@article { author = {ابراهیمی باویلی, رباب and اکبری, احمد and محبوبی اسفنجانی, رضا}, title = {طراحی کنترلگر مقاوم برای سیستم عمل از دور غیرخطی با روش انفعال محور}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {1-10}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9952}, abstract = {  این مقاله یک رویکرد جدید برای طراحی کنترل­کنندة مقاوم برای سیستم عمل از دور ارائه می­کند؛ در مدل غیرخطی سیستم، نامعینی­های پارامتری و در کانال ارتباطی، تأخیر متغیر وجود دارد و ربات‏ها با عملگر انسانی و محیط غیرمنفعل در تماس هستند. ابتدا ساختار قانون کنترل غیرخطی بر مبنای روش   انفعال محور برای سیستم نامی طراحی می­شود. سپس، به منظور تنظیم پارامترهای کنترل­کننده، با استفاده از قضیه لیاپانف-کرازوفسکی، شرایط کافی برای پایداری مجانبی مقاوم سیستم به صورت ناتساوی‎های ماتریسی استخراج می­شود. همچنین، با تعریف شاخص عملکرد مناسب، پارامترهای کنترل‏کننده چنان تعیین می‏شوند که ضمن حفظ پایداری مقاوم، خطای ردیابی موقعیت به حداقل برسد. مهم‎ترین مزایای روش ارائه شده عبارتند از: اول، کنترل­کننده ارائه شده دارای ساختار ثابت است که به سادگی قابل پیاده سازی عملی است. دوم، پایداری مجانبی سیستم بدون هیچ نیازی به وجود قسمت منفعل در مدل دینامیکی نیروهای تماسی غیرمنفعل تضمین می­شود. نتایج شبیه سازی سیستم عمل از دور سه درجه آزادی، با یک روش رقیب مقایسه می‎شود تا مزایای روش پیشنهادی روشن شود.}, keywords = {سیستم عمل از دور غیرخطی,نامعینی پارامتری,نیروهای تماسی غیرمنفعل,کنترل انفعال محور,پایداری مجانبی مقاوم}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9952.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9952_7657ab90fc00f62a51b993b05c28e5f9.pdf} } @article { author = {اعلایی, محمد and ژاله, دانیال and خواجه فرد, افشین}, title = {طراحی مفهومی ماهواره بر هواپایه بر مبنای مقیاس بندی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {11-20}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9846}, abstract = {ماهواره­های با وزن 10 – 1 کیلوگرم با عنوان نانوماهواره شناخته می­شوند که با توجه به پیشرفت فناوری و کوچک­تر شدن قطعات الکترنیکی، استفاده از ماهوره­مکعب شکل/ماهواره­قوطی­شکل‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. روش بهینه و کم­هزینه پرتاب این نوع ماهواره­ها، پرتاب هواپایه است. طراحی مفهومی و شبیه­سازی مسیر صعود یک موشک ماهواره­بر هواپایه بر اساس نوع هواپیمای حامل، فناوری در دسترس ساخت راکت موتورها، سرعت، ارتفاع، زاویه و موقعیت جغرافیایی رهایش متفاوت است که تغییر در هر کدام از این پارامترها به مثابه یک طراحی جدید به حساب می­آید. در این پژوهش، امکان­سنجی و طراحی مفهومی پرتاب هواپایه نانوماهواره 10 کیلوگرمی به مدار پارکینگ با استفاده از هواپیمای جنگنده کارامد بصورت بومی انجام گرفته است. بدین منظور طرح مفهومی راکت ماهواره­بر هواپایه پس از 5 مرحله طراحی حاصل شده است. طراحی بر اساس مقیاس­بندی از تنها نمونه عملیاتی بدست آمده و پیکربندی نهایی دارای وزن 2270 کیلوگرم، طول 6/6 متر و قطر 65/0 سانتی­متر می­باشد. شبیه­سازی مسیر صعود با استفاده از یک کد 3 درجه آزادی تدوین شده به زبان فورترن انجام گرفته و با مدل­سازی مسیر موشک پگاسوس اعتبارسنجی شده است.}, keywords = {نانوماهواره,پرتاب هواپایه,مقیاس بندی,شبیه سازی مسیر صعود}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9846.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9846_d91940467db5e6648c711bff69ee6ef8.pdf} } @article { author = {بحرینیان, سیدسعید and محمدی, امین and صفاریان, محمدرضا}, title = {تاثیر فاصله پروانه و حلزونی الکتروپمپ شناور بر مشخصه‌های پمپ}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {21-29}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10474}, abstract = {جریان درون یک الکتروپمپ شناور گریز از مرکز شبیه‌سازی شده است. هدف این پژوهش یافتن تاثیر تغییر فاصله محوری بین پروانه و حلزونی بر عملکرد پمپ می‌باشد. جریان درون پروانه و حلزونی پمپ به صورت عددی با نرم افزار Fluent شبیه‌سازی شده است. روش عددی حجم محدود به همراه مدل آشفتگیK-ω SST برای حل عددی جریان مورد استفاده قرار گرفته است. برای سنجش نتایج شبیه‌سازی، مقادیر هد، توان و راندمان در حالت فاصله پیش فرض طراحی، محاسبه و با یک معادله تجربی و نیز نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است. سپس، در پنج فاصله محوری دیگر شبیه‌سازی انجام و تاثیر تغییر فاصله محوری بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد با افزایش فاصله پروانه از حلزونی هر سه مشخصه هد، توان و راندمان دچار کاهش خواهند شد، به نحوی که با افزایش فاصله از 5/0 تا 5 میلی‌متر، سبب کاهش 33 درصدی هد، 18 درصدی توان و 20 درصدی راندمان نسبت به حالت اولیه می‌شود. همچنین تاثیر تغییرات فاصله محوری بر گردابه‌های ایجاد شده در سیال عبوری از پروانه و نیز نیروی محوری وارد شده بر پروانه محاسبه شده است.}, keywords = {الکتروپمپ شناور,شبیه‌سازی جریان,حجم محدود,مشخصه‌های پمپ,گردابه,نیروی محوری}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10474.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10474_df5c812a2e82bfb2e723e144d9553a1d.pdf} } @article { author = {حسامی, مرضیه and هاشمی, میریوسف}, title = {حل ضمنی جریان تراکم‌ناپذیرغیردائم روی شبکه بی سازمان به‌روش جیمسون به‌همراه انتقال گرمامرکب}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {31-39}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10869}, abstract = {در این مقاله معادله حاکم بر جریان تراکم‌ناپذیر بهمراه انتقال گرما بصورت عددی و بروش تراکم‌پذیری مصنوعی حل شده است. جهت حل معادلات حاکم از روش حجم محدود بر روی شبکه بی سازمان مثلثی استفاده شده است و برای گسسته‌سازی مکانی از روش جیمسون استفاده شده و جهت پایدار سازی حل اختلافات دوم و چهارم معادلات گسسته سازی شده اضافه شده است. بمنظور انتگرال گیری زمانی از روش ضمنی با دقت مرتبه دو استفاده شده و جهت حل معادلات بدست آمده در هر گام زمانی از گام زمانی مجازی و حل صریح رانگ کوتا مرتبه 4 بهره گرفته شده است. بمنظور اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده مطالعه استقلال نتایج از شبکه انجام شده و با نتایج مراجع معتبر مقایسه گردیده است. مقایسه نتایج نشان داد که روش بکار گرفته شده در حل عددی جریان تراکم‌ناپذیر از دقت مطلوبی برخوردار بوده و از فرآیند همگرائی با شیب مناسبی برخوردار است.