دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
ارتعاش آزاد تیر کامپوزیتی متورقِ تیموشنکو با در نظر گرفتن ضریب پوآسون برای شرایط تکیهگاهی مختلف
1
10
FA
حسن
بیگلری
0000-0003-4601-9762
استادیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
hbiglari@tabrizu.ac.ir
میلاد
ستاری ساربانقلی
دانشجو، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
در این مقاله، حل دقیق ارتعاش آزاد برای بررسی تأثیر تورق بر روی فرکانسهای طبیعی تیرکامپوزیتی نسبتا ضخیم توسط سادهسازیهایی صورت گرفته است. تئوری مورد استفاده تئوری تیموشنکو میباشد که برای شرایط مرزی مختلف ارائه شده است. در فرمولبندی ارتعاش تیر، اثر اینرسی دورانی، تغییر شکل برشی جانبی و اثر پوآسون در نظر گرفته شده است. در بررسی تورق، هر دو مود آزاد و مقید بررسی شدهاند. تأثیر اندازه و موقعیت تورق بر روی فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای ارتعاشی تیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شکل مودهای ارتعاشی علت تفاوت در نتایج مود آزاد و مود مقید را به خوبی نشان میدهد. فرکانس طبیعی تیر نسبت به طول تورقهای بزرگ و نزدیک به صفحه میانی حساسیت بیشتری نشان میدهد. در حالی که برای دیگر تورقها (کوتاه و دور از صفحه میانی) حساسیت پایین است. در نظر گرفتن اثر پوآسون، تاثیر زیادی بر روی فرکانس چندلایههای متعامد (cross-ply) ندارد. درحالیکه عدم درنظرگیری اثر پوآسون برای چندلایههای زاویهدار (angle-ply) موجب خطای فاحشی میشود. نتایج بدست آمده از حل دقیق با دادههای موجود در مقالههای قبلی مقایسه و صحهگذاری شده است. با در نظر گرفتن اثر پوآسون برای چندلایههای زاویهدار دادههای جدیدی ارائه شده است.
تیر چندلایه کامپوزیتی ضخیم متقارن,مود آزاد و مقید تورق,شرایط مرزی مختلف,شکل مود ارتعاشی,حل دقیق
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3527.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3527_648927e143632e25e6f05e00584a6b88.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
ارتعاشات غیرخطی لوله ترکدار با ترک باز و بسته شونده
11
19
FA
موسی
رضائی
دانشیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
m_rezaee@tabrizu.ac.ir
وحید
عربملکی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
جعفر
اسکندری جم
دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مرکز کامپوزیت
jejam@mail.com
پیمان
فرزانفرد
کارشناس مهندسی مکانیک، شرکت بهاب تدبیر
در مقاله حاضر، معادله دیفرانسیل حاکم بر رفتار ارتعاشات عرضی لوله ترکدار با بکارگیری اصل Hu-Washizu استخراج گردیده است. اثر ترک به صورت اغتشاش پیوسته در میدانهای تنش و جابجائی مدل شده است. به منظور به دست آوردن فرکانسهای طبیعی لوله با ترک باز و بسته شونده، مدل دو خطی جدیدی برای سفتی معادل در هر شکل مود ارتعاش عرضی ارائه شده است. به کمک این مدل، معادله دیفرانسیل حاکم به شکل قابل حل به روش لیندست- پوانکاره تبدیل و فرکانسهای طبیعی لوله با ترک باز و بسته شونده استخراج شد. جمله اول حل تحلیلی، معرف پاسخ سیستم خطی متناظر با سفتی میانگین لوله در حالتهای کاملاً باز و کاملاً بسته ترک بوده و جملات بعد نشان دهنده اثر غیرخطی ناشی از باز و بسته شدن ترک میباشند. نتایج نشان میدهد که کاهش فرکانسهای طبیعی برای ترک باز و بسته شونده کمتر از ترک باز میباشد. صحت نتایج به دست آمده با استفاده از نتایج تجربی موجود در ادبیات فن به اثبات رسیده است.
