@article { author = {کوروش, جواهرده and کریمی, حبیب}, title = {بررسی عددی جریان ترکیبی سیال غیر نیوتنی با اثر مگنوهیدرودینامیک برای سطح قائم موج دار}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {1-7}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، انتقال حرارت ترکیبی برای سیال غیر نیوتنی همراه با اثر مگنوهیدرودینامیک در شرایط مرزی شار ثابت در طول سطوح قائم موجدار مورد مطالعه قرار گرفته است. از یک تبدیل مختصات برای تبدیل معادلات سطح مواج به سطح صاف استفاده شده است. همچنین روش اسپیلاین مکعبی برای حل معادلات پیوستگی، مومنتم و انرژی به کار گرفته شده است. تأثیر پارامترهایی چون اثر میدان مغناطیسی، بزرگی دامنه موج، پارامترهای شناوری، عدد پرانتل تعمیم یافته و شاخص توانی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن به صورت نمودارهای عدد ناسلت متوسط، ضریب اصطکاک و پروفیل های سرعت و دما آورده شده است. نتایج نشان می­دهد که با اثر میدان مغناطیسی، عدد ناسلت متوسط و موضعی در نزدیکی لبه صفحه افزایش می­یابد. در حالیکه در پایین دست جریان کاهش می­یابد. همچنین با افزایش عدد پرانتل تعمیم یافته، میزان انتقال حرارت افزایش و ضخامت لایه مرزی دما و سرعت کاهش می­یابد.}, keywords = {جابه جایی ترکیبی,سیال غیر نیوتنی,سطوح قائم موج دار,شار ثابت}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3419.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3419_1fca31314e41b77ff7677df44022e64a.pdf} } @article { author = {رضائی, موسی and فلاحی, فرزاد and سمندری, حامد}, title = {بررسی تأثیر پارامترهای جاذب ضربه بر دینامیک هواپیما در هنگام فرود بر روی باند ناهموار}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {9-19}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {تأثیر ضربه فرود و ناهمواری‌های باند فرود بررفتار دینامیکی هواپیما همواره مورد توجه شرکت­های سازنده هواپیما و محققان بوده است. پیچیدگی‌های موجود در مسئله سبب شده است که در تحقیقات انجام شده تاکنون غالباً از مدل‌های خطی برای شبیه‌سازی پدیده فرود استفاده شود. همچنین در تحقیقاتی که مدل‌های غیرخطی مورد توجه بوده است تأثیر ضربه و ناهمواری باند هر یک به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، برای مدل کردن سیستم فرود هواپیما از یک مدل غیرخطی استفاده شده است همچنین تاثیر ترکیب ضربه فرود و ناهمواری باند بر دینامیک هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان می‌دهد که وجود ترکیب دو پدیده اخیر سبب بروز رفتارهای خاصی در پاسخ سیستم می‌شود. سپس تاثیر تغییرات میرایی و سفتی جاذب ضربه بر رفتار دینامیکی غیرخطی هواپیما در حین فرود بر روی باند ناهموار بررسی شد. نتایج نشان می‌دهد که به ازای مقادیری از سفتی و میرایی جاذب ضربه، احتمال جدایش چرخ از باند وجود دارد.}, keywords = {سیستم تعلیق هواپیما,ارتعاشات غیرخطی,پدیده ضربه,جاذب ضربه الئوپنوماتیکی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3420.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3420_621f000c9af6a40cc427becb9f4cf404.pdf} } @article { author = {فریدون, عبدالحسین and دولتی, شکوفه and اسماعیلی, محمدرضا}, title = {بررسی تجربی تأثیر زاویه الیاف و نانوخاک‌رُس بر خواص مکانیکی نانو مواد مرکب هیبریدی بر پایه رزین اپوکسی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {21-28}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این پژوهش، تأثیر زاویه قرارگیری الیاف و نانوخاک­رُس کلوسید­ 30 ­بی بر روی خواص مکانیکی موادمرکب لایه­ای الیاف ­شیشه/ اپوکسی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه­های مواد مرکب با الیاف ­شیشه بافته ­شده که به اختصار WR نامیده می­شوند، با چهار زاویه قرارگیری الیاف ساخته شده و با درصدهای وزنی مختلف نانوخاک­رُس شامل 5/0، 5/1 و 3 درصد وزنی در نمونه بهینه ماده­مرکب ترکیب شده و مورد بررسی قرار گرفته­اند. برای بررسی خواص از آزمون­های کشش، خمش و پراش پرتو اشعه ایکس (XRD) استفاده شد. نتایج بیانگر بهبود خواص مکانیکی در نمونه­های ماده ­مرکب با زاویه قرارگیری الیاف 45± نسبت به سایر زاویه­های قرارگیری الیاف بوده است. افزودن نانوخاک­رُس موجب بهبود خواص مکانیکی نمونه­های نانو مواد­ مرکب هیبریدی نسبت به نمونه­های مواد مرکب شده است. بهترین نتایج در نمونه­های حاوی5/0 و 5/1 درصدوزنی نانوخاک­رُس مشاهده شده است.