دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122بررسی مکانیزم تبلور و تأثیر عملیات حرارتی بر ساختار و خواص مغناطیسی نوارهای آمورف Co68.15Fe4.35Si12.5B1517922FAبهزادبینشدانشجوی دکتری مواد، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، جهاد دانشگاهی شریفعلیجزایری قره باغدانشیار، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، جهاد دانشگاهی شریفحمیدارونیکارشناس ارشد مهندسی مواد، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، جهاد دانشگاهی شریفJournal Article20140304در تحقیق حاضر نوارهای آمورف Co<sub>68.15</sub>Fe<sub>4.35</sub>Si<sub>12.5</sub>B<sub>15</sub> توسط فرایند ریختهریسی نوارهای عریض[1] تولید شدند و به کمک آزمایشهای پراش اشعه ایکس (XRD)، آنالیز حرارتی تفاضلی (DTA) و اندازهگیری خواص مغناطیسی مشخصهیابی شدند. انرژی فعالسازی تبلور نوارهای آمورف به روش DTA تحت نرخهای گرمایش مختلف و به کمک مدلهای سینتیکی کیسینجر[2] و اوگیس- بنت[3] برابر با kJ/mol 5<sub>/</sub>673 تعیین شد. بررسی نتایج خواص مغناطیسی نوارهای آمورف عملیات حرارتی شده تحت اتمسفر گاز محافظ و در محدوده دمایی °C 560-300 به مدت زمان 60-15 دقیقه نشان داد که آنیل نوارهای ریختهریسی شده تا دمای °C400 باعث افزایش مقدار القاء اشباع میشود، در حالی که با افزایش بیشتر دما، به دلیل تشکیل فازهای بلوری محلول جامد کبالت، Fe<sub>23</sub>B<sub>6</sub> و Co<sub>13</sub>B<sub>7</sub> خواص نرم مغناطیسی شدیداً افت میکند. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] Planar Flow Casting <br /> <br /> <br />[2] Kissinger <br /> <br /> <br />[3] Augis & Bennethttps://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_922_0bf8459db959fe23e8737e0c96ae4bbd.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122مقایسه ی مدل آسیب نرم و مدل آسیب FLD در پیش بینی رشد آسیب در فرآیند نورد سرد پیوسته919923FAنوشینترابیان دهکردیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهانمهردادپورسینااستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهانمحمدخطاییکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20140304مکانیک آسیب ابزاری قدرتمند جهت پیشبینی و بررسی عیوب مکانیکی محصولات فرآیندهای متنوع شکلدهی فلزات بشمار میآید. بطور کلی مدلهای گوناگونی جهت پیشبینی نحوهی رشد و توزیع آسیب در فرآیندهای مکانیکی مختلف ارائه شده است. در این پژوهش از دو مدل آسیب نرم و FLD، به عنوان دو معیار آسیب شناخته شده، به منظور پیشبینی چگونگی رشد آسیب و پدیدهی پارگی ورق در فرآیند نورد سرد پیوسته استفاده میشود. پارگی ورق در حین فرآیند نورد، یکی از مشکلات حائز اهمیت در نورد پیوستهی ورق میباشد که تأثیر بسزایی در بالا رفتن هزینه و کاهش نرخ تولید دارد. از این رو، ارائهی یک مدل توانمند به منظور پیشبینی و بررسی پارگی ورق و عوامل حاکم بر آن از اهمیت خاصی برخوردار است. تحقیق حاضر، ضمن تعیین پارامترهای مادی آسیب برای ورق فولاد مورد نظر از طریق انجام آزمایش، به ارائهی یک مدل عددی مناسب و کارآمد جهت پیشبینی رشد آسیب در طول فرآیند نورد سرد پیوسته میپردازد. بدین منظور، خط نورد سرد پیوستهی یک واحد نورد صنعتی به کمک کد اجزای محدود ABAQUS/Explicit و با اعمال معیار آسیب نرم و FLD شبیهسازی گردیده، صحت نتایج شبیهسازی با استفاده از اطلاعات به دست آمده از