوری مرتبه اول برشی (FSDT) برای شرایط مرزی ساده استخراج میگردد. تاریخچهی نیروی تماسی از دو مدل جرم و فنر بهبودیافته و مدل کامل با استفاده از قانون غیر خطی تماس هرتز پیشبینی و با هم مقایسه میشوند. با در نظر گرفتن مولفههای جابهجایی به صورت سری فوریه دوگانه، با نوشتن کد در نرمافزار Matlab و استفاده از روش گالرکین معادلات حرکت پوسته و ضربهزننده به صورت کوپل محاسبه میگردند. اثرتنشهای اولیه کششی، فشاری و برشی و همچنین اثر افزایش پیشتنشها تا نزدیک مقدار بحرانی کمانش، روی پاسخ ضربه توسط هر دو مدل بررسی و مقایسه میشوند.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4518_568c91210ab681ba9bab4da52c3a826d.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121بررسی عملکرد حرارتی برج خنککن خشک با توزیع غیریکنواخت آب در رادیاتورها به هنگام وزش باد81924519FAمحسنگودرزیدانشیار، دانشگاه بوعلی سینای همدان، دانشکده مهندسیحسینعموئیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینای همدان، دانشکده مهندسیJournal Article20160216 باد عرضی میتواند به طور چشمگیری بازدهی خنککنندگی برج خنک خشک با مکش طبیعی را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق، یک توزیع غیریکنواخت برای آب به منظور افزایش راندمان برج تحت وزش باد پیشنهاد شده است. این ایده بر این حقیقت استوار است که در شرایط وزش باد، مقادیر ضرایب انتقال حرارت جابجایی متوسط در رادیاتورهای سمت باد بیشتر از ضرایب انتقال حرارت در رادیاتورهای پشت به باد است. در این تحقیق، برای ارزیابی کارایی این طرح از روش دینامیک سیالات محاسباتی استفاده شده است. همچنین یک مدل ریاضی با دقت مناسب برای پیشبینی عملکرد حرارتی برج به هنگام وزش باد و توزیع دلخواه آب درون رادیاتورها استخراج شده است. نتایج نشان داد که در سرعت باد 10 متر بر ثانیه توزیع غیریکنواخت خاصی از آب در رادیاتورها میتواند کارایی برج را تا 28<sub>/</sub>2 درصد افزایش دهد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4519_5292cecbbe2d72cf0bf18fede24c315d.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121دوگانهسازی برج های خنککن خشک طبیعی و تر اجباری در یک نیروگاه بخار93974520FAمحمدحسنملکمحمدیکارشناس ارشد، دانشگاه اصفهان، مهندسی مکانیکحمیدبهشتیاستادیار، دانشگاه اصفهان، مهندسی مکانیکnullحسیناحمدیکیادانشیار، دانشگاه اصفهان، مهندسی مکانیکJournal Article20160216استفاده از برج خنککن خشک و یا دوگانه سازی برجهای خشک و تر، یکی از راهحلهای شناخته شده برای کاهش آب مصرفی در برجهای خنککن تر نیروگاههای بخار است. در این مقاله این راهکار با استفاده از برج خنککن هلر مورد بررسی قرار گرفت. شبیهسازی برای دو برج خنککن خشک هلر نیروگاه شهید منتظری و برج خنککن تر جریان اجباری نیروگاه اصفهان با استفاده از معادلات تحلیلی و تجربی حاکم بر آنها انجام شد. دو حالت موازی و سری برای ترکیب برج خنککنهای خشک هلر و تر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج شبیهسازی و بررسی روشهای اجرایی نشان میدهند که استفاده موازی از برج هلر با برج تر از نظر طراحی و بهرهبرداری قابل توجیه نیست، اما حالت سری آنها در دو وضعیت با تغییر سیستم پمپاژ و بدون تغییر سیستم پمپاژ مناسب است. این تحقیق نشان داد که بدون تغییر در سیستم پمپاژ و چگالنده، نیروگاه میتواند با وضعیت مطلوب به کار خود ادامه دهد. صرفهجویی در مصرف آب تا دمای محیط زیر<sup>o</sup>C20، به میزان کامل به دست آمد، اما در دماهای بالاتر از آن مصرف آب روندی افزایشی دارد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4520_237996c1b2704b9f8afe15ba26e76a4c.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514845420160121تخمین پارامترهای یک مدل خطی برای فاز استارت موتور میکروجت با استفاده از روش حداقل مربعات991084521FAمرتضیمنتظریاستاد، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیکسیدعلیرضامیراندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیکسهیلجعفریدکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیکJournal Article20160216در این مقاله، مدلسازی عملکرد موتور میکروجت در فاز استارت سرد با دو روش استارت الکتریکی و استارت هوایی ارائه شده و نتایج به دست آمده با نتایج تست عملی ارزشیابی شده است. مدلسازی در این مقاله توسط روش تخمین و شناسایی سیستم صورت گرفته است. در ادامه، برای اولین بار در موتورهای توربین گاز کوچک، از مدلهای مختلف با ساختار خطی ARX جهت مدلسازی استارت الکتریکی و ساختار خطی BJ جهت مدلسازی استارت هوایی استفاده شده است. تخمین پارامترهای مدل بر اساس روش حداقل مربعات صورت گرفته است. این مدلها بر اساس معیارAIC، ترسیم صفر- قطب و تطابق نتایج تست و شبیهسازی ارزیابی و انتخاب گردیدهاند. بهمنظور تست عملی، ابتدا سیستم مانیتورینگ در نرمافزار LABVIEW برای تست طراحی گردیده و بستر تست فراهم شده تا دادههای ورودی، خروجی و زمان نمونهبرداری جمعآوری و ذخیره گردند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مدلسازی صورت گرفته تطابق خوبی با دادههای آزمایش داشته و برای مطالعات بعدی از جمله اهداف کنترلی و همچنین بهینهسازی عملکرد فاز استارت موتورمناسب میباشد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4521_94e9d8c85e74f2f9d61000ff617bea4f.pdf