@article { author = {دنه دزفولی, علیرضا and شفا, مسعود and حاجی دولو, ابراهیم and محمدی, مونا}, title = {ارزیابی مبنا-آماری کاربرد روش‌های مستقیم در طراحی توربین‌های فرانسیس}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {52}, number = {4}, pages = {57-66}, year = {2023}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2022.40289.3090}, abstract = {در این مقاله چهار روش کاربردی جهت طراحی مستقیم توربین فرانسیس مرور شده است. این چهار روش طراحی شامل روش‌های دی‌سیرو، موسونی، لیندستروم و لوگاریسی هستند. قابلیت اطمینان این روش‌ها با بازطراحی توربین فرانسیس سه نیروگاه شهید عباسپور، مسجد سلیمان و مارون مورد ارزیابی قرار گرفته است. ارزیابی صورت گرفته بر مبنای مطالعه آماری نتایج به دست آمده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 12 پارامتر عملکردی و هندسی توربین فرانسیس بوده است. سه پارامتر عملکردی این جامعه آماری شامل توان خروجی، سرعت دوران و سرعت مخصوص توربین می‌باشند. پارامترهای باقی‌مانده عبارت از پارامترهای هندسی استفاده شده برای طراحی چرخ، حلزونی و لوله مکش هستند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که روش دی‌سیرو دقتی برابر و یا بزرگتر از سه روش طراحی دیگر در محاسبه 67 % پارامترها دارد. بیشینه خطای محاسباتی روش‌های موسونی، لیندستروم و لوگاریسی بزرگتر از 150 % است. نتیجه برجسته این مطالعه مربوط به ارائه یک الگوریتم ترکیبی جدید جهت طراحی مستقیم توربین فرانسیس می‌باشد. این الگوریتم می­تواند با خطای کمتر از 10 % حدس اولیه اندازه­های مختلف توربین را برای طراحی­های عددی ارائه دهد.}, keywords = {توربین فرانسیس,روش‌های طراحی مستقیم,ارزیابی آماری,چرخ,محفظه حلزونی,لوله مکش}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_15183.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_15183_e5716d1c203085d7551d6c834e1b6832.pdf} }