آنالیز ارتعاشی,لوله ترکدار,مدل پیوسته,ترک باز و بسته شونده,روش لیندست- پوانکاره
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3528.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3528_352230521e8acbaa113c093503b4eb7a.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
اثرات مقادیر اصلی تانسور نفوذپذیری بر انتقال گرما و جرم در یک مادهی متخلخل غیر ایزوتروپیک
21
30
FA
محمدمحسن
شاهمردان
دانشیار، دانشگاه شاهرود، دانشکده مهندسی مکانیک
محسن
نظری
استادیار، دانشگاه شاهرود، دانشکده مهندسی مکانیک
nazari_me@yahoo.com
روزبه
دشتستانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهرود، دانشکده مهندسی مکانیک
در مطالعه حاضر، انتقال گرمای جابجایی آزاد در یک محیط متخلخل غیرایزوتروپ دو بعدی به صورت عددی و با روش اختلاف محدود بررسی شده است. جابجایی طبیعی با ترکیب گرما و انتقال جرم در یک حفره متخلخل غیر ایزوتروپ به وسیله مدل دارسی مورد بررسی قرار میگیرد. فرض بر آن است که محیط متخلخل به صورت گرمایی و هم به صورت هیدرودینامیکی غیر ایزوتروپ می باشد. جهتهای اصلی تانسور نفوذ پذیری با بردار گرانش زاویه (θ) میسازند، در حالی که برای تانسورهای دمایی و جرم این جهات با محورهای افقی و عمودی مختصات، منطبق میباشد. نمودارهای تابع جریان، خطوط هم دما و غلظت ثابت به ازای پارامتر θ برای سه مقدار 0، 45و90 مورد بررسی قرار گرفته و اثرات پارامتر نفوذپذیری بیبعد نیز به ازای مقادیر 1<sub>/</sub>0 ، 1 و 10 مورد ملاحظه قرار میگیرد. همچنین مقدار عدد نوسلت متوسط روی دیوارهی محفظه محاسبه میشود. در این پژوهش، معادلات حاکم برای جریان تراکمناپذیر با استفاده از روش اختلاف محدود گسستهسازی و حل شدهاند.
انتقال گرما جابجایی آزاد,محیط متخلخل غیر ایزوتروپیک,جهات اصلی تانسور نفوذپذیری,تابع جریان
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3529.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3529_a762a80694844a20c3f03149ed7819e9.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
تحلیل پایداری آیروالاستیک پرههای کامپوزیتی توربین بادی
31
39
FA
احمدرضا
قاسمی
استادیار، دانشگاه کاشان، دانشکده مهندسی مکانیک
محمدحسن
طریقت
کارشناس ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده مهندسی مکانیک
آیروالاستیسیته منشاء اصلی وقوع ناپایداری در سازههایی است که تحت تاثیر نیروهای آیرودینامیکی قرار میگیرند. از مهمترین این ناپایداریها ارتعاشات کوپل خمش و پیچش است، که به آن فلاتر گفته میشود. در این تحقیق به مطالعه پایداری آیروالاستیک پره کامپوزیتی توربین بادی پرداخته شده است. هندسه، لایهچینی و بارگذاری سازه کامپوزیتی پره توربین طراحی شده با سازههای موجود مورد ارزیابی قرارگرفته و برای مطالعه پدیده فلاتر پره توربین، دو روش عددی و تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است. در مطالعه عددی پایداری آیروالاستیک، روش المان محدود و استاندارد سازههای هوایی استفاده شده است. بارگذاری پره به صورت سهبعدی و دینامیکی انجام گرفته و پس از محاسبه مودهای خمشی و پیچشی وقوع فلاتر در پره توربین مطالعه شده است. در بررسی تحلیلی، روش کلاسیک انتخاب شده و با انجام تحلیلهای دو بعدی، سرعت فلاتر تخمین زده میشود. نتایج روش عددی، ضریب اطمینان حدود 4 برای تحلیل تنش و 39<sub>/</sub>1 برای پایداری آیروالاستیک را بیان میکند. در روش تحلیلی نیز ضریب اطمینان برابر 38<sub>/</sub>1 برای پایداری آیروالاستیک پره به دست میآید، که بیانگر تطابق مناسب نتایج دو روش است.
آیروالاستیسیته,توربین بادی,پره کامپوزیتی,فلاتر,روش تحلیلی,روش المان محدود
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3530.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3530_2c3d9cc2eb515e834b9c596319267128.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
یک روش تحلیلی برای حل معادلات رطوبتزدایی هوا به وسیله دسیکنت مایع، در رطوبتزدا
41
51
FA
مرتضی
مرتضایی
دانشجوی دکترای، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده فنی مهندسی
مرتضی
یاری
دانشیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
myari@tabrizu.ac.ir
سیستمهای تبرید و رطوبتزدای دسیکنت یکی از روشهای نوین برای تبرید و تهویه مطبوع میباشد که در این روش بایک سری فعل و انفعالات رطوبت هوا حذف میشود وسپس هوا به واحد سرمایش فرستاده میشود، که با اینکار بار نهان حذف میگردد ودر انرژی مصرفی صرفهجویی میشود. مهمترین قسمت این سیکل رطوبتزدای آن میباشد. دراین مقاله ابتدا معادلات حاکم برانتقال گرما و جرم نوشته شدهاند وسپس این معادلات با فرض اینکه کسر مولی آب در هوا در سطح مشترک هوا و مایع دسیکنت ثابت باشد، به روش تحلیلی حل شدهاند، فرض ثابت بودن کسر مولی آب در هوا، در سطح مشترک هوا و دسیکنت زمانی به واقعیت نزدیکتر است که دبی دسیکنت مایع زیاد باشد،که در اکثر کاربردهای عملی نیز اینگونه میباشد. نتایج حل تحلیلی با نتایج تجربی موجود در مقالات و نیز با نتایج حل عددی مقایسه شدهاست که این مقایسه نشان میدهد که حل تحلیلی صورت گرفته صحیح بوده و این حل میتواند جایگزین حل عددی گردد. شایان ذکر است که داده های ارائه شده برای دسیکنت LiCl می باشد