}, keywords = {جریان تراکم‌ناپذیر غیر دائم,انتقال گرما,حل ضمنی,شبکه بی سازمان,روش جیمسون}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10869.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10869_f39cfaabd7788c2159af1ba1a7685fcf.pdf} } @article { author = {حسن زاده, کمال and فاروقی, شیرکو}, title = {تحلیل ارتعاشات طولی میله‌های ساخته‌شده از مواد مدرج تابعی بر اساس نظریه گرادیان کرنشی غیرموضعی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {41-50}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11219}, abstract = {این مقاله به بررسی ارتعاشات طولی آزاد نانومیله‌های ساخته شده از مواد مدرج تابعی و دارای سطح مقطع یکنواخت بر پایه نظریه گرادیان کرنشی غیرموضعی می‌پردازد. ریز ساختارهای تشکیل شده از مواد مدرج تابعی، بصورت یک ترکیب ناهمگن تعریف می شوند که از کنار هم قراردادن دو ماده با ویژگی‌های متفاوت از نظر چگالی جرم و مدول الاستیسیته به منظور دست‌یابی به یک ماده مطلوب، بدست می‌آیند. با توجه به ویژگی‌های خاص مواد مدرج تابعی، تغییر ویژگی‌های فیزیکی همچون (چگالی جرم و مدول الاستیسیته در امتداد محور نانومیله مدرج تابعی) بر اساس روابطه نمایی بر حسب مکان و نسبت‌های ثابتی از خواص ماده بیان می‌شود که در مقاله حاضر نتایج عددی حاصل از این تغییرات در حالت‌های مختلف بیان می‌گردد. از روش گالرکین برای حل تقریبی تحلیل ارتعاشات آزاد نانو میله دوسرگیردار از جنس مواد مدرج تابعی استفاده می‌شود. مطالعه پارامتری برای بررسی اثر غیرموضعی پارامترهای مختلف همچون پارامتر غیرموضعی وابسته به مکان و مقیاس طولی ماده، همچنین پارامترهای فیزیکی نسبت مدول الاستیسیته و نسبت چگالی جرم مواد تشکیل‌دهنده نانومیله بر فرکانس‌های طبیعی پایه در این نانومیله ها انجام می‌گیرد.}, keywords = {نانومیله,ارتعاش محوری,مواد مدرج تابعی,گرادیان کرنشی,الاستیسیته غیرموضعی,فرکانس طبیعی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11219.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11219_14e73cfa371cba396f2fc5516b8ab498.pdf} } @article { author = {حمزه نژاد, فرزانه and فیاضی, علی and قیومی زاده, حسین and فاتحی مرج, حسن and حسین نیا, حسن}, title = {کنترل موقعیت دقیق نوکِ ربات تک رابط انعطاف پذیر با استفاده از کنترل کننده مود لغزشی مرتبه کسری}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {51-59}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11030}, abstract = {در این مقاله یک روش کارآمد بر مبنای کنترل مود لغزشی مرتبه کسری برای کنترل موقعیت دقیق یک بازوی ربات تک رابط انعطاف‌پذیر، ارائه شده است. روش کنترل پیشنهادی، در برابر تغییرات پارامترهای سیستم نظیر تغییرات جرم رابط و اصطکاک لزجتی در حضور اغتشاش نامعلوم اصطکاک کولمبی مقاوم است. هدف اصلی طرح کنترل پیشنهادی،‌ کاهش انحراف ناشی از کشسانی رابط و کنترل دقیق موقعیت نوک رابط انعطاف‌پذیر است. برای تحقق این هدف روش کنترل مود لغزشی در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، اختلاف بین زاویه موتور و زاویه نوک رابط با اعمال کنترل کننده‌ی مود لغزشی مرتبه کسری پیشنهادی کاهش می‌یابد. سپس در مرحله دوم، به منظور دست‌یابی به کنترل دقیق موقعیت نوک رابط کنترل کننده‌ی مود لغزشی دیگری اضافه می‌شود. نتایج شبیه سازی عددی کارآیی و اثربخشی روش کنترل‌ پیشنهادی را نشان می‌دهد.}, keywords = {کنترل موقعیت دقیق نوک,بازوی تک رابط انعطاف پذیر,ربات انعطاف‌پذیر,مدل جرم فشرده,کنترل مد لغزشی,محاسبات مرتبه کسری}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11030.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11030_65ed5fb6cb98883bbff59f9f3dbddc5f.pdf} } @article { author = {خلیلی, محمد و حید and آخوندی زاده, مهدی}, title = {حل تحلیلی و نتایج آزمایشگاهی خیز صفحه روی بستر الاستیک در اثر برخورد گلوله}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {61-66}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11046}, abstract = {در کار حاضر، خیز عرضی یک صفحه که روی بستر مواد دانه‌ای قرار دارد تحت تاثیر نیروی ناشی از برخورد گلوله محاسبه و اندازه‌گیری شده است. نیروی ضربه یک نیروی کوتاه مدت و شدت بالا است که برای تحلیل‌های مهندسی بصورت نیروی سینوسی تابع زمان در نظر گرفته می‌شود و در اینجا با رابطه‌ای نسبت به زمان و موقعیت بیان می‌شود که محل برخورد را نیز داشته باشد. معادلات حرکت صفحه با روش انرژی همیلتون استخراج می‌گردند و تنش‌ها و کرنش‌ها براساس نظریه برشی مرتبه یک در معادلات، مورد استفاده قرار می-گیرد و پاسخ حرکت عرضی صفحه استخراج می‌گردد. علاوه بر روش تحلیلی، دستگاه آزمایشگاهی برای ثبت داده‌ها ساخته شده و آزمایش‌های برخورد و اندازه‌گیری خیز انجام می‌شود. پارامترهای قابل تغییر در این دستگاه آزمایشگاهی جنس صفحه، ضخامت، اندازه گلوله، سرعت برخورد گلوله، ضخامت خاک و محل برخورد گلوله به صفحه می‌باشند. نتایج داده برداری آزمایشگاهی جهت اعتبار سنجی روش تحلیلی استفاده می‌شوند. مقایسه‌ بین نتایج آزمایشگاهی و مدل نظری نشان می‌دهد که با روش تحلیلی، می‌توان خیز صفحه را در اثر نیروی برخورد با دقت قابل قبول تعیین کرد.}, keywords = {صفحه تخت,بستر الاستیک,خیز عرضی,برخورد گلوله,روش تحلیلی,روش آزمایشگاهی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11046.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11046_af06d246dc8fdc9fdd1ef93cea9f5f5c.pdf} } @article { author = {دهقانی راینی, عباس and گنجعلیخان نسب, سید عبدالرضا}, title = {شبیه سازی عددی هواگرمکن های خورشیدی صفحه ای با در نظر گرفتن اثرات تابش گاز}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {67-72}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9787}, abstract = {ههواگرمکن های خوشیدی صفحه ای نمونه ای از مبدل های حرارتی بوده که با جذب انرژی تابشی توسط صفحه جاذب و عبور هوا از روی این صفحات به طریق انتقال حرارت جابجایی، افزایش دمای هوا را باعث می شوند. در کار حاضر بعنوان اولین مطالعه صورت گرفته، رفتار حرارتی این نوع هواگرمکن ها با در نظر گرفتن اثرات تابشی گاز به صورت عددی شبیه سازی شده است. با این تکنیک عددی، توزیع درجه حرارت و همینطور توزیع شار تابشی در جریان گاز به دست آمده و سعی شده است که با فرض محیط تابشی (participating medium) ، رفتار حرارتی سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. مشخص شد که اگرچه درجه حرارت جریان هوا در این نوع گرمکن ها بسیار بالا نیست ولی اثرات تابشی گاز، مشخصه های حرارتی سیستم را تحت تاثیر قرار داده به طوریکه با افزایش عمق اپتیکی از صفر ( گاز غیر تابشی) تا 2، نتایج عددی حدود 7% افزایش در دمای گاز خروجی را نشان میدهند. مقایسه بین نتایج کار حاضر و داده های تجربی با خطای کمتر از 3% رضایت بخش بوده است.