دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
تلفیق میدان باد با توزیع احتمالی و یک مدل هیدرودینامیکی به منظور تهیه نقشه ریسک در بررسی آلودگی های زیست محیطی در دریا
1
14
FA
محمدعلی
بدری
استادیار پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان
پارامتر باد عامل مهمی در انتقال آلودگی روی دریا می باشد. میدان باد از طریق توزیع احتمالی وی بول برای کالیبره نمودن باد غالب با توجه به داده های اندازه گیری مورد توجه قرار گرفته است. به منظور تعیین پارامترهای توزیع احتمالی وی بول از روش حداقل مربعات استفاده شده است. میدان دینامیکی آب به وسیله یک مدل هیدرودینامیکی جدید و از طریق تلفیق با میدان باد بدست آمده تا انتقال و انتشار ابر آلودگی بر روی سطح آب برآورد شود. برای مدلسازی پدیده جابجایی و نفوذ در آبهای خلیج فارس به عنوان آبهای کم عمق از روش پیمایش اتفاقی استفاده شده است. مقایسه مسیر آلودگی واقعی و محاسباتی بر اساس میدان باد کالیبره شده به منظور تهیه نقشه ریسک تطابق خوبی نشان داده است.
نقشه ریسک,توزیع وی بول,میدان باد احتمالی,مدل انتشار آلودگی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_946.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_946_73225c732cc01d673e91fc89bf148905.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
شبیهسازی عددی جریان نانوسیال آب - اکسیدآلومینیم در یک میکروکانال دوبعدی با در نظر گرفتن هدایت در ناحیه جامد
15
23
FA
عباس
رامیار
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
علی اکبر
رنجبر
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
سید فرید
حسینیزاده
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
جریان و انتقال حرارت دوبعدی نانوسیال اکسید آلومینیم – آب با در نظر گرفتن هدایت حرارتی در ناحیه جامد در کنار ناحیه سیال مورد بررسی قرار گرفته است. خصوصیات نانوسیال متغیر با دما و قطر نانوذرات در نظر گرفته شده است. نتایج، بیانگر بهبود کارآیی میکروکانالها با اضافه کردن نانوذراتی با ضریب هدایت حرارتی بالا به سیال، میباشد. با کاهش قطر نانوذرات، عدد ناسلت افزایش مییابد و شدت این افزایش در قطرهای پایین بیشتر است. با وجود آنکه نانوذرات باعث افزایش تنش برشی نیز میشوند، اما این افزایش در مقابل بهبود عملکرد حرارتی، قابل صرفنظر است. با بررسی اثر هدایت توأمان در ناحیه جامد، با استفاده از معیار "عدد رسانش"، مشخص شد که افزایش غلظت نانوسیال باعث تشدید این اثر میشود.
میکروکانال – نانوسیال – انتقال حرارت توأمان – عدد گراتز
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_950.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_950_e38b476275982fa432fd6289069b5b06.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
کاربرد روش حجم محدود در تحلیل عددی پیچش مقاطع منشوری
25
35
FA
سید اسماعیل
رضوی
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
تاج بخش
نوید چاخرلو
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
علی
نرج آبادی فام
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
در کار حاضر مقاطع منشوری تحت پیچش با روش حجم محدود ( ) مورد تحلیل قرار گرفته اند. گفتنی است یکی از ویژگی های بارز این روش، تحلیل مقاطع با شکل نامنظم می باشد. شبکه لازم ایجاد شده و معادله پواسون با روش حجم محدود مرکز سلول تحلیل شده و شرایط مرزی سازگار با روش حجم محدود اعمال گردیده است. در این بررسی از شبکه ثانویه نیز برای مدل سازی مساله استفاده میشود. کدی به زبان فرترن ٩٠ نوشته شده و در آن معادله گسسته شده حاکم با روش حجم محدود به صورت صریح حل شده است. با اجرای این برنامه و به دست آمدن مقادیر تنش برشی برایند در نقاط مختلف سطح مقطع، کانتور توزیع تنش برشی در کل سطح مقطع رسم گردیده است. همچنین نتایج عددی به دست آمده با این روش، به صورت نمودارهای تغییر تنش برشی بیشینه بر حسب تغییر ابعاد سطح مقطع، با جواب های تحلیلی و نیز به صورت جدول با این جواب ها و نتایج عددی حاصل از روش تفاضل محدود ( ) مقایسه شده اند که توافق بسیار خوبی بین آنها وجود دارد. نمودارهای همگرایی دو روش حجم محدود و تفاضل محدود نیز رسم شده و در انتها مقایسه ای بین گشتاور پیچشی موجود در سطح مقطع با استفاده از روش حجم محدود و حل تحلیلی صورت گرفته است. در این مقاله با استفاده از روش حجم محدود و با تعداد سلول و تکرارهای کمتری نسبت به بقیه روش های رایج به جوابهای <br />دقیقتری به دست آمده است.