دسیکنت مایع,انتقال گرما و جرم همزمان,رطوبتزدا,کارایی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3531.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3531_2201738d0bc4dfa66c7e52ea22e6a0af.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
بهینه سازی بازتوانی نیروگاه بخار بندرعباس توسط الگوریتم ژنتیک
53
62
FA
صادق
نیک بخت ناصرآباد
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
کامران
مبینی
استادیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
عبدالله
مهرپناهی
دانشجوی دکترای، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
محمدرضا
علی گودرز
استادیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
در تحقیق حاضر پس از بررسی روشهای مختلف بازتوانی و در نظر گرفتن شرایط فنی یک واحد 320 مگاوات نیروگاه بخار بندرعباس، روش بازتوانی کامل جهت بهبود شرایط این نیروگاه انتخاب شده است. در این راستا کلیه زیرکشهای توربین بخار حذف شده و جهت گرمایش آب تغذیه از یک بویلر بازیاب گرمای دوفشاره بازگرمکندار و دو توربین گاز V94.3A استفاده شده است. محاسبات انجام شده نشان داد که در اثر بازتوانی و بهینهسازی، راندمان اگزرژی نیروگاه تا 99<sub>/</sub>53 درصد افزایش یافته و آهنگ گرما و نسبت انهدام اگزرژی به ترتیب 27<sub>/</sub>29 درصد و 07<sub>/</sub>36 درصد کاهش مییابند.
بهینه سازی,بازتوانی کامل,تحلیل اگزرژی,الگوریتم ژنتیک,بویلر بازیاب گرما,توربین گاز V94.3A
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3532.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3532_826dfe4296c7eee1640336a25d3b683e.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
بررسی تجربی تأثیر دهانه ناقوسی شکل بر عملکرد نازل
65
71
FA
محمدعلی
اردکانی
دانشیار، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده مهندسی مکانیک
نازل یکی از اجزای مهم تونل باد میباشد که وظیفه آن شتاب دادن به جریان هوا، کاهش غیر یکنواختی و شدت اغتشاشهای آن، در خروجی نازل میباشد. به منظور کاهش هزینه ساخت در برخی تونل بادهای مدار باز مکنده، بهویژه تونل بادهای عمودی، اتاق آرامش قبل از نازل را نساخته و به جای آن دهانه ورودی به شکل ناقوس طراحی میشود. در این تحقیق تجربی، با استفاده از جریانسنج سیم داغ، جریان در ورودی و خروجی نازلی که دارای دهانه ورودی و یا فاقد آن است، مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر دهانه ورودی بر عملکرد نازل ارزیابی میشود. نتایج نشان میدهد که عملکرد نازل در تونل بادهای از نوع دمنده و مکنده مشابه بوده، همچنین تأثیر دهانه ورودی بر عملکرد نازل در جهت کاهش شدت اغتشاشهای جریان هوا قابل توجه نمیباشد، ولی استفاده از دهانه ناقوسی شکل در ورودی نازل سبب کاهش 7% تلفات میشود.
نازل,تونل باد,دهانه ورودی,جریانسنج سیم داغ,شدت اغتشاشها,غیریکنواختی جریان
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3533.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3533_620bc9af38f6a45cb6f21d98d617263a.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
3
2014
12
22
مطالعه تجربی اثر قطر دکمه جوش بر تنشهای پسماند در نمونههائی با جوش نقطهای از جنس AISI 1008
73
79
FA
عباس
فدایی
استادیار، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی
آزاد
برزوئی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی
فرآیندهای ساخت و تولید مثل جوش کاری که همراه با تغییر شکل غیریکنواخت باشند، تنش های پسماند قابل توجهی ایجاد می کنند. در صنعت خودرو سازی از فرآیند جوش کاری مقاومتی برای اتصال قطعات بدنه و شاسی خودرو به طور گستردهای استفاده میشود. در تحقیق حاضر با انجام اندازه گیری به روش سوراخ کاری و با استفاده از کرنش سنج مقاومتی، اثر تغییر قطر دکمه جوش بر تنش های پسماند در نمونههائی از جنس ورق فولاد AISI 1008 با جوش نقطهای جستجو شده است. توزیع تنش پسماند شعاعی و محیطی در لبه دکمه جوش و تنشهای پسماند طولی و عرضی در مرکز دکمه جوش برای هشت نمونهی استاندارد آزمایشی با قطر های مختلف دکمه جوش تعیین و نشان داده شدهاند. بر اساس مطالعه انجام شده، با افزایش اندازهی قطر دکمهی جوش، تنشهای پسماند شعاعی و محیطی کاهش مییابند.
مطالعه تجربی,جوش کاری نقطهای,تنشهای پسماند,قطر دکمه جوش,روش سوراخکاری
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3534.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3534_848ff3d42a162f3f94ac7c0e3d801b52.pdf