@article { author = {آجیلیان ممتاز, علی and فرشیدیان‌فر, انوشیروان}, title = {بررسی ارتعاشات ناشی از جریان باد بر روی سازه بلندمرتبه و کنترل بهینه آن توسط میراگر جرمی تنظیم‌شده با درنظر گرفتن اثرات گردابه‌ها و مطالعه پارامترهای مهم تاثیرگذار بر آن}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {1-9}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10478}, abstract = {در سال‌های اخیر روش‌های تحلیل سازه بهبود یافته‌ و مهندسین قادر به ساخت سازه‌های مرتفع شده‌اند. در احداث ساختمان‌های بلند بایستی توجه داشت که افزایش ارتفاع اغلب با افزایش نرمی سازه همراه است که سبب افزایش حساسیت سازه نسبت به نیروهای پویا همچون باد می‌شود. در پژوهش حاضر به بررسی پدیده نوسان‌های ناشی از جریان باد بر ساختمان‌های بلندمرتبه با درنظر گرفتن اثرات گردابه‌های حاصل از جریان سیال و همچنین کنترل این پدیده پرداخته شده‌است. به همین منظور ابتدا معادلات کوپل حاکم بر سازه، گردابه‌های حاصل از جریان سیال و میراگر جرمی تنظیم‌شده معرفی و مقادیر ضرایب آن‌ها بر اساس مشخصات آسمان‌خراش ACT استخراج و در نرم‌افزار MATLAB حل می‌شوند. بعد از اعتبارسنجی نتایج، تاثیر جریان باد با پروفیل‌های مختلف با درنظر گرفتن گردابه‌ها و استفاده از میراگر جرمی، تحلیل و بررسی می‌شوند و با نتایج حالت بدون درنظر گرفتن اثرات گردابه‌ها مقایسه می‌شوند و محدوده عملکرد بهینه میراگر جرمی مشخص می‌شود. در انتها نیز به بررسی موردی پارامترهای مهم تاثیرگذار بر این‌ پدیده، مانند نسبت جرمی و سرعت جریان باد، پرداخته می‌شود.}, keywords = {ارتعاشات,گردابه,سازه بلندمرتبه,میراگر جرمی تنظیم‌شده}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10478.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10478_423cfff1d4ad5af487b9ffaa84653a2a.pdf} } @article { author = {اسکندرزاده, مهدی and اصولی بستان‌آباد, کریم and توتونچی, ابوالفضل and کلاکی, علی}, title = {بکارگیری متدولوژی مناسب بودن برای سرویس (FFS) در خطوط لوله با عیوب خوردگی از نوع کاهش موضعی ضخامت}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {11-16}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9609}, abstract = {روش ارزیابی "مناسب بودن برای سرویس" از روش‌های استاندارد مورد استفاده در سازه‌های نفت و گاز برای ارزیابی عیوب لوله و تجهیزاتی است که عیوب موجود در آنها در صورت قرار گرفتن در بازه مورد قبول این استاندارد می‌توانند بدون تعمیر و یا تعویض، مورد بهره‌برداری قرار گیرند. در این مطالعه چگونگی انجام این متدولوژی در خط لوله 16 اینچ فشار بالا، دارای عیب خوردگی از نوع "کاهش موضعی ضخامت" با عمق 8 میلیمتر ارائه گردیده است. عمر خط لوله مورد مطالعه 4 سال با فشار سیال داخلی 33 مگاپاسگال بود که در خط تزریق مخزن زیرزمینی ذخیره گاز طبیعی قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر، یافتن مقدار فشار ایمن در خط لوله با وجود عیب مذکور و همچنین حداکثر مدت زمان بهره‌برداری که بعد از آن احتمال بروز خرابی در محل عیب قابل توجه باشد، بود. داده‌های تجربی مورد نیاز توسط آزمون فراصوتی آرایه فازی از محل سایت بهره‌برداری، جمع‌آوری گردیده و بر اساس استاندارد API-579 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خط لوله با وجود عیب حاضر، بدون نیاز به تعمیر، توانایی سرویس‌دهی برای دو سال آتی را دارا است.}, keywords = {مناسب بودن برای سرویس (FFS),خطوط لوله نفت و گاز,عیوب خوردگی,کاهش موضعی ضخامت,فشار بهره‌برداری,آزمون فراصوتی آرایه فازی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9609.