}, keywords = {زاویه قرارگیری الیاف,نانوخاک رُس,خواص مکانیکی,موادمرکب پلیمری هیبریدی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3421.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3421_af93959f7c601e53a2f87701b0bf0ed5.pdf} } @article { author = {مرادی کشکولی, فرشاد and منصوری مهریان, عبدالله and قنبر‏زاده, افشین and بحرینیان, سیدسعید}, title = {طراحی بهینه‌ی یک مبادله‌کن فشرده‌ی گرما جهت بازیابی حرارت با الگوریتم زنبور عسل}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {29-37}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، به مدل‌سازی و بهینه‌سازی یک مبادله‌کن گرمای صفحه‌‌ای پره‌دار به منظور بازیابی حرارت در سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت پرداخته شده است. متغیرهای طراحی جهت بهینه‌سازی مبادله‌کن گرما شامل طول جریان‌های گرم وسرد، تعداد لایه‌ها، گام، طول نیزه، ضخامت و ارتفاع پره می‌باشند. کارآیی مبادله‌کن و هزینه سالیانه کلی سیستم (مجموع هزینه‏ی سرمایه‏گذاری اولیه وعملکرد) به‏عنوان دو تابع هدف متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. با توجه به اینکه با افزایش کارآیی (مطلوب)، سطح حرارتی و افت‏فشار (هزینه‌ی سالیانه کلی) افزایش می‌یابند (نامطلوب)، بنابراین به ‏‏جای یک جواب خاص، به جواب‌هایی متعادل نیاز است که تمام توابع هدف را به‌صورت همزمان برآورده کند. در این مطالعه از الگوریتم چندهدفه‎ی زنبور عسل (MOBA) جهت بهبود هر دو تابع هدف استفاده شده است و مجموعه‏ جواب‌ها به‏وسیله منحنی پاریتو نشان داده شده‏است. در نهایت، به ‏منظور اثبات کارآیی الگوریتم پیشنهادی، نتایج به‏دست آمده با نمونه مورد مطالعه از مراجع، مقایسه شده که در تعدادی از نقاط طراحی، بهتر از نتایج مرجع می‌باشد.}, keywords = {طراحی بهینه,مبادله‌کن فشرده‌ی گرما,بازیابی حرارت,الگوریتم زنبور عسل}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3422.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3422_ec3c3b3d2b86f880104bb48b60c5a55f.pdf} } @article { author = {میرمحمدی, علی and علیاری شوره دلی, شعبان and موسوی, سیدعبداله and بنایی‌بروجنی, هادی}, title = {تعیین زاویه پاشش سوخت بهینه برای یک موتور اشتعال جرقه‌ای پاشش مستقیم(GDI) با شبیه‌سازی عددی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {39-50}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {مجموعة پاشش مستقیم سوخت به اتاق احتراق به جای پاشش در راهگاه ورودی یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده خروجی موتور است. با این راهبرد در حالی که مصرف سوخت موتورکاهش چشمگیری می‌یابد قدرت موتور نیز حفظ می‌شود. هدف این پژوهش تعیین زاویه مناسب افشانه سوخت برای یک موتور پاشش مستقیم سوخت در حالت بار چینه‌ای است. به همین منظور ابتدا موتورEF7 (موتورملی) به صورت پاشش در راهگاه ورودی به صورت عددی در نرم افزار کیوا شبیه‌سازی شد. پس از مقایسة نتایج این شبیه‌سازی با نتایج تجربی وصحه‌گذاری داده‌های شبیه‌سازی، راهبرد پاشش مستقیم جایگزین سیستم پاشش در راهگاه ورودی شد. سپس زاویه مناسب پاشش سوخت برای کارکرد موتور در حالت پاشش مستقیم و  بار چینه‌ای تعیین گردید. نتایج شبیه‌سازی نشان دادکه پاشش مستقیم سوخت در داخل سیلندر باعث توسعه و ایجاد بردارهای سرعت جریان با اندازه بزرگتر در تمام اتاق احتراق می‌شود. این امر باعث اختلاط، تبخیر و احتراق بهتر خواهد شد. زاویه پاشش 90 درجه بهترین زاویه پاشش سوخت در شرایط کاری تعیین شدة‌ موتور EF7است. در این حالت سوخت و هوا بهتر مخلوط می‌شود. فشار داخل سیلندر و کار حاصل چرخه در این زاویه پاشش در مقایسه با زوایای دیگر افزایش یافت. همچنین مقدار تولید هیدروکربن نسوخته، مونوکسیدکربن و اکسیدنیتروژن، کمتر از زاویه‌های پاشش دیگر است.