واحد نورد صنعتی تأیید میشود. با مقایسهی نتایج عددی با مشاهدات تجربی، بهترین مدل آسیب جهت بکارگیری در فرآیند نورد سرد پیوسته انتخاب و معرفی میشود تا بتوان با استفاده از آن، چگونگی رشد آسیب و عوامل مؤثر بر پارگی ورق را بررسی نمود. در پایان، به عنوان نمونهای از کاربرد مدل ارائه شده در بررسی علل موثر بر پدیدهی پارگی، اثر تغییرات سرعت زاویهای غلتکها بر رشد آسیب در ورق بررسی میگردد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_923_099b9c96e334e04df0bd8623697dc820.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122بررسی عددی جریان گرما- شاره از روی موانع با ترکیبات هندسی مختلف2129924FAسید اسماعیلرضویدانشیار، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزعلیمعمارزادهکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، شرکت گاز استان آذربایجان¬شرقیJournal Article20140304در کارحاضر به بررسی تأثیر شکل، اندازه و آرایش انواع ریبها در کانال هوا روی انتقالگرما و اصطکاک در رژیمهای مختلف جریان پرداخته شده است. موانع شامل ریبهای مثلثی، ذوزنقهای، مستطیلی، دایرهای و صفحهای میباشند . مدل آشفتگی RNG k-ε و نیز روشSIMPLE با طرح بالادست مرتبه دوم برای گسسته سازی معادلات ناویر- استوکس و انرژی بهکار رفتهاند. تجزیه و تحلیل نتایج عددی و مقایسه آنها با دیگر نتایج عددی و تجربی موجود در ادبیاتفن ارائه گردیده است . هدف از این پژوهش بررسی نحوه عملکرد ریبهای مختلف در گسترهای از اعداد رینولدز برای بهبود انتقال گرما در یک کانال می باشد .همچنین عملکرد و رفتار عددی مدلهای مختلف آشفتگی در اینجا بررسی شده است. https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_924_f7ddb4d7758f60d4eb0ff3ca8b8bd9db.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122شکل دهی قطعات استوانهای نیمکروی به روش کشش عمیق هیدرودینامیکی با فشار شعاعی3145925FAبهروززارعدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابلمحمدبخشیاستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابلسلماننوروزیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابلعبدالحمیدگرجیدانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی (نوشیروانی)Journal Article20140304به علت خاصیت شکلپذیری سرد پایین آلیاژهای آلومینیومی در فرآیند کشش عمیق، روشهای متعددی برای شکلدهی و افزایش نسبت کشش این آلیاژها مورد مطالعه قرار گرفته است. هیدروفرمینگ ورق یکی از روشهایی است که قابلیت تولید قطعات با نسبت کشش بالا و از جنسهای با شکلپذیری سرد پایین را تسهیل کرده است. در این مقاله، شکلدهی قطعات استوانهای- نیمکروی از جنس آلیاژ آلومینیومی AA6063-T4 با استفاده از روش جدید کشش عمیق هیدرودینامیکی با فشار شعاعی به صورت تجربی و شبیه سازی اجزای محدود مورد مطالعه قرار گرفته است. با بررسی مسیرهای فشار مختلف، تأثیر مسیر فشار بر روی پارگی و توزیع ضخامت قطعات شکل داده شده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادهاند که با استفاده از فرآیند فوق و اعمال مسیر فشار مناسب می توان قطعات سالم با عمق کشش بالا و توزیع ضخامت یکنواختی را در یک مرحله شکلدهی کرد. همچنین در این مقاله با بکارگیری شبیه سازی اجزای محدود و تکنیک تاگوچی، روشی اصولی برای مطالعه و تحلیل همزمان تاثیر پارامترهای کلیدی شکلدهی، بر روی کیفیت شکلپذیری قطعات و تخمین ترکیب بهینه پارامترهای شکلدهی در فرآیند هیدروفرمینگ ورق ارائه شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که فشار سیال بیشترین تأثیر را بر روی شکلپذیری قطعهکار در فرآیند هیدروفرمینگ ورق دارد. همچنین با استفاده از سنبه خشنتر، فاصله مابین سطح لبه محیطی قالب با سطح ورقگیر کمتر و شعاع ورودی بزرگتر شرایط شکلدهی بهتر خواهد شد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_925_377664cc005e019e8bc63a199f704c1a.