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9609_c9a98c4cc85e0b3dbdc013f09a425a72.pdf} } @article { author = {تقوی فر, هادی}, title = {تحقیق شبیه سازی سه بعدی زمانبندی پاشش سوخت و مقدار نسبت چرخش بر شاخص همگنی مخطوط ، احتراق ، و آلایندگی موتور}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {17-24}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10479}, abstract = {برای ایجاد شرایط مطلوب منجر به برقراری مخلوط استوکیومتری، عوامل زمان‌بندی پاشش سوخت و شدت چرخش هوا در حالت ترکیبی در این پروژه آنالیز شده‌اند و جواب بهینه منجر به ایجاد حداکثر احتراق و حداقل آلایندگی معرفی می‌شوند. نتایج عددی به دست آمده برای حالت پایه با نتایج تجربی در توافق خوبی هستند و حاکی از قابلیت اطمینان به مدل ایجاد شده می‌باشد. برطبق نتایج برگرفته از این مطالعه، پاشش زودهنگام 712 CA باعث ایجاد شاخص همگنی بزرگتری می‌شود و اثر شدت چرخش بر شاخص همگنی ERUI در پاشش‌های زودهنگام محسوس‌تر و بارزتر از پاشش دیرهنگام و متأخر است. از نقطه نظر آلایندگی نیز پاشش دیرهنگام توصیه می‌شود چرا که قادر به کاستن تؤامان هر دو آلاینده دوده و NOx می‌باشد. در حالت کلی می‌توان بیان کرد که حالت ترکیبی 712 CA- 1200 1/min حالت بهینه برای احتراق و 723 CA- 1500 1/min ایده‌آل برای کاستن از آلایندگی است. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان اقدام به تنظیم ECU در موتور جهت تنظیم نحوه پاشش و شدت چرخش هوای دورانی داخل موتور نمود تا به نتایج دلخواه رسید.}, keywords = {موتور دیزل پرسرعت,زمان‌بندی پاشش سوخت,شاخص همگنی نسبت هم ارزی,شدت چرخش اولیه}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10479.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10479_497c06c542778ecc5095afa6aa88068a.pdf} } @article { author = {چیمه راد, محمدرضا and آسیایی, ساسان and مقدسی, حسام and قربانی بیدکرپه, فاطمه}, title = {مطالعه تجربی تاثیر پارامترهای هندسی و سیالاتی بر اندازه ریزقطرات در دستگاه‌های ریزسیالاتی با هندسه‌ی تمرکز جریانی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {25-30}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10480}, abstract = {یکی از مهم‌ترین چالش­های داروسازان، عدم توانایی در تولید حامل­های دارویی با دقت و کنترل بالا در تعداد مشخص می­باشد، از این رو تولید ذرات دارویی برپایه­ی دستگاه­های ریزسیالاتی به عنوان وسیله­ای تطبیق­پذیر با طیف گسترده­ای از کاربردها مورد استفاده می­باشد. در این پژوهش هدف، تولید ریزقطرات به عنوان پایه­ای برای حامل­های دارورسانی، به کمک دستگاه­های ریزسیالاتی با هندسه­ی تمرکز جریانی می­باشد، همچنین، تأثیر پارامترهای هندسی، مکانیکی و مشخصه­های سیال بر قطر ریزقطرات تولیدی، (با استفاده از دو نوع ماده­ی پارافین روغنی و هگزادکان به­صورت جداگانه به عنوان سیال فاز پیوسته و آب به عنوان سیال گسسته) به­صورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. نتایج نشان دادند که با افزایش زاویه­ی بین مجرای اصلی و فرعی و افزایش عرض مجراها قطر ریزقطرات به ترتیب به صورت نمایی و نسبتاً خطی افزایش یافته و در مقابل با کاهش نسبت لزجت به کشش سطحی سیال، قطر ریزقطرات تولیدی به­صورت نسبتاً خطی کاهش می­یابد. به­علاوه در تمامی بررسی­ها هنگام تغییر رژیم تشکیل ریزقطره جهش در تغییرات اتفاق می­افتد و شاهد افزایش نرخ جریان فاز پیوسته وکاهش قطر ریزقطرات تولیدی هستیم.