عملکرد جداساز سیکلونی جریان محوری I-Sep، برای جداسازی جریان گاز-مایع آب و هوا بررسی شده است. نتایج تجربی موجود که با همکاری شرکت کالتک انگلستان در دانشگاه کرانفیلد به دست آمده است با نتایج عددی در کسرهای حجمی و شرایط مختلف ورودی جریان، مقایسه شدهاند. با انجام تحلیل حساسیت شبیهسازی به اندازه قطر قطره، مشخص گردید که با افزایش اندازه قطر قطره، بازدهی جداسازی افزایش و افت فشار کاهش مییابد. شبیهسازی دو کسر حجمی گاز ورودی 90% و %5/97 مبتنی بر استفاده از مدل اویلری با قطر قطره 10 میکرون و مدل تنشهای رینولدز انجام شده است. نتایج شبیهسازی برای بازدهی جداسازی و افت فشار با نتایج تجربی همخوانی قابل قبولی را نشان داده است. نتایج تجربی و شبیهسازی نشان میدهند که با افزایش دبی ورودی جریان، بازدهی جداسازی برای کسر حجمی %5/97 دارای مقدار بهینه 88% برای دبی جرمی ورودی 799/0 کیلوگرم بر ثانیه است. برای کسر حجمی 90% دو نقطه بیشینه بازدهی و یک نقطه کمینه مشاهده میشود.