}, keywords = {هواگرمکن خورشیدی صفحه ای,انتقال حرارت تابشی,ضخامت اپتیکی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9787.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9787_007de38222afcfc0fb305181ab178037.pdf} } @article { author = {رسولی زاده شورکی, ابوالفضل and دشتی رحمت آبادی, اصغر and زارع مهرجردی, مهدی}, title = {تأثیر درصد حجمی نانو ذرات افزوده شده به روانکار بر مشخصه‌های عملکرد یاتاقان ژورنال هیدرودینامیکی بافت‌دار}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {73-82}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11812}, abstract = {هر گونه تغییر ماهیت سیال روانکار و ساختار هندسی بر عملکرد یاتاقان­های ژورنال به عنوان یکی از اجزاء متداول ماشین‌آلات صنعتی گوناگون بویژه سیستم‌های دوار اثربخش خواهد بود. با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر زمینه تولید نانوسیال‌ها و ساخت سطوح بافت‌دار برای بهبود کُنش‌های سیال و سازه در سیستم‌های مکانیکی متنوع از جمله تکیه‌گاه‌های یاتاقانی فراهم گردیده‌است. در این راستا اثر عمق بافت­‌های استوانه­ای و افزودن نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به روانکار بر عملکرد حالت پایای یاتاقان ژورنال هیدرودینامیکی در پژوهش حاضر ارزیابی شده‌است. تحلیل با بازنویسی معادله رینولدز حاکم بر روانکاری هیدرودینامیکی یاتاقان‌های ژورنال روغنی با توجه به تغییرات ضخامت فیلم روانکار، متأثر از بافت‌های سطحی پوسته یاتاقان و لزجت نسبی نانوسیال روانکار متأثر از افزایش درصد حجمی نانو ذرات به روانکار پایه، آغاز و به کمک روش حل عددی اجزاء محدود تکمیل گردیده‌است. نتایج از افزایش بیشینه فشار، قابلیت حمل بار و اصطکاک یاتاقان با افزایش حجم نانو ذرات تأثیرگذار بر لزجت نسبی روانکار و بالعکس، کاهش این مشخصه­ها با افزایش عمق بافت­های سطحی مؤثر بر ضخامت فیلم روغن محبوس بین سطوح روتور و یاتاقان حکایت دارد.}, keywords = {نانو سیال,سطح بافت‌دار,یاتاقان ژورنال,روانکاری هیدرودینامیکی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11812.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11812_c2c51af09f7945375dee1df5a20c737d.pdf} } @article { author = {رضائی استاد, حسن and کیقبادی, جعفر and هاشمی, غلامرضا and شاملی, محرم}, title = {تأثیر لایه چینی دیسک کامپوزیتی بر رفتار میرایی میراگر جریان گردابه‌ای}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {83-92}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9949}, abstract = {چکیدهدر مسئله دفع ارتعاشات، بکار گیری سامانه‌های کنترل غیرفعال همراه با میراگر جریان گردابه‌ای و خاصیت مغناطیسی آن یک روش کلیدی برای کاهش حساسیت و مصرف انرژی است. یکی از کاربردهای مهم میراگر جریان گردابه‌ای، در سامانه‌های فضائی است؛ و در این مقاله کاربرد آن در بازکننده آنتن ماهواره است. برای شبیه‌سازی میراگر جریان گردابه‌ای از فرم‌های دیفرانسیلی و انتگرالی معادلات مکسول در نرم‌افزار COMSOL و از روش انرژی المان محدود در نرم‌افزار MATLAB استفاده شده است. در COMSOL بخش الکترومغناطیس را برای شبیه‌سازی میدان مغناطیسی و الکتریکی در شرایط تغییر زاویه دیسک با زمان و از PDE برای حل معادلات انرژی میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی استفاده شده است. استفاده از نرم‌افزار COMSOL به روش المان محدود و معادلات دیفرانسیلی مکسول، یک گسستگی مابین مواد مغناطیسی در مؤثر بودن برای میراگر را سبب شده است. گروه مواد نهایی برای مواد مغناطیسی از نوع گروه فرامغناطیس‌ها و دیمغناطیس به ترتیب نیکل و مس تعیین شده است. شبیه‌سازی نشان داده که وجود ایزوله ساز الکتریکی باعث کاهش ضریب میرایی می‌شود.}, keywords = {جریان گردابه‌ای,چگالی شار مغناطیسی,ضریب میرایی,سرعت زاویه‌ای,میراگر مغناطیسی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9949.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9949_8012ddabcd679179752426dcf9320130.pdf} } @article { author = {سروش, میثم and ملک زاده فرد, کرامت and حسن زاده, ساناز and شهروی, مرتضی}, title = {بررسی تجربی و عددی کامپوزیت تقویت شده با پارچه ی حلقوی-پودی تحت ضربه سرعت‌بالا}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {93-102}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9847}, abstract = {هدف از پژوهش حاضر، ساخت کامپوزیت تقویت‌شده با پارچه حلقوی-پودی باقابلیت جذب انرژی بالا و بارگذاری ضربه سرعت‌بالا و ارائه مدل اجزای محدود برای مطالعه آغاز و گسترش خسارت درون لایه با تمرکز بر استخراج تجربی خواص موردنیاز شبیه‌سازی است. در پروسه ساخت کامپوزیت، پارچه های بافته شده بر روی ماشین تخت باف حلقوی-پودی، در یک فرآیند پرس حرارتی قرارداده شد تا جزء گرمانرم به‌صورت مذاب درآید و بخش ماتریس زمینه کامپوزیت را شکل دهد. به‌منظور پیش بینی نقطه ی آغاز و چگونگی گسترش خسارت ایجادشده در لایه های کامپوزیت برمبنای روش تخریب پیش‌رونده و مبانی کاهش سفتی بر پایه انرژی چقرمگی شکست استفاده شد. پارامترهای موردنیاز برای مدل‌سازی در این تحقیق، از قبیل انرژی چقرمگی شکست، به‌صورت تجربی و با استفاده از آزمایش‌ کشش فشرده استخراج گردید و در شبیه‌سازی از آن‌ها استفاده شد. اعتبار سنجی مدل پیشنهادی نیز با استفاده از مقایسه سرعت عامل ضربه زننده قبل و پس از برخورد در آزمایش تجربی ضربه باانرژی در حدود 120 ژول، از طریق شبیه‌سازی عددی صورت گرفته و اختلاف در حدود 11 درصدی با نتایج آزمایش ضربه مشاهده شد.}, keywords = {کامپوزیت حلقوی پودی الیاف کولار,شبیه‌سازی اجزای محدود,مدل تخریب پیش‌رونده,ضربه سرعت‌بالا}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9847.