%0 Journal Article %T بهینه‌سازی جدول جست‌وجو موتور تک‌سیلندر بنزینی احتراق داخلی %J مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز %I دانشگاه تبریز %Z 2228-5148 %A اکبری, علیرضا %A دهمرده, مسعود %A نصیری, صیاد %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 51 %N 1 %P 39-47 %! بهینه‌سازی جدول جست‌وجو موتور تک‌سیلندر بنزینی احتراق داخلی %K موتورسیکلت %K بهینه سازی %K جداول جست وجو %K آلایندگی %K یورو-3 %R 10.22034/jmeut.2021.9658 %X یکی از راه­کارهای ارائه شده جهت کاهش میزان آلایندگی موتورسیکلت استفاده از سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری به‌جای سیستم‌های کاربراتوری می‌باشد. در این مقاله، یک موتورسیکلت تک سیلندر cc150 با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری که جداول جست و جوی آن در دسترس می‌باشد را انتخاب کرده سپس با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی ژنتیک و حداقل مربعات مقادیر پاشش سوخت در جدول فوق را اصلاح نموده که در این فرآیند چرخه رانندگی مورد استفاده ECE40 و گشتاور خروجی و میزان آلایندگی CO به عنوان تابع هدف در نظر گرفته شده است. در این مقاله مدل موتورسیکلت به همراه مدل کنترل کننده ارائه شده است. نتایج پس از بهینه سازی در مدل شبیه‌سازی و تست‌های عملی انجام شده میزان CO،  CO2، HCو  NOx به ترتیب در حدود 20% ، 5% ، 19% ، 1% کاهش یافته است. همچنین میزان گشتاور خروجی حدود 12% افزایش داشته است. با توجه به نتایج تست آلاینگی در مرکز آزمون تست آلایندگی توانسازان، موتورسیکلت مورد نظر قادر به دریافت مجوز آلایندگی یورو-3 می‌باشد. %U https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9658_ed1e87fce989122662ebf021e76726ba.pdf