دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220طراحی بهینه ساختارهای مشبک مدور19888FAجعفراسکندریجمدانشیار ، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، مرکز کامپوزیت، تهرانمیلادنورآبادیدانشجوی کارشناسیارشد مهندسی کامپوزیت، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، مرکز کامپوزیت، تهرانسید حسینتقویانکارشناسارشد مهندسی کامپوزیت، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، مرکز کامپوزیت، تهرانJournal Article20140302در این مقاله بهینهسازی وزنی ساختارهای مشبک مدور کامپوزیتی ( استوانهای و مخروطی) تحت بار محوری بررسی میشود. در ابتدا معادلات حاکم به منظور استخراج ماتریس سفتی با توجه به هندسه سازه بدست آورده شدهاند. همچنین روابط و قیدهای مربوط به بهینهسازی وزنی این ساختارها با توجه به استحکام کمانشی ارائه شده است. با ایجاد یک مدل اجزای محدود از ساختار مشبک مخروطی تحلیل خطی کمانش انجام شده و نتایج تحلیل با نتایج ارائه شده توسط یکی از مراجع راستیآزمایی میشود. سپس برای دو نمونه از ساختارهای مشبک استوانهای و مخروطی فرآیند بهینهسازی صورت گرفته است. در ادامه یک مدل اجزای محدود از ساختار مشبک مخروطی در نرمافزار Abaqus با استفاده از المان تیر تیموشینکو ایجاد گردیده و روی آن تحلیل اجزای محدود به منظور بررسی استحکام کمانشی ساختار مشبک تحت بار بحرانی محوری صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که تغییرات وزنی سازه مشبک مخروطی و استوانهای رفتاری شبیه به یکدیگر دارد. همچنین برای طراحی ساختارهای مشبک مخروطی ایجاد نمودارهای راهنما به منظور استخراج زوایای ژئودسیک در مقاطع ارتفاعی مختلف ضروری میباشد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_888_b0206c2781d3698e8220e73bfa3886cf.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220تأثیر زبری سطح پره بر روی عملکرد کمپرسور محوری1122889FAسیدمیثمسجادیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتعبدالهاسدالهی قهیهاستادیار، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوریJournal Article20140302در این تحقیق، تأثیر زبری سطح پرهها بر روی پارامترهای عملکردی کمپرسور محوری گذرصوتی شامل راندمان و نسبت فشار مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیهسازی سهبعدی میدان جریان پیچیده کمپرسور محوری، از یک کد عددی استفاده شده که قادر به حل معادلات ناویر استوکس رینولدز-متوسط است. نتایج کد عددی با نتایج آزمایشگاهی کمپرسور محوری مورد مقایسه قرار گرفته بطوریکه نتایج نشان دهنده اعتبار کد عددی میباشد. سپس تأثیر تغییرات زبری سطح پرههای تمامی طبقات بطور کمی و در حالات مختلف در نقطه طراحی بر روی پارامترهای عملکردی کمپرسور محوری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که زبری روی سطح پرهها سبب افزایش ضخامت لایه مرزی و کاهش راندمان و نسبت فشار کمپرسور میگردد که کاهش راندمان نسبت به نسبت فشار بسیار محسوستر میباشد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_889_2f692e1f123d14e44ed99d6951db3255.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220تحلیل 3 بعدی انتقال حرارت همرفت اجباری – آزاد جریان داخل کانال با استفاده از شبکه های بی سازمان Tet/hybrid2331890FAعطاسجودیکارشناس ارشد دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریففرامرزطلعتی کلاسردانشیار دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزاسماعیلاسماعیل زادهاستاد دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزJournal Article20140302در کار حاضر انتقال گرمای همرفت اجباری – آزاد در یک کانال با سطح مقطع مستطیلی بصورت سه بعدی مورد تحلیل قرار گرفته است. کانال دارای کف با شار گرمایی ثابت بوده و وجوه کناری و سقف بصورت عایق درنظر گرفتهشدهاند. به منظور بررسی تأثیرحضور مکعبهای توپر فلزی بر روی کف به لحاظ انتقال گرما و افت فشار در حالتهای مختلف سیستم پرهگذاری، ضریب عملکردی تعریف گردیده است تا تأثیر هر دو پارامتر را بیان نماید. پژوهش حاضر برای پرهها با شکل مقاطع متفاوت، پره مکعبی با زوایای تماس گوناگون، چیدمان طولی و عرضی متفاوت و نیز طول ورودیهای مختلف انجام گردیده است. در بین حالات بررسیشده پروفیل مکعبی با زاویه تماس نزدیک 75 درجه و نیز پره با پروفیل مثلثی بهترین ضریب عملکرد را دارا میباشند.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_890_93b3eb974642f292d3f421cc518a4b96.