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122مطالعه رفتار مکانیکی و گاززدایی از یک فولاد با چقرمگی بالا در حین انجام فرایند ذوب دوگانه4755926FAسیدرضاعلمی حسینیمربی، گروه مهندسی مواد، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستانحسینعربیاستاد، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه علم و صنعتJournal Article20140304فولادهای ماریجینگ گروهی از فولادها هستند که دارای استحکام و چقرمگی شکست بالایی میباشند. به منظور پایین نگهداشتن عناصر ناخالصی در این فولادها که برای ایجاد استحکام و چقرمگی بالا ضروری میباشد و همچنین به دلیل وجود عناصر آلیاژی فعال در آنها، استفاده از روشهای ذوب، تصفیه و ریختهگری پیشرفته نظیر فرآیندهای تحت خلاء همواره در تولید فولادهای ماریجینگ مورد توجه بوده است. در این تحقیق فرآیند ذوب مجدد قوسی تحت خلاء بر روی دو فولاد ماریجینگ حاوی مقادیر 65<sub>/</sub>0 و 1 درصد وزنی تیتانیم که به روش ذوب القایی تحت خلاء تولید شده بودند، انجام شد. این فرآیند باعث شد علاوه بر کاهش اتمهای گازی (تا میزان 14%)، بر میزان نرمی به اندازه 30% و بر مقدار مقاومت به ضربه فولاد در حدود 47 افزوده شود. همچنین با مقایسه دو فولاد 300C حاوی 65<sub>/</sub>0 و 1 درصد وزنی تیتانیم که به روش ذوب دوگانه (VIM + VAR) تولید شدهاند، مشخص شد که افزایش تیتانیم از 65<sub>/</sub>0 به 1 درصد وزنی باعث افزایش اندکی در مقادیر استحکام و سختی و نیز کاهش ناچیزی در مقادیر انعطافپذیری و مقاومت به ضربه فولاد میشود.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_926_ba07f05f780321a95815cb72c42303ab.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122تحلیل حرارتی- مکانیکی استوانههای جدار ضخیم با پوشش داخلی از جنس مواد تابعی با در نظر گرفتن تنشهای پسماند حرارتی5766927FAرحمت اللهقاجاراستاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه خواص مکانیکی موادسعیدمهرابیانیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه خواص مکانیکی موادJournal Article20140304تحلیل حرارتی- مکانیکی استوانه جدار ضخیم با پوشش داخلی از جنس مواد تابعی تحت بار حرارتی و مکانیکی با در نظر گرفتن تنشهای پسماند حرارتی انجام میشود.با استفاده از مدل استوانه چندلایه، با در نظر گرفتن شرایط پیوستگی در محل اتصال لایهها و شرایط تعادل در راستای محور استوانه، مقادیر نیروی محوری هر لایه و فشار در محل اتصال لایهها و در نتیجه توزیع تنشهای پسماند حرارتی در استوانه و پوشش بدست میآیند. به منظور تحلیل ترموالاستیسیته با استفاده از مدل استوانه جدار ضخیم چند لایه، معادلات انتقال حرارت و ناویر برای هر لایه بصورت جداگانه حل و میدان تنشهای حرارتی گذرا در استوانه و پوشش بر حسب زمان بدست میآیند.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_927_b85f8413bbd5ddb8c56a911b17c38d3a.