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9847_46dba667e953b23f6c1b4f9206ed0671.pdf} } @article { author = {صابری مهر, علی and ادیبی, توحید}, title = {امکان سنجی ایجاد یک نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت با سوخت بیوگاز بوسیله پیل سوختی اکسید جامد و سیستم خورشیدی در تصفیه خانه پساب شهری تبریز}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {103-112}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9845}, abstract = {The purpose of the present research is to perform the energy analysis of a Combined Heat and Power (CHP) plant using a Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) system fed by biogas from a Waste Water Treatment Plant (WWTP) and a solar system. CHP is a reliable and cost-effective option for WWTPs where anaerobic digesters are equipped. Biogas produced in WWTPs can be utilized to fuel a CHP system to produce electricity and useful thermal energy using a variety of prime movers. The thermal energy produced by the CHP system can be used to meet a part of the anaerobic digestion process heat demand in the WWTP digester. In the present study, a steady-state model is developed for the fuel cell simulation and the integrated plant system. Tabriz WWTP is studied in this work. Three SOFC modules produce, in cogeneration mode, 180 kW electricity and 125 kW thermal energy. The results show that supplying a part of the digester heat demand through solar energy can save natural gas combustion in the plant.}, keywords = {پیل سوختی اکسید جامد,تولید همزمان,بازیافت حرارت,تصفیه خانه تبریز,بیوگاز}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9845.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9845_7a50b39bf3a8958173d82065755720f9.pdf} } @article { author = {عبدی نسب, صفیه and اختیاری, اسفندیار and سفید, محمد}, title = {شبیه‌سازی عددی سه بعدی بال غشایی با استفاده از روش اندرکنش سیال با سازه (FSI)}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {113-122}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11287}, abstract = {در این پژوهش روش کوپل دو طرفه) اندرکنش دو طرفه سیال با سازه ( برای شبیه‌سازی بال غشایی مورد مصرف در هواپیماهای فوق سبک ارائه شده است. به این منظور، مدلسازی عددی توسط نرم افزار Ansys و با استفاده از دو حلگر مجزا یکی برای سیال و دیگری برای سازه انجام گرفته است. برخلاف روش یک طرفه، در روش کوپل دو طرفه تغییر شکل بال غشایی در هر گام زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که باعث افزایش دقت شبیه سازی ‌می‌گردد. بال غشایی از پوشش پارچه روی پلن ناکا 2418 ساخته شده است. پارچه ارتوتروپیک و غیر متخلخل در نظر گرفته شده است. تاثیر زاویه حمله، مدول یانگ و ضخامت نمونه، روی ضرایب آیرودینامیکی و تغییر شکل بال غشایی بررسی و شبیه سازی‌ها در عدد رینولدز105 1× انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که افزایش مدول یانگ، باعث افزایش 18 درصدی ضریب برآ و کاهش 75 و 78 درصدی حداکثر جابجایی بال غشایی در جهت X و Y می‌گردد. افزایش ضخامت نیز، باعث کاهش 85 و 80 درصدی حداکثر جابجایی بال غشایی در جهت X و Y شد.}, keywords = {اندرکنش سیال با سازه,بال غشایی,مدول یانگ,ضرایب آیرودینامیکی,ضخامت پارچه,جابجایی بال غشایی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11287.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11287_51a99d0ea89f58f3239e7349cd6a921d.pdf} } @article { author = {علیرضایی, هادی and میرزایی ضیاپور, بهروز and قرآن نویس, سپیده}, title = {ارزیابی مقایسه‌ای از الگوهای متفاوت برای یک سیستم خورشیدی با جاذب ماژول فتوولتاییک نیمه شفاف}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {123-131}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10574}, abstract = {قیمت واحد کمتر و بازدهی قابل قبول دو فاکتور مهم در انتخاب کلکتور خورشیدی خانگی به شمار می‌آیند. سیستم خورشیدی غیر فعال فتوولتاییک-گرمایی (PVT) به دلیل سادگی و یکپارچه بودن ساختمان آن، سیستمی بهینه و اقتصادی برای تولید همزمان آب گرم و الکتریسیته در نواحی آب و هوایی مختلف می‌باشد. در این مقاله با هدف کاهش هزینه‌ها و بهبود بازدهی سیستم غیر فعال خورشیدی، طرح جدیدی از این نوع سیستم پیشنهاد شده است. این سیستم شامل ماژول نیمه شفاف خورشیدی a-Si است که علاوه بر تولید الکتریسیته در نقش جاذب خورشیدی نیز عمل می‌کند. دلیل انتخاب ماژول نیمه شفاف a-Si پایین بودن مقدار سیلیکون و مصرف انرژی پایین در تولید آن است؛ این عامل موجب پایین بودن قیمت آن در مقایسه با سایر ماژول‌های خورشیدی می‌باشد. در کار حاضر چهار حالت مختلف از سیستم‌های غیر فعال خورشیدی PVT شبیه‌سازی و مقایسه شده‌اند. براساس نتایج سیستم یک دارای راندمان حرارتی بیشتر نسبت به سیستم 3 و 4 و توان تولیدی بیشتری نسبت به 3 سیستم دیگر می‌باشد. برای سیستم یک راندمان حرارتی 84-76٪ و راندمان الکتریکی 9/87-8/94٪ به ‌دست آمده است.}, keywords = {ماژول خورشیدی a-Si,سیستم خورشیدی غیر فعال,تولید همزمان آب گرم و الکتریسیته}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10574.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10574_ef855efb28c9dbbbff0347b3ab32e74b.pdf} } @article { author = {غزنوی, جواد and ورمزیار, مصطفی and علیگودرز, محمدرضا}, title = {بهبودعملکرد سیستم ورودی هوای توربین گاز جهت کاهش افت فشار و آشفتگی ورودی به کمپرسور با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {133-139}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11136}, abstract = {در مطالعه حاضر شبیه سازی سه بعدی سیستم هوای ورودی توربین گازی با توان 160 مگاوات، مورد بررسی قرار گرفته است. جهت حل معادلات بقای جرم و ممنتوم از نرم افزار تجاری Fluent فلوینت استفاده شده است. از اثرات تغییر دما در بخش ضدیخ ورودی صرف نظر گردید. گردابه ها به عنوان یکی از منابع افزایش افت فشار به صورت محلی مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد در گوشه محفظه ی فیلترهای اصلی گردابه هایی تشکیل می شود که با تغییر هندسه محفظه فیلتر و حذف آن ها می توان به استفاده بهینه از سوخت مصرفی کمک کرد. بر اساس معیار میزان اغتشاش فشاری در ورودی کمپرسور چهار طرح اولیه برای کانال ورودی به کمپرسور پیشنهاد و بهترین طرح از منظر آشفتگی و افت فشار انتخاب شد. }, keywords = {توربین گاز,سیستم ورودی هوا,کاهش افت فشار,گردابه محلی,آشفتگی فشار ورودی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11136.