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220بررسی عددی و تجربی اثر هندسه چرخ متحرک بر عملکرد پمپ گریز از مرکز هنگام پمپاژ روغن3343891FAمجتبیطحانیدانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعتمحمد حسنشجاعی فرداستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعتمیربیوکاحقاقیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزمهدیبگلریکارشناس ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعتهادیفلاحکارشناس ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعتبهزادسلیمیان ریزیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعتJournal Article20140302عملکرد پمپ های گریز از مرکز هنگام پمپاژ سیالات لزج به شدت افت پیدا میکند. این افت میتواند با تعویض چرخ متحرک اصلی پمپ گریز از مرکز بهبود پیدا کند. جایگزینی چرخ متحرک پمپ نسبت به تعویض کل پمپ بسیار مقرون به صرفه میباشد. در مطالعه پیش رو تأثیرات زاویه خروجی پره و پهنای پاساژ چرخ متحرک بر روی عملکرد پمپ گریز از مرکز هنگام انتقال یک روغن خاص، به صورت تجربی و عددی بررسی شده است. به کمک یک دستگاه تست پارامترهای عملکردی یک پمپ گریز از مرکز هنگام پمپاژ یک روغن صنعتی به عنوان یک سیال لزج اندازهگیری شده است. جریان سه بعدی در پمپ گریز از مرکز مشتمل بر هندسه اصلی و تغییرات کاربردی در هندسه آن به صورت عددی شبیه سازی شده است. برای گسسته سازی معادلات حاکم بر جریان از روش حجم محدود و برای حل از الگوریتم دقت بالا استفاده شده است. مدل آشفتگی مورد استفاده در شبیه سازی عددی k-ω SST میباشد. نتایج عددی حاصله با نتایج تجربی مقایسه شده و تطابق قابل قبولی را ارائه میکنند. در نهایت، چرخ متحرک بهبود یافته پیشنهاد شده و نمودارهای عملکردی پمپ برای چرخ متحرک های مختلف نشان داده شده است.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_891_73f906904c911bf5f461aefe434b44b3.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220بررسی اثر مدل ماده، معادله حالت و چگالی شبکه در نتایج حاصل از شبیه سازی برخورد پرنده4558892FAرضاهدایتیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهانسعیدضیایی راداستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20140302تصادم بین پرنده و هواپیما که به عنوان "برخورد پرنده" شناخته میشود، پدیدهای معمول و در عین حال خطرناک است. امروزه برای کاهش استفاده از آزمونهای تجربی که زمانبر و گران هستند، معمولاً مقاومت یک جز از بدنه هواپیما در برابر برخورد با پرنده را توسط روشهای عددی تأیید میکنند. کاراترین روش عددی در مساله برخورد پرنده، نرمافزار المان محدود است. اما پدیده برخورد پرنده دارای پارامترهای زیادی میباشد که تغییر هر کدام از آنها میتواند در نتیجه شبیهسازی عددی تغییر ایجاد کند. در این پژوهش، اثر تغییر در تعدادی از پارامترهای مربوط به پرنده یعنی اندازهشبکه، مدل ماده[1] و معادلهحالت[2] بررسی میشود و پارامترهایی که استفاده از آنها نتیجه شبیهسازی را به نتیجه تجربی نزدیکتر میکند معرفی میشود. نتایج تحقیق استفاده از المانهای کمتر، مدل ماده نول و معادله حالت گرونیسن را بهعنوان پارامترهای بهینه مشخص میکند. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1]Material model <br /><br /><br />[2] Equation of Statehttps://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_892_77aec6098137d9fa75c3f2e3db1fa954.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220تحقیق در سرعت مذاب ورودی به قالب در قطعات ریختگی تولید شده به روش فشار ایمپالس هوا6167893FAنجمهنجم الدیندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایرانسحرغفوریاندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایرانسیدمحمدعلیبوترابیاستاد، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20140302در تحقیق حاضر سرعت ورود مذاب به قالب، در چند قطعهی ریختگی صنعتی همچون کاسه چرخ عقب نیسان، میل لنگ پژو 405 و فلایویل پیکان که به روش فشار ایمپالس هوا تولید شده است، اندازه گیری شد. بدین ترتیب که از هر کدام از قطعات نام برده شده، فیلمی در هنگام ورود مذاب به داخل قالب روباز برداشته شده و در مراحل بعدی، سرعتهای تئوری استخراج گردیده و با سرعتهای عملی که از روی فیلم ضبط شده برای هر کدام بدست آمده بود مقایسه شد. <br />نتایج به دست آمده نشان داد که اصطکاک و انتقال گرمای قالب تغییرات قابل توجهی در میزان سرعت های تئوری و عملی ایجاد می کند. <br />همچنین سرعت ورود مذاب به قالب برای تمام قطعات تولیدی که در این پروژه بررسی شدند زیر m/s5<sub>/</sub>0 بدست آمد، که این مقدار زیر مقدار بحرانی قرار دارد. بنابراین سیستم راهگاهی بکار رفته برای تولید قطعات نام برده از نظر سرعت ورود مذاب به داخل قالب، مناسب بوده و ضایعات ناشی از گذر از سرعت بحرانی در این قطعات دیده نشد.https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_893_44a3bb5ef64d8eee4aaa1bef2e5c67dc.pdfدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514842120140220شبیه سازی ریاضی سیستم های سرمایش دسیکنت و تأثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد آن از نظر قانون اول و دوم6975907FAمرتضییاریدانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلیفریدونمولانیکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20140303https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_907_1cba439102a9089a18c8fa52e21b15da.pdf