}, keywords = {ریز‌سیالات,مطالعه تجربی,ریزقطره,پارامترهای هندسی,مشخصه‌های سیال}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10480.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10480_06ee98af4b19d7c6c9e181047a43b590.pdf} } @article { author = {حسینی پرست, مهدی and فلاح, صالح and قدیری دهکردی, بهزاد}, title = {مطالعه عددی تاثیر قطر و تعداد پره ایمپلر پمپ‌های نفتی غوطه‌ور درون چاهی بر عملکرد پمپ}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {31-40}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10481}, abstract = {پمپ­های گریز از مرکز در صنایع مختلف به­ویژه صنایع نفتی کاربرد فراوان دارند. از این رو بررسی الگوی جریان درون پمپ و تغییر رفتار جریان ناشی از تغییرات هندسی پمپ به­منظوره بهبود طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله، جریان سه‌بعدی در پمپ ESP که یک پمپ گریز از مرکز غوطه­ور درون چاهی می­باشد شبیه‌سازی عددی شده و اثر قطر و تعداد پره ایمپلر بر عملکرد آن ارزیابی شده است. برای مد‌ل‌سازی حرکت نسبی ایمپلر و دیفیوزر از روش قاب‌های مرجع چندگانه و برای ارتباط میان آن‌ها از رابط روتور ایستا بهره گرفته شده است. نتایج این تحقیق نشان می­دهند که با افزایش قطر ایمپلر هد پمپ افزایش یافته و راندمان کاهش می­یابد و کاهش قطر اثر معکوس دارد. تغییرات بوجود آمده با افزایش و کاهش قطر به ترتیب به دلیل تغییر در زاویه خروجی جریان و افزایش تلفات اصطکاکی مرتبط می‌باشند. همچنین، نتایج نشان دادند که افزایش تعداد پره ایمپلر باعث افزایش هد و کاهش راندمان می­گردد. این تغییرات درنتیجه افزایش سطوح انتقال انرژی به سیال و همچنین افزایش تلفات اصطکاکی رخ داده است.}, keywords = {"پمپ ای.اس.پی.","پمپ‌ نفتی","ایمپلر","هد","راندمان"}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10481.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10481_58ed1ef96f018bf9fd8883e84d25a2a9.pdf} } @article { author = {حق پناه, ریحانه and شفیعی, محمدحسین}, title = {کنترل مقاوم سیستم های غیرخطی با استفاده از رویکرد تقریب های تکرار شونده}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {41-45}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9698}, abstract = {دراین مقاله رویکردی جدید جهت طراحی کنترل کننده برای سیستمهای غیرخطی به روش تقریب های تکرارشونده ارائه میشود. در رویکرد پیشنهادی، ابتدا سیستم غیرخطی با چندین سیستم خطی متغیر با زمان تقریب زده میشود. سپس برای هرکدام از سیستم های خطی، یک قانون کنترلی طراحی شده و قانون کنترلی محاسبه شده برای آخرین سیستم، به سیستم غیرخطی اعمال میشود. در این مقاله نشان داده میشود که روش مرسوم در تقریب های تکرارشونده عملاً حلقه باز بوده و پس از سپری شدن زمان کوتاهی ناپایدار میشود. سپس حداکثر زمان پایداری T در کنترل کننده های مرسوم با روش تقریب های تکرارشونده برای یک بازوی ربات از طریق شبیه سازی به دست می آید. در این مقاله، به منظور ایجاد ارتباط میان کنترل کننده و سیستم غیرخطی، هر T ثانیه فرآیند تقریب زدن و طراحی کنترل کننده تکرار می شود. به این ترتیب کنترل سیستم به صورت حلقه بسته بوده و هر T ثانیه با استفاده از پسخوردی که از سیستم غیرخطی گرفته میشود، سیگنال کنترلی به روزرسانی میگردد. در نهایت کارایی روش پیشنهادی، از طریق شبیه سازی نشان داده میشود.