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11136_edc4c88a31c037f15d9f1df23ed92ee3.pdf} } @article { author = {قاسمی, جلال and چراغی, مهدی}, title = {تعیین گروه گرمایی پست برق فشرده 800kVA ساخت شرکت توسعه پست‌های ایران‌ترانسفو زنجان}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {141-148}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10619}, abstract = {ددر این تحقیق پست برق فشرده با ظرفیت 800kVA شرکت توسعه پست‌های ایران‌ترانسفو زنجان مدل‌سازی و گروه گرمایی آن تعیین گردیده است. این پست دارای ترانسفورماتور سه فاز رزینی خشک که به همراه اتاقک قرارگیری آن به صورت سه بعدی مدل‌سازی و به بررسی پارامترهای مورد نظر از جمله کیفیت هدایت جریان سیال به سمت بوبین‌ها، افت فشار و توزیع دما در قسمت‌های مهم پرداخته شده است. جهت بررسی صحت نتایج، چهار حسگر دما در نقاط مختلف پست تعبیه گردید تا نتایج تحلیل با مقادیر اندازه‌گیری شده مقایسه شود. نتایج حاصل از مدل‌سازی در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی شرکت آزمایشگاههای صنایع برق ایران دارای اختلاف حداکثر 5/8K است. با اعمال داده‌ها طبق استاندارد IEC62271-202 و تعیین شرایط مرزی مورد نظر در آن، اختلاف دمای حداکثر که در بوبین فشار ضعیف اتفاق می‌افتد، K12 به دست آمد. لذا گروه گرمایی این پست طبق تعریف استاندارد مذکور، 15K خواهد بود. با وجود اینکه مقدار بدست آمده 14% کمتر از نتایج آزمایشگاهی می‌باشد، گروه گرمایی این پست در آزمایشگاه مذکور نیز 15K تعیین گردید که بیانگر نتایج خوب این تحقیق است.}, keywords = {گروه گرمایی پست برق فشرده,خنک‌کاری بوبین‌های ترانسفورماتور,مدل‌سازی سه بعدی,استاندارد IEC62271-202}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10619.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10619_f2509c8b53db96e6d31c29fa1909c0eb.pdf} } @article { author = {قاسمیان, علی and کورانی, پژمان}, title = {استفاده از پمپ خنک‌کن الکتریکی در موتورهای احتراق داخلی؛ رویکردی جدید به منظور کاهش زمان دورۀ گرم شدن اولیۀ موتور}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {149-158}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10470}, abstract = {یکی از جنبه‌های مهم در انتقال گرمای موتورهای احتراق داخلی، دوره گذرای گرم شدن اولیه آن می‌باشد. اهمیت گرمایش موتور به خصوص از نظر تولید آلاینده‌ها در این دوره همواره موردتوجه محققان قرارگرفته است. در این پژوهش استفاده از مفهوم پمپ خنک‌کن الکتریکی در مدار خنک کاری به عنوان یک راه‌حل برای کاهش زمان گرمایش موتور موردمطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. در مطالعه پیش رو، ابتدا عملکرد ترمودینامیکی یک موتور احتراق داخلی در نرم‌افزار GT-SUITE شبیه‌سازی شده و سپس با مدار خنک کاری شبیه‌سازی شده در همین نرم‌افزار کوپل می‌گردد. پس از مقایسه برخی از نتایج شبیه‌سازی با نتایج آزمایشگاهی موتور موردنظر و صحه‌گذاری، تأثیرات استفاده از پمپ خنک‌کن الکتریکی در رفتار دمایی قطعات مختلف موتور در زمان گرم شدن اولیه موتور موردبررسی‌ قرار می‌گیرد. نتایج حاکی از آن است که در دوره ابتدایی کارکرد موتور می‌توان با مدیریت جریان خنک‌کننده ورودی به موتور موجبات گرمایش سریع‌تر قطعات و درنتیجه کاهش زمان گرمایش را فراهم نمود.}, keywords = {موتور احتراق داخلی,خنک کاری,انتقال گرما,پمپ خنک‌کن الکتریکی,گرم شدن اولیه,کاهش زمان گرم شدن}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10470.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10470_2e5feb0a3660c38bb0795e8f0d2030d7.pdf} } @article { author = {قاضی زاده احسائی, حسین and بنی اسد عسکری, اقبال and عامری مهابادی, مهران}, title = {بررسی ترمواکونومیک پمپ حرارتی منبع زمینی انبساط مستقیم دی‌اکسیدکربن با استفاده از منبسط‌کننده و مبادله‌کن‌حرارتی‌داخلی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {159-168}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9699}, abstract = {در این مقاله مقایسه‌ای بین چهار پمپ حرارتی منبع زمینی انبساط مستقیم افقی دی‌اکسیدکربن با بهره‌گیری از تحلیل ترمواکونومیک انجام گرفته است. برای چهار سیستم مورد بررسی، هزینه تولید هر واحد حرارت در بار گرمایشی برابر با 8 کیلووات در دو حالت گرمایش محیط و آبگرم مصرفی مورد محاسبه قرار گرفته است. مطابق با نتایج بدست آمده، سیستم دارای شیر انبساط به همراه مبادله‌کن‌حرارتی داخلی و سیستم دارای منبسط‌کننده به همراه مبادله‌کن‌حرارتی داخلی به ترتیب کمترین هزینه هر واحد حرارت تولید شده و بیشترین ضریب عملکرد را دارا می‌باشند. علاوه بر این مشخص گردید که به ترتیب در دو حالت گرمایش محیط و آبگرم مصرفی، 19 و 11 درصد افزایش ضریب عملکرد منجر به 11 و 5/7 درصد افزایش هزینه هر واحد حرارت تولید شده در قیمت برق 025/0 دلار بر کیلووات ساعت می‌گردد. همچنین برای درصدهای افزایشی ضریب عملکرد اشاره شده و با درنظر گرفتن قیمت برق 25/0 دلار بر کیلووات ساعت، در دو حالت گرمایش محیط و آبگرم مصرفی، هزینه هر واحد حرارت تولید شده در حدود 6 درصد افزایش می‌یابد.}, keywords = {پمپ حرارتی منبع زمینی انبساط مستقیم,سیکل دی‌اکسیدکربن فوق بحرانی,منبسط‌کننده,مبادله‌کن‌حرارتی‌داخلی,تحلیل ترمواکونومیک}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9699.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9699_b77159897c771f912ec29e6e35dd8eb1.pdf} } @article { author = {قربانی, بهرام and پیاده روحی, فروغ and میانسری, مهدی and مهرپویا, مهدی}, title = {ساختار یکپارچه تولید همزمان دی‌اکسیدکربن مایع و آب شیرین با استفاده از گردآورهای بشقابکی خورشیدی و عملیات تبدیل LNG به گاز طبیعی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {169-175}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9656}, abstract = {در این مقاله یک ساختار یکپارچه نیروگاه چرخه ترکیبی و سیستم آب شیرین‌کن گرمایی توسعه داده شده است. این ساختار یکپارچه به میزان MW 6/188 توان خالص، ton/h 77/34 آب شیرین و ton/h 57/94 دی‌اکسیدکربن مایع تولید می‌کند. به منظور تأمین گرمای ورودی نیروگاه چرخه ترکیبی و آب‌شیرین‌کن گرمایی، عملیات بازیافت گرما از جریان خروجی نیروگاه احتراق با اکسیژن خالص و چرخه گردآور صورت می‌پذیرد. همچنین به منظور تأمین سرمایش واحد کرایوژنیک جداسازی هوا و گاز طبیعی بکارگرفته شده در ساختار یکپارچه از عملیات تبدیل ال‌ان‌جی به گاز طبیعی استفاده می‌شود. در ساختار یکپارچه توسعه داده شده به ترتیب بازده انرژی گرمایی کل به میزان 83/75% و بازده اگزرژی کل به میزان 67/93% می‌باشد. بازده انرژی گرمایی کل به میزان 62/13% و بازده اگزرژی کل به میزان 55/34% در ساختار یکپارچه توسعه داده شده نسبت به سایر ساختارهای مشابه در این مقاله بیشتر می‌باشد. زمان بازگشت سرمایه به میزان 282/2 سال و قیمت تمام شده محصول آب شیرین US$/m3 2269/0می‌باشد.