خمکاری لوله کاربرد وسیعی در صنایع هواپیمایی و خودروسازی دارد. از مشکلات اصلی این فرآیند، چروکیدگی، پارگی و عدم پر شدگی قالب میباشد. چنانچه نسبت شعاع خم به قطر لوله (R/D) در فرآیند خمکاری بین 1 تا 5/1 باشد، خمکاری با روشهای معمول قابل انجام نیست. بنابراین ارایه یک روش جدید در این راستا بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش، ابتدا لولههای انتها بسته و بدون درز با استفاده فرآیندهای چند مرحلهای کشش عمیق و اتوکاری تولید شده است. سپس، فرآیند هیدروفرمینگ لولههای با مقطع مربعی و با نسبت (R/D) برابر یک، به صورت تجربی و شبیه سازی مورد بررسی قرار گرفت. نشان داده شده است که با استفاده از فرآیند جدید، امکان خمکاری لوله با مقطع مربعی و با نسبت پایین R/D=1 فراهم گردید. بهعلاوه، اثر فشار سیال و زاویه خم قالب بر توزیع ضخامت لوله در دیوارههای داخلی، خارجی و جانبی ناحیه خم لوله مورد بررسی قرار گرفت. نشان داده شده است که با افزایش فشار، تغییر ضخامت در این دیوارهها افزایش مییابد. این افزایش در کاهش ضخامت، برای دیواره خارجی نسبت به دو دیواره دیگر بیشتر است. همچنین لوله در R/D=1، با چند زاویه خم مختلف شکلدهی شده است که با افزایش زاویه خم، فشار شکلدهی کاهش مییابد.