@article { author = {دیلاغیان, سمیرا and میرزایی نژاد, حسین}, title = {تخمین مقدار لغزش طولی مطلوب سیستم ترمز ضدقفل با استفاده از الگوریتم جستجوی اکسترمم و روش فازی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {52}, number = {4}, pages = {291-300}, year = {2023}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2022.51357.3095}, abstract = {سیستم ترمز ضد­قفل (ABS) خودرو با تنظیم ضریب لغزش طولی در مقدار بهینه­اش، نیروی طولی تایر را در بیشترین مقدار خود قرار می­دهد. بدین ترتیب گشتاور ترمزی مناسب به خودرو اعمال شده و علاوه بر جلوگیری از قفل شدن چرخ­ها، فاصله توقف خودرو نیز کاهش خواهد یافت. به دلیل وجود عوامل نامعین و با توجه به شرایط جاده، مقدار نیروی طولی بیشینه تایر متغیر است، به همین دلیل استفاده از یک مقدار ثابت برای لغزش طولی مطلوب مناسب نیست. برای حل این مشکل در این مقاله مقدار لغزش طولی مطلوب در هر لحظه با توجه به شرایط جاده و با استفاده از الگوریتم جستجوی اکسترمم مبتنی بر مد لغزشی در ترکیب با روش فازی برای بیشینه شدن نیروی طولی تایر استفاده می­شود. سپس کنترل­کننده پیش­بین غیرخطی، با تنظیم مقدار لغزش طولی در مقدار مطلوب محاسبه شده، مقدار گشتاور ترمزی مناسب را در هر لحظه پیدا می­کند. شبیه­سازی بر روی مدل غیرخطی خودرو  انجام گرفته و نتایج این شبیه­سازی عملکرد مناسب سیستم کنترلی طراحی شده و تاثیر استفاده از لغزش طولی مطلوب به صورت لحظه­ای در کاهش فاصله توقف را نشان می­دهد.}, keywords = {الگوریتم جستجوی اکسترمم,روش فازی,سیستم ترمز ضدقفل,کنترل پیش‌بین,لغزش طولی,فاصله توقف}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_15762.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_15762_b1be66fb79075734d4f169427a4eda47.pdf} }