%0 Journal Article %T تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل غشائی با روش فازی و شبکه‌‌های عصبی و ارزیابی این روش‌ها با آزمون تجربی %J مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز %I دانشگاه تبریز %Z 2228-5148 %A هادی پور گودرزی, شبنم %A اختیاری, اسفندیار %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 52 %N 4 %P 231-238 %! تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل غشائی با روش فازی و شبکه‌‌های عصبی و ارزیابی این روش‌ها با آزمون تجربی %K ضرایب آیرودینامیکی %K ایرفویل غشائی %K شبکه عصبی مصنوعی %K سیستم فازی-عصبی وفقی %K سیستم استنتاج فازی %K آزمون تجربی %R 10.22034/jmeut.2021.42661.2781 %X معمولا ضرایب آیرودینامیکی به روش‌‌های عددی و تجربی محاسبه می‌شود که منجر به صرف وقت، هزینه بالاو وابستگی به پوشش ایرفویل می­گردد. نوآوری در این پژوهش تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل با پوشش پارچه به روش‌‌های فازی، شبکه عصبی و سیستم فازی-عصبی می‌باشد، تا روشی کم­هزینه و زود بازده در طراحی بهینه و تخمین ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل‌های وسایل نقلیه دارای بال غشائی تعیین شود. در مدل‌‌ها سرعت زیرصوت درنظر گرفته شد. دو فاکتور عدد رینولدز و زاویه‌حمله بعنوان ورودی و مقادیر ضرایب برآ و پسا بعنوان خروجی فرض شدند. تخمین­‌ها بر روی داده‌‌های ایرفویل ناکا2418 صورت گرفته و خطای نهایی هر یک از روش‌‌ها محاسبه و با هم مقایسه شد. میزان خطای مدل‌‌ها با میانگین مربعات خطا برای ضرایب برآ و پسا در مدل فازی به ترتیب برابر 8023/0و4-10×3451/4، در مدل فازی-عصبی برابر 2-10×97/6 و3-10×7/6و در مدل شبکه عصبی برابر 3-10×2/1و6-10×5767/7 می‌باشد که حاکی از برازش خوب مدل‌ها بود. از بین آنها، مدل شبکه عصبی همخوانی بهتری با داده­‌ها نشان داد. جهت راستی آزمایی مد­ل­سازی­‌ها از داده­‌های ضریب برآ حاصل از آزمون تجربی استفاده شد که موید برازش مناسب مدل‌ها بود. %U https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_15645_4d06ca7f1482fb2379019925a5d7ef41.pdf