}, keywords = {انرژی‌های تجدیدپذیر,گردآورهای خورشیدی,دی‌اکسیدکربن مایع,آب شیرین‌کن,آنالیز اقتصادی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9656.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9656_46c1a77dc66f0c9dbae6f8233e6d10ab.pdf} } @article { author = {قیدی شهران, محمدعلی and هاشمی طاری, پویان and مجدم, محمد}, title = {بررسی عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 4412 در شرایط جریان ورودی نوسانی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {177-186}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10452}, abstract = {امروزه با گسترده شدن بهره گیری از توربین های باد، بررسی رفتار توربین در شرایط واقعی جریان بالادست که دارای ماهیت نوسانی و یا ناپایاست، از اهمیت زیادی برخوردار است. شناسایی مشخصه های ایرفویل های مورد استفاده در پره های توربین های بادی، می تواند عملکرد واقعی توربین را با دقت قابل قبولی پیش بینی نماید. در این پژوهش، ایرفویل ناکا 4412 مورد مطالعه قرارگرفته و مشخصه های عملکردی آن در جریان مادون‌صوت در زوایای حمله و اعداد رینولدز مختلف استخراج شده است. بدین منظور از دینامیک سیالات محاسباتی جهت بررسی مشخصه های استاتیکی ایرفویل در حالت پایا و حالت ناپایابرای شرایط نوسانی و با استفاده از مدل های توربولانسی اسپالارت‌‌آلماراس و K-ω بهره برده شده است. نتایج حل عددی انطباق قابل قبولی را با نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد. عملکرد ایرفویل برای حالت جریان باد متغیر با زمان، بررسی و تاثیر عدد رینولدز و تغییرات دامنه کاهیده انجام گردید. نتایج نشان می دهد، با افزایش مقدار پارامتر دامنه کاهیده، ضریب برآ افزایش پیدا می کند، اما ضریب پسا بخصوص در زوایای حمله پایین، تغییر چندانی ندارد.}, keywords = {توربین بادی,ایرفویل ناکا 4412,ضرایب آیرودینامیکی,دامنه کاهیده,ورودی نوسانی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10452.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10452_dce85ba548bd428035afd0532574c72a.pdf} } @article { author = {گیلاندوست, پدرام and بیاتی, مرتضی and سخاوت, ستاره}, title = {بررسی تأثیر فشار ورودی ثانویه بر عملکرد یک اجکتور}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {187-196}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10472}, abstract = {اجکتور مهمترین بخش چرخه تبرید اجکتوری است. در این مطالعه برای اولین بار بصورت عددی به مطالعه تأثیر فشار ورودی ثانویه بر جریان داخل اجکتور پرداخته شده است. تأثیر تغییر فشار ورودی ثانویه بر فشار، عدد ماخ و دمای سیال بررسی ‌شده است. معادلات حاکم بر جریان با روش حجم محدود و یک مدل تراکم‌پذیر لزج دو بعدی متقارن محوری و کاملاً آشفته حل شده است. با مقایسه نتایج عددی بدست آمده با نتایج حل تحلیلی و تجربی موجود تطابق قابل قبولی بین آنها وجود دارد. به منظور رسیدن به بهینه‌ترین عملکرد اجکتور، در چندین فشار ورودی ثانویه، بازده اگزرژی و نسبت مکش محاسبه و مقایسه شده تا بهینه‌ترین حالت عملکردی استخراج گردد. نتایج نشان داد که به ازای فشارهای ورودی کمتر از 8/0 بار، جریان برگشتی داخل اجکتور رخ می‌دهد ولی با افزایش فشار تا 5/1 بار، جریان بهبود یافته و بعد از آن حالت یکتواختی بوجود می‌آید. با کاهش فشار ورودی ثانویه از فشار بهینه 5/1 بار تا زمانیکه جریان برگشتی رخ می‌دهد، نسبت مکش حدود 105% و بازده اگزرژی حدود 64% کاهش می‌یابد.}, keywords = {اجکتور,فشار ورودی ثانویه,شبیه‌سازی عددی,اکزرژی,نسبت مکش}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10472.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10472_d3c9d3890ac72225a0d25167b7bb1143.pdf} } @article { author = {محمدنژاد, سعید and کریمی, جلال}, title = {طراحی الگوریتم هدایت ترکیبی بهینه سه‌بعدی با استفاده از سوییچ فازی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {197-203}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11064}, abstract = {در تحقیق حاضر، یک قانون هدایت ترکیبی بهینه جدید مبتنی بر قوانین هدایت کلاسیک و روش فازی توسعه داده شده است. در فاز میانی هدایت از قانون هدایت خط دید بهینه و در فاز نهایی از روش ناوبری تناسبی بهره گرفته شده است. به منظور سوییچ هموار بین دو فاز میانی و نهایی از یک سیستم فازی بهینه توسعه شده است. برای این منظور یک مساله بهینه‌سازی چندمعیاری تشکیل شده و شرایط سوییچ بهینه در شرایط ماموریتی مختلف استخراج شده است. دو روش بهینه‌سازی اکتشافی چندمعیاره موجود برای بهینه‌سازی سوییچ فازی بررسی شده است. یک بانک اطلاعاتی از موقعیت‌های سوییچ بهینه در سناریوهای پروازی مختلف استخراج شده و از طریق آن، برنامه سوییچ بهینه برای کلیه سناریوهای ماموریتی قابل استخراج است. به علاوه، ناحیه ماموریتی پرنده برای اهداف غیرمانوری و مانوری استخراج شده است. از مزایای سیستم هدایت ارائه شده این است که در حضور دینامیک کامل شش درجه آزادی غیرخطی پرنده طراحی شده و عملکرد آن از طریق شبیه‌سازی سناریوهای درگیری مختلف ارزیابی شده است. نتایج حاصله از شبیه‌سازی سناریوهای پروازی مختلف، نشان‌دهنده‌ی عملکرد مطلوب روش ارائه شده است.}, keywords = {"هدایت ترکیبی","هدایت فرمان به خط‌دید","هدایت ناوبری تناسبی","سوئیچ فازی","بهینه‌سازی چندمعیاری"}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11064.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11064_ed4222760130a07bfbf272a79aa049c4.pdf} } @article { author = {محمودی, عصمت and رفعی, روح الله}, title = {اثر هندسه‌ی نازل‌ بر عملکرد آن در حالت خارج از طرح در جریان دارای شوک و جدایش لایه مرزی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {205-213}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10468}, abstract = {در این مقاله، جریان تراکم‌پذیر در هندسه های مختلف در نازل همگرا واگرا در شرایط خارج از طرح دارای شوک و جدایش لایه مرزی بررسی شده است. نسبت مساحت سطح خروجی به گلوگاه و فشار کل محفظه احتراق ثابت، ولی نوع هندسه نازل متغیر است. معادلات ناویراستوکس برای جریان تراکم‌پذیر با روش حجم محدود حل شده است. با مقایسه نتایج با داده‌های تجربی موجود، مدل آشفتگی اسپالارت- آلماراس انتخاب شده است. جریان لزج بصورت متقارن محوری وغیرپایا در نظر گرفته شده است. پس از طراحی نازل به روش مشخصه‌ها، جریان در نازل‌های مختلف شبیه‌سازی شده است و پارامترهایی نظیر عدد ماخ، تنش برشی دیواره، راندمان پیشران، فشار دیواره‌ی نازل، جدایش جریان و موج شوک تحلیل بررسی گردیده است. نتایج به دست آمده برای چهار نوع نازل مسیر- بهینه، مخروطی 15 درجه، مخروطی 30 درجه و نازل طول کوتاه، نشان می دهد که در شرایط طراحی، نازل مسیر- بهینه با تولید نیروی پیشران معادل 7889 نیوتن مناسب‌ترین نوع نازل است، اما در شرایط خارج از طرح، نازل مخروطی با 9700 نیوتن، نیروی پیشران بیشتری نسبت به سایر نازل‌ها تولید می‌کند.