پیچش مقاطع منشوری,معادله پواسون,تابع تنش,تنش برشی,گشتاور پیچشی,روش حجم محدود,سلول های شبکه,شبکه ثانویه,روش صریح
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_951.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_951_9d7812a0ec285c39144569bea5a9c091.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
ساخت پایه آلفا آلومینا وکاتالیست اتیلن اکسید(Ag/α-Al2O3) با پراکندگی بالای نانو ذرات نقره
37
44
FA
صدیقه
صادق حسنی
کارشناس ارشد، پژوهشگاه صنعت نفت - مرکز تحقیقات کاتالیست
محمد رضا
قاسمی
استادیار، پژوهشگاه صنعت نفت- مرکز تحقیقات کاتالیست
مهدی
رشیدزاده
استادیار، پژوهشگاه صنعت نفت- مرکز تحقیقات کاتالیست
سید کمال
مسعودیان
کارشناس، پژوهشگاه صنعت نفت- مرکز تحقیقات کاتالیست
کاتالیست مصرفی در فرآیند اکسیداسیون جزیی اتیلن به اتیلن اکسید، Ag/α-Al<sub>2</sub>O<sub>3</sub> است که خواص فیزیکی- شیمیایی، یعنی مساحت سطح، حجم منافذ، میزان و پراکندگی نقره تأثیر زیادی بر عملکرد کاتالیستی آن دارد. در این تحقیق، آلفا آلومینا به عنوان پایه کاتالیست با استفاده از اختلاط فیزیکی، سایش، اکسترود و تکلیس با مساحت سطح و حجم منافذm<sup>2</sup> g<sup>-1</sup> 2<sub>/</sub>1-5<sub>/</sub>0و ml g<sup>-1</sup> 2<sub>/</sub>0-11<sub>/</sub>0، تهیه شد. روش نشاندن فلز نقره بر روی پایه کاتالیست و استفاده از فلز قلیایی طی ساخت آن، بر پراکندگی ذرات نقره بر روی کاتالیست مؤثر است. در این تحقیق از روش تلقیح مرطوب برای تهیه کاتالیست استفاده شد. با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، روش پراش اشعه ایکس (XRD) و جذب اتمی (AA)، اندازه ذرات نقره، درصد پراکندگی و میزان آنها تعیین شدند. نتایج نشان داد که کاتالیست تهیه شده در این تحقیق، در مقایسه با کاتالیست تجارتی با میزان نقره یکسان، دارای درصد پراکندگی بیشتری از ذرات نقره است. میزان نقره، درصد پراکندگی نقره و اندازه ذرات نقره در کاتالیست تهیه شده در این تحقیق و کاتالیست تجارتی در محدوده 30<sub>/</sub>14-25<sub>/</sub>5 ، 3<sub>/</sub>14درصد وزنی؛ 61<sub>/</sub>19-40<sub>/</sub>34 ، 31<sub>/</sub>4 درصد و 1<sub>/</sub>112-3<sub>/</sub>67، 3<sub>/</sub>90 نانومتر هستند.
