TY - JOUR ID - 8314 TI - مدل‌سازی و بهبود عملکرد یک موتور استرلینگ نوع بتا جهت تولید همزمان گرمایش و برق JO - مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز JA - JMEUT LA - fa SN - 2228-5148 AU - چهارطاقی, محمود AU - فغانی, غلامرضا AU - شیخی, محمد AU - طاهری, رضا AD - استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران AD - کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 48 IS - 4 SP - 97 EP - 106 KW - موتور استرلینگ KW - تولید همزمان KW - آدیاباتیک KW - بازیاب DO - N2 - در مقاله حاضر یک موتور استرلینگ نوع بتا جهت تولید همزمان گرمایش و برق (CHP) پیشنهاد شده است. مزایای آنها از جمله انعطاف پذیری در سوخت و منبع گرمایی، سر و صدای کم و راندمان گرمایی بالاتر می­باشند. همچنین در فرایند تولید قدرت، مقداری گرما به محیط دفع می­گردد، که قابل بازیابی است و بنابراین آنها پتانسیل مناسبی جهت تولید همزمان دارند. در این پژوهش، مدل به کار رفته جهت تحلیل عملکرد، آدیاباتیک غیرایده­آل می­باشد، که تلفات گرمایی و اصطکاکی در اجزای مختلف موتور لحاظ شده است. شبیه­سازی عملکرد سیستم توسط یک کد عددی توسعه داده شده با نرم افزار MATLAB صورت گرفته است.  برای اعتبار سنجی مدل، از مشخصات موتور استرلینگ GPU-3 استفاده شده و با نتایج آزمایشگاهی و مدل­های گذشته مقایسه شده است. سپس یک موتور استرلینگ نوع بتا جهت تولید همزمان گرمایش و برق پیشنهاد گردید. همچنین تاثیر دور موتور، طول بازیاب و دمای منبع گرم روی راندمان الکتریکی و CHPمورد بررسی قرار گرفت. در نهایت توان الکتریکی 11263 W و توان گرمایی 21653 W با راندمان الکتریکی 27.78% و راندمان CHPبرابر با 81.19% حاصل گردید. UR - https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_8314.html L1 - https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_8314_88e34167fcc01b83d44631ba158e1c8f.pdf ER -