}, keywords = {شرایط خارج از طرح,جریان در نازل,جدایش جریان,موج شوک,لایه مرزی,شبیه‌سازی عددی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10468.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10468_bf4c1bdc17718d08f58de6ef5517ec2c.pdf} } @article { author = {محمودی اشکفتکی, رحیم and عزیزی, شیماء and پیغمبرزاده, سید محسن}, title = {بررسی آزمایشگاهی تاثیر افزودن غلظتهای کم نانوذره اکسید مس بر عملکرد گرمایی یک برج خنک کننده مرطوب}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {215-221}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.10581}, abstract = {به منظور بهبود بازده انتقال گرما و همچنین کاهش مصرف آب در یک برج خنک‌کننده آزمایشگاهی از نانوسیال پایه آبی اکسید مس با غلظتهای کم نانوذره استفاده شده است. نانوسیال با غلظتهای کمتر از %wt.2/0 تهیه شد و بعد از اطمینان از پایداری آن، آزمایشها در دبی‌های مختلف آب گردشی و دماهای مختلف آب برگشتی انجام شد. دبی جریان هوا در همه آزمایشها ثابت در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که استفاده از نانوسیال باعث عملکرد بهتر و بهبود اختلاف دمای ورودی و خروجی آب در برج خنک‌کننده نسبت به آب خالص می شود. برای مثال استفاده از نانوسیال اکسید مس با غلظت %wt. 2/0 و دمای ورودی oC 41 و نسبت جریان آب به هوا ((L/G 8/0، باعث کاهش %21 دمای آب خروجی از برج نسبت به آب خالص گردید و اتلاف آب به میزان %16 کاهش یافت. نتایج نشان داد استفاده از نانوسیالات می‌تواند تا حد زیادی از اتلاف آب به واسطه تبخیر بکاهد و با بالا بردن بازده انتقال گرما، می‌توان این برجها را در اندازه کوچکتری طراحی نمود.}, keywords = {نانوسیال,برج خنک‌کننده,انتقال گرما,اکسید مس,اتلاف آب}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10581.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10581_5f658191713f906055d858f51baef540.pdf} } @article { author = {ملایی, نفیسه and پرویزی, سروش and نامی, بهرام and میراسماعیلی, سید مهدی and عابدی, امیر}, title = {بررسی جامع مطالعاتی رفتار خزشی فرورونده آلیاژهای منیزیم - روی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {223-228}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9851}, abstract = {سیستم آلیاژی Mg-Zn به علت دارابودن قابلیت سخت­شوندگی از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا در راستای افزایش مقاومت خزشی و حفظ استحکام در دمای بالای این سری آلیاژها پژوهش­هایی در زمینه اثر عناصر آلیاژی، عملیات حرارتی و بهبود خواص مکانیکی آن­ها صورت گرفته است. دراین پژوهش­ها آلیاژهای سری منیزیم-روی با عناصر آلیاژی با درصدهای وزنی متفاوت و تحت عملیات حرارتی­های مختلف قرار گرفته­اند و ریزساختار و خواص مکانیکی عمدتا توسط میکروسکوپ نوری، پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ الکترونی روبشی، سختی سنجی، تست کشش، خزش فرورونده مورد بررسی قرار گرفتند.­ نتایج حاصل از این بررسی­ها نشان داد عناصر آلیاژی عمدتا می­تواند با ایجاد ترکیبات با پایداری حرارتی بالا مقاومت خزشی را افزایش دهد. از طرفی انجام عملیات محلول­سازی و پیرسازی می­تواند باعث ریزدانگی و پراکندگی رسوبات شده و با ایجاد موانعی دربرابر حرکت نابجایی­ها، باعث افزایش مقاومت خزشی می­شود.}, keywords = {خزش فرورونده,آلیاژهای منیزیم-روی,خواص مکانیکی,ریزساختار}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9851.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9851_0082f4d74a491523321b54ff14783bf4.pdf} } @article { author = {ملک محمدی, محمدحسن and بنی اسدی, احسان}, title = {ارزیابی عملکرد یک نیروگاه بخار در خارج از نقطه طراحی بر مبنای تحلیل اگزرژی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {229-238}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.9951}, abstract = {در این مقاله نیروگاه بخار 320 مگاواتی مورد مطالعه قرار گرفته و تحلیل انرژی و اگزرژی برای اجزا و نیز برای کل چرخه این نیروگاه بر مبنای داده‌های واقعی انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل وابستگی اگزرژی به دمای محیط، بازده اگزرژی کلی با کاهش دمای محیط، 93/5 درصد افزایش می‌یابد. تخریب اگزرژی نسبت به دمای چگالنده هم منجر به کاهش 8/2 درصدی تخریب اگزرژی نسبت به بار نامی و افزایش بازده انرژی 4/1 درصدی در کاهش دمای چگالنده می‌گردد. همچنین کل تلفات اگزرژی چرخه نیروگاه در حدود توان نامی خروجی آن است که البته در بارهای نزدیک به بار نامی نسبت به بار نیمه، حدود 5 درصد این تلفات کاهش می‌یابد. بیشترین تلفات اگزرژی مربوط به بویلر و حدود 80 درصد کل تلفات و کمترین تخریب اگزرژی مربوط به پمپ‌ها و حدود 3/0 درصد می‌باشد. افزایش دمای بخار خروجی از بویلر نیز منجر به افزایش 39/1 درصدی بازده انرژی و 64/1 درصدی بازده کلی اگزرژی نیروگاه خواهد شد. بنابراین کم هزینه­ترین روش بهره­برداری نیروگاه، عملکرد آن در بارهای بالا و نامی می­باشد.}, keywords = {بازده,انرژی,اگزرژی,نیروگاه بخار,شرایط کاری خارج طرح}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9951.