}, keywords = {موتور بنزینی پاشش مستقیم,بار چینه‌ای,شبیه‌سازی عددی,نرم‌افزار‌کیوا}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3423.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3423_24d760d56387545fc615285dc9222a05.pdf} } @article { author = {تطهیری, غلامرضا and اسماعیل زاده, اسماعیل and پوریوسفی, غلامحسین and دوست محمودی, علیرضا}, title = {بررسی تجربی تأثیر باد کرونا و محرک پلاسمایی DBD بر رفتار لایه مرزی در حالت استفاده از جریان مستقیم}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {53-58}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {امروزه استفاده از محرک­های پلاسمایی جریان متناوب نسبت به جریان مستقیم، جهت کنترل فعال جریان، متداول­تر بوده و تقریبأ هیچ کار تحقیقی بر روی پلاسمای جریان مستقیم انجام نگرفته است. در این مقاله با استفاده از یک منبع تغذیه جریان مستقیم و هندسه های گوناگون، خصوصیات پلاسما در هر دو حالت corona و DBD (dielectric barrier discharge)  مورد مطالعه قرار گرفت. با استفاده از نتایج این پژوهش مشخص شد که جریان القا شده در این نوع محرک­ها، نسبت به محرک­های جریان متناوب ضعیف­تر بوده و دارای مؤلفه­های عمود بر جریان نیز می­باشد. همچنین جریان القا شده در این نوع محرک­ها در حالت corona قویتر از حالت DBD می­باشد.  }, keywords = {محرک پلاسما,جریان القایی,کرونا,DBD}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3424.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3424_77eae36f0715800804c558a6f5de7ef4.pdf} } @article { author = {رضوی, سیداسماعیل and علی محمدزاده, ناصر}, title = {شبیه سازی و بررسی جریان در فیلتر هوای یک موتور احتراق داخلی SIساخت داخل}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {44}, number = {2}, pages = {59-65}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {قدرت تصفیه فیلتر هوا رابطه مستقیمی با افت فشار جریان در آن دارد. در پژوهش حاضر، اندازه افت فشار و سایر پارامترهای جریان در عبور از فیلتر هوای پژو 405، به صورت عددی مدل شده است. با توجه به محاسبات انجام یافته، جریان، تراکم ناپذیر و آشفته در نظر گرفته شده و مدل k-  استاندارد به کار رفته است. جملات همرفت نیز با روش فراباد مرتبه اول گسسته شده‌اند.  همچنین در محیط متخلخل از سرعت فیزیکی به جای سرعت ظاهری استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشانگر افت فشاری بین 0.05%  تا 1.9%، بسته به دور موتور، می باشد. این افت فشار در مقایسه با افت فشار سایر اجزای سیستم تامین هوا، ناچیز بوده و می توان قدرت تصفیه فیلتر را افزایش داد. همچنین نتایج مدلسازی، نشانگر وجود جریان های چرخشی در گوشه‌های قسـمت ورودی محفـظه فیلـتر می‌باشد که علاوه بر افت فـشار، باعث کاهـش ظرفیت فیلـتر نیز می‌گردند. برای حذف این جریان ها، تغییراتی در سطح مقطع لوله کثیف و نحوه اتصال آن به محفظه ورودی داده شده و مدل جدید دوباره تحلیل گردید. نتایج به دست آمده، نشانگر حذف جریان های چرخشی و کاهش نسبی در افت فشار می باشند.}, keywords = {جریان تراکم ناپذیر,محیط متخلخل,معادلات ناویر-استوکس,مدل آشفتگی k-ϵ استاندارد,فیلتر هوا,افت فشار,موتور احتراق داخلی SI}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3425.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3425_4dc1a6204cb3163165d0fef8cc1aec0d.pdf} }