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122جریان لغزشی حول ذرات کروی میکرونی در اعداد رینولدز متوسط6776928FAحمیدنیازمنددانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، گروه مهندسی مکانیکمرتضیعنبرسوزدانشجوی دکترا، دانشگاه فردوسی مشهد، گروه مهندسی مکانیکJournal Article20140304رفتار سیال رقیق که برای اجسام در ابعاد ماکرو معمولاً در فشارهای به نسبت پائین ظاهر میشود، در کاربردهای باطول مشخصه میکرونی میتواند در فشار محیط وحتی در فشارهای بالاتر نیز روی دهد. ذرات کروی مثل قطرات مایع در سیستمهای پاششی به علت قطر میکرونی آنها میتوانند تا درجاتی رفتار رقیق سیال را تجربه نمایند. این رفتار سیال رقیق میتواند بر دینامیک ذرات و آهنگ انتقال حرارت آنها تاثیر قابل ملاحظهای داشته باشد. به همین علت در این مقاله جریان حول یک کره تک دما در حوزه لغزش با شبیه سازی عددی، شرایط مرزی لغزش سرعت و پرش دما روی سطح کره، مطالعه شده است. با افزایش عدد نودسن، ضریب پسا و عدد نوسلبه دلیل کاهش گرادیانهای سرعت و دما روی سطح کره کاهش قابل ملاحظهای مییابند. میزان این کاهش متناسب با اعداد رینولدز، نودسن و پرنتل است. اثرات میزان رقت سیال که با عدد نودسن بیان میشود بر دینامیک جریان روی کره شامل ناحیه جدایش، طول دنباله، توزیع چرخش اطراف کره به تفصیل در حوزه بررسی شده است. همچنین روابطی برای کاربردهای عملی محاسبه ضریب پسا و عدد نوسل در حوزه لغزش (اعداد نودسن کوچکتر از 0. 1) بر حسب اعداد رینولدز و نودسن ارائه شده است.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_928_be8954e8bae37982e744787a31150ccd.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514840220101122ارائه یک مدل غیرخطی جامع برای شیرهای کنترل جریان اسپولی مبتنی بر وضعیت های مختلف انطباقی7983929FAمحمدحسنتوفیقیفارغ¬التحصیل دکتری دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدینطوسیفریدنجفیدانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدینطوسیسیدحسینساداتیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدینطوسیعلی اصغرجعفریدانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدینطوسیJournal Article20140304شیرهای هیدرولیکی رفتارهای غیرخطی متنوعی را به نمایش میگذارند. در بسیاری از کاربردها، مدلهای اجزای هیدرولیک میتوانند به صورت ساده و خطی فرض شوند، لکن در کاربردهای دقیق، عبارات غیرخطی مذکور نمیتوانند صرفنظر گردند. برای استخراج مدل شیر کنترل جریان اسپولی چهارراهه، از ترکیب دو معادله غیرخطی جریان عبوری از روزنه شیر استفاده میگردد. <br />در این مقاله یک مدل یکپارچه برای شیرهای کنترل جریان اسپولی ارائه میگردد و اثر انطباق اسپول بر روی خواص سیستم هیدرولیک مدار باز مورد تحلیل قرار میگیرد. معادلات ریاضی غیرخطی حاصله، دبیها را از طریق پورتهای شیر به پارامترهای آن مرتبط میسازند. دبیها به صورت توابعی پیوسته و غیرخطی از پارامترهای انطباق و نیز پارامترهای متعارف شیر بیان شدهاند. <br />این معادلات برای انواع مختلف شیرهای کنترل جریان اسپولی قابل استفاده میباشند و حالات شیرهای انطباق بحرانی، فرا انطباقی و فرو انطباقی را پوشش میدهند. هندسه عرض اسپول به تنهایی توسط پارامترهای مدل کنترل میشوند. عدم تساوی عرض اسپولها و موقعیت خنثی نامتعارف اسپولهای شیر نیز میتواند با استفاده از این مدل شبیهسازی شود.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_929_a6f1195a2cda7f01ce33f2f5536a7ffe.pdf