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9951_f7a71450b277664efc9479ea1ba85225.pdf} } @article { author = {نجفی, محمد and غلامی, پیمان}, title = {توسعه مدل رشد قابلیت اطمینان برمبنای فرآیند پواسن ناهمگن با توزیعی نرمال}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {239-248}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.12258}, abstract = {هدف از این مقاله توسعه مدلی برای رشد قابلیت اطمینان با توزیع نرمال براساس فرایند پواسون ناهمگن است. برای این منظور ابتدا چارچوب مدل‌سازی فرآیند پواسن ناهمگن برای معادله رشد قابلیت اطمینان با فرض توزیع نرمال برای خرابی داده‌ها استخراج گردیده و معادلات مربوط به رشد قابلیت اطمینان مبتنی بر فرایند پواسن ناهمگن با توزیعی نرمال به‌دست می‌آید. سپس برای ارزیابی مدل قابلیت اطمینان مذکور با داده‌های خرابی، از تکنیک تخمین حداکثر درست‌نمایی برای برآورد پارامتر موثر در رشد قابلیت اطمینان استفاده شده است. برای تخمین پارامترهای قابلیت اطمینان، از روش‌های تکرار امید ریاضی _ بیشینه کردن برای حل معادلات حاصل از برآورد حداکثر درست‌نمایی مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، مدل پیشنهادی با پیاده‌سازی بر روی داده‌های خرابی یک سیستم هوافضایی نشان می‌دهد که رویکرد حاضر در مقایسه با مدل‌های پایه رشد قابلیت اطمینان دارای دقت بالایی بوده و فرایند رشد و یا زوال قابلیت اطمینان سیستم را با دقت بالایی شبیه‌سازی می‌کند.}, keywords = {رشد قابلیت اطمینان,فرآیند پواسن ناهمگن با توزیعی نرمال,برآورد حداکثر درست‌نمایی,تابع درست‌نمایی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_12258.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_12258_4c9d4676d833eef918961cbe07fe47bd.pdf} } @article { author = {نیک‌اندیش, پژمان and میرزاوند, محمد}, title = {تحلیل تجربی و عددی عملکرد سوپاپ هیدرولیکی شامل پاپت مخروطی با نشیمنگاه لبه تیز}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {249-258}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11014}, abstract = {به منظور بهینه‌سازی عملکرد سوپاپ‌های شامل پاپت مخروطی با نشیمنگاه لبه تیز، در مدارهای انتقال توان هیدرولیکی، بررسی ویژگی‌های جریان روغن عبوری از آنها، ضرورت دارد. در این مقاله، تاثیر زاویه‌ی راس و جابجایی پاپت مخروطی و فشار روغن ورودی به سوپاپ، بر توزیع فشار و سرعت جریان روغن در محفظه‌ی سوپاپ و نیروی محوری وارد بر پاپت مخروطی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به منظور اطمینان از دقت عمل تحلیل عددی، نتایج حاصل از اندازه‌گیری نیروی وارد بر پاپت مخروطی با نتایج عددی مقایسه می‌شوند. بررسی‌ها نشان داد که با افزایش زاویه‌ی راس و جابجایی پاپت مخروطی، بیشینه سرعت جریان روغن عبوری از سوپاپ با کاهش روبه رو می‌گردد. همچنین، افزایش زاویه‌ی رأس پاپت، موجب اعمال نیروی محوری بیشتر بر عضو متحرک سوپاپ مخروطی می‌گردد. انطباق مناسب بین نتایج تجربی با نتایج حاصل از حل عددی، نشان از دقت عمل روند حل عددی مساله دارد. از طرفی، جابجایی پاپت در سوپاپ‌های با نشیمنگاه لبه تیز، اثر معکوسی بر نیروی وارد بر عضو متحرک پاپتی دارد.}, keywords = {پاپت,نیروی ناشی از جریان,توزیع فشار,توزیع سرعت,نشیمنگاه لبه تیز,تحلیل عددی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11014.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11014_d09b929b0d3e83e635bf9dc5557ac252.pdf} } @article { author = {یوسفی فرد, مهدی and معبودی, اشکان and عزیزی, سیاوش and شاکری, محسن}, title = {ارزیابی تأثیر جانمایی‌های مختلف طولی و عرضی بدنه‌های جانبی بر مقاومت شناور سه‌بدنه در آب آرام به روش تجربی و عددی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {259-268}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11134}, abstract = {اهمیت تغییر جانمائی طولی و عرضی بدنه‌های جانبی یک شناور سه‌بدنه بر مقاومت کل شناور در آب آرام بسیار مورد توجه بوده است. چرا که می‌توان با تغییر این جانمائی، مقدار مقاومت موج‌سازی را به حداقل رساند. در این پژوهش، برای صحت‌سنجی حل عددی، جانمائی طرح اصلی در آزمایشگاه بررسی شده و مقدار مقاومت و سایر متغیرهای مرتبط با آن به دقت ثبت شده است. سپس یک مدل عددی در نرم‌افزار OpenFOAM ایجاد شده و در یک تانک عددی، جزئیات جریان سیال اطراف شناور بررسی شده است. علاوه بر دقت مناسب نتایج حل عددی، می‌توان دریافت که تغییرات جانمائی عرضی بدنه‌های جانبی اثر قابل ملاحظه‌ای بر روی مقاومت کل شناور دارند. این در حالی است که در مورد این شناور ، اثرات تغییر جانمائی طولی بدنه‌های جانبی در مقاومت شناور بسیار محدود می‌باشد. فاصله‌ی عرضی بدنه‌های جانبی از بدنه‌ی اصلی بصورت بی‌بُعد و برای 4 جانمائی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص جانمائی طولی نیز چنین فرآیندی تکرار شده است. تغییر جانمائی عرضی بدنه‌های جانبی می‌تواند منجر به کاهش ده درصدی در مقاومت کل یک شناور سه‌بدنه شود.}, keywords = {شناور سه‌بدنه,جانمائی طولی و عرضی,مقاومت کل,روش آزمایشگاهی,حل عددی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11134.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11134_cf578ee6e8a620794ff17850020e840a.pdf} } @article { author = {گشایشی, حمیدرضا and ادیبی طوسی, سید سینا and رستمی, مهران and جعفری, احسان}, title = {تحقیق آزمایشگاهی جهت بهبود بازدهی آب شیرین کن خورشیدی پلکانی با استفاده از پارافین/ اکسید گرافن}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {51}, number = {2}, pages = {269-273}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2021.11218}, abstract = {مطالعه حاضر با هدف استفاده از اکسید گرافن (GO) با غلظت حجمی با درصد وزنی 2/0، 4/0، 6/0  در پارافین، به عنوان مواد تغییر فاز دهنده (PCM)، برای بهبود بهره­وری آب شیرین کن خورشیدی متمرکز شده­است. افزودن اکسید گرافن به پارافین، دمای ذوب را کاهش می­دهد. آب شیرین کن که در آن از پارافین و اکسید گرافن استفاده شده­است دارای 25% فاکتور خنک کاری در مقایسه با آب شیرین کن خورشیدی می­باشد کهبآ    تنها با پارافین کار می­کنند. عدد ناسلت بدست آمده در زمان ذوب بیانگر این است که انتقال گرمای جابجایی آزاد در منطقه ذوب آب شیرین کن با افزودن اکسید گرافن با درصد وزنی مناسب در PCM در مقایسه با حالتی که پارافین به تنهایی PCM استفاده شده­است، افزایش یافته­است. همچنین افزایش دمای دیواره بالایی که گرم­تر است(Th)، موجب افزایش عدد ناسلت می­شود. در نهایت، یک معادله تجربی برای ارتباط میان عدد ناسلت متوسط به عنوان تابعی از عدد رایلی (Ra)، عدد استفان ((Ste، فاکتور سرمایش (Sb) و عدد فوریه (Fo) ارایه شده­است. این رابطه نشان می­دهد که افزایش عدد ناسلت رابطه معکوس با عدد فوریه دارد.}, keywords = {آب شیرین کن خورشیدی,مواد تغییر فازدهنده,مطالعه تجربی,اکسید گرافنن}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11218.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_11218_3c1a3eee79240e08d0f8a5dbfbe49005.pdf} }