کاتالیست اتیلن اکسید,کاتالیست نقره,ارتقادهنده سزیم,پراکندگی ذرات نقره,کریستالهای نانو نقره
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_952.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_952_770774f8a2d04cecd18f015914570583.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
بررسی تغییرات ریزساختاری و رفتار چگالش در فرآیند تف جوشی آلیاژ Cu-20Zn تهیه شده از پودر پیش آلیاژی
45
54
FA
عباس
صباحی
کارشناس ارشد مهندسی مواد - دانشگاه صنعتی سهند
مازیار
آزادبه
دانشیار دانشکده مهندسی مواد – دانشگاه صنعتی سهند
هدف از این پژوهش ضرورت بکارگیری شرایط بهینه تولید آلیاژ Cu-20Zn بمنظور افزایش قابلیت کنترل خواص بدلیل وابستگی خواص فیزیکی، مکانیکی و تغییرات ریزساختاری این آلیاژ به تغییرات جزئی دمای تفجوشی میباشد. بدین منظور پودر برنج پیشآلیاژی تولید شده به روش اتمیزاسیون آبی با اندازۀ ذرات 40 الی 100 میکرون تحت فشار 600 مگاپاسکال فشردهسازی شده و سپس در دماهای مختلف در محدوده 900 الی 950 درجۀ سانتیگراد تحت اتمسفر آرگون تفجوشی گردیدند. نتایج حاصل از آزمایشات چگالیسنجی و تعیین سختی، استحکام ضربه و تغییرات ابعادی نشان داد که دمای بهینۀ تفجوشی 930 درجۀ سانتیگراد است. نتایج بررسیهای ریزساختاری و شکستنگاری در تطابق مناسبی با تغییرات حاصله در خواص فیزیکی و مکانیکی نمونههای آزمایشی با دمای تفجوشی گردیدند. نکته قابل توجه دیگر در تصاویر سطوح شکست، کشیده شدن فاز مذاب به قسمتهای پائین نمونه و در نتیجه چگالشهای مختلف در مقطع نمونه بصورت تابعی از ارتفاع قطعه است. مقدار فاز مایع تشکیل شده که خود تابعی از دمای تفجوشی میباشد موجب تغییر مساحت سطح قابل تحمل بار در ارتفاع مشخصی از نمونه میگردد و همچنین نوع شکست (مرزدانهای و یا درون<br /> دانهای) و درصد آن را تحت تاثیر قرار میدهد.
تفجوشی در حضور فاز مایع,دمای بهینه تفجوشی,کشیده شدن فاز مذاب به سمت پایین نمونه
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_953.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_953_ebf2fe5ba4dcff7985e4d5b419c11ea6.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
بررسی عددی تأثیر متقابل جریان و سطح آزاد آن در یک حفره دوبعدی
55
64
FA
محسن
گودرزی
استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی
جریان با سطح آزاد,حفره دوبعدی,فشار غیر هیدروستاتیک
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_954.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_954_dfcad399a55bb2528d68f014f35ec67c.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
تحلیل سینماتیک و دینامیک معکوس مکانیزم استوارت
67
72
FA
سیامک
پدرام مهر
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
مهران
محبوب خواه
استادیار، دانشکدۀ مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
در این مقاله، تحلیل سینماتیک و دینامیک معکوس مکانیزم استوارت با در نظرگرفتن تمامی نیروهای گرانشی، اصطکاکی، کریولیس، اینرسی و نیروهای خارجی با استفاده از روش نیوتن- اویلر انجام شده است. تحقیقات متعددی در این زمینه ارائه شده است که از تقریبهای سادهسازی برای کاهش پیچیدگی مسأله استفاده نمودهاند. در این تحقیق معادلات سینماتیکی و دینامیکی مکانیزم استوارت با استفاده از سینماتیک مفصل یونیورسال برای در نظر گرفتن درجۀ آزادی دورانی پایه حول محور خود و با معرفی جهت مناسب برای ممان و انتقال صحیح ممان با در نظر گرفتن قضیۀ محورهای موازی ارائه شده است. معادلات دینامیکی بدست آمده در کار حاضر کاملاً متفاوت از نتایج مطالعات پیشین میباشند.
مکانیزم استوارت,سینماتیک و دینامیک معکوس,روش نیوتن-اویلر
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_955.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_955_797399c265e2686fe52f0bdc42fa6090.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
39
2
2009
11
22
طراحی کنترل کننده پی–آی–دی تطبیقی خود تنظیم کننده برای سیستم های غیر خطی برای یک نمونه خاص
73
79
FA
امیر
نصیرهرند
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
علیرضا
طلوعی
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
در این مقاله ، یک روش جدید برای طراحی کنترل کننده های پی- آی– دی تطبیقی خود تنظیم کننده گسترش یافته است . این روش جهت<br /> همانند سازی سیستم های کنترل پسخوراند تطبیقی با یک مدل مرجع میباشد. این روش بر اساس روش " جفت کردن فرکانس " می باشد و برای سنتز سیستم کنترل تطبیقی جهت دست یافتن به جواب مسئله همانند سازی عینی می باشد . کاربرد این روش توسط حل یک مثال طراحی برای یک سیستم غیر خطی نشان داده شده است و نتایج با کنترل کننده های خطی و غیر خطی پی-آی-دی که در تحقیق های دیگر گزارش شده بودند، مقایسه گردیده است .
سیستم های غیر خطی,پی-آی-دی,همانند سازی عینی,انتگرال فوریه,تابع توصیف کننده
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_956.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_956_48ef015a76a45f9a99f76dd2ef80726c.pdf