}, keywords = {کنترل مقاوم,سیستم‌های غیرخطی تقریب تکرارشونده,مد لغزشی,بازوی ربات}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9698.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9698_9706b490a542acbdeb1faee740f6be32.pdf} } @article { author = {حکمت, محمد حامد and انصاری, علی and رحمانپور, مرتضی and سحرخیز, صالح}, title = {شبیه سازی عددی و مطالعه پارامتری انتقال گرمای جابجایی در یک چاه گرمایی میکروکانالی با پره های پین شده بیضوی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {47-56}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9466}, abstract = {در این مقاله به شبیه سازی عددی انتقال گرمای جابجایی در چاه های گرمایی میکروکانالی پرداخته می شود. هدف اصلی مطالعه تاثیر قطر، فاصله بین پره ها و ارتفاع پره ها و همچنین سرعت سیال وروردی بر روی دمای متوسط پره ها، دمای میانگین سیال خروجی، تغییرات دمای سیال در راستای طولی میکروکانال و شار گرمایی عبوری از پره ها می باشد. بدین منظور، جریان سیال خنک کن (هوا) عبوری از یک چاه گرمایی میکروکانالی با پره های میله ای که دارای سطح مقطع بیضی شکل هستند و در یک چیدمان خطی قرار گرفته اند شبیه سازی سه بعدی می گردد. نتایج شبیه سازی نشان می دهند که تغییرات قطر و فاصله پره ها و همچنین سرعت سیال ورودی تاثیر بسزایی در میزان انتقال گرمای چاه گرمایی دارد اما تغییرات دمایی ناشی از تغییر ارتفاع پره ها کم می باشد. با افزایش قطر بزرگ بیضی پره، دمای میانگین پره ها و سیال خروجی افزایش می یابد. همچنین، با افزایش فاصله بین دو پره، دمای میانگین پره ها و سیال خروجی به ترتیب افزایش و کاهش می یابد.}, keywords = {شبیه سازی عددی,میکرو کانال,چاه گرمایی,پره پین شده}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9466.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9466_fb11649fefb8902d9decc6bfdf0e6ef4.pdf} } @article { author = {درگاهی, روح الامین and رفعی, روح الله}, title = {بررسی توزیع فشار و دما و جدایش جریان روی سطح جسم میانی نازل آئرواسپایک}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {57-66}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9996}, abstract = {در مقاله حاضر به بررسی توزیع فشار و دما روی سطح جسم میانی نازل آئرواسپایک در نسبتهای فشار مختلف پرداخته شده است. برای تجزیه معادلات حاکم بر جریان آشفته از روش حجم محدود با مدلهای توربولانسی مختلف استفاده شده است. با مقایسه نتایج با داده های تجربی موجود، مدل SST k-ω برای شبیه سازی جربان آشفته انتخاب شده است. طول ناحیه چرخشی، تغییر دما در نقاط دمای بیشینه و کمینه، تغییرات دما و فشار در ناحیه چرخشی و امکان پیش بینی نقطه جدایش و ضمیمه شدن بوسیله نمودار توزیع فشار و دما بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش نسبت فشار نقطه‌های جدایش، ضمیمه شدن و ناحیه چرخشی به طرف پایین-دست حرکت می‌کنند و همزمان طول ناحیه چرخشی نیز افزایش می‌یابد. همچنین مقدار دما در نقاط دمای بیشینه و کمینه تقریبا تغییر نمی‌کند ولی مقدار فشار بیشینه و کمینه کاهش پیدا می‌کنند. یکی دیگر از نتایج مهم تقریب خوب پیش بینی نقطه ضمیمه شدن توسط نمودار دما در نقطه دمای بیشینه می‌باشد به طوری که نقطه ضمیمه شدن همان مکانی می‌باشد که دما بیشینه می‌باشد.}, keywords = {لایه مرزی آشفته,توزیع فشار,توزیع دما,جدایش ناشی از شوک,نازل آئرواسپایک}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9996.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9996_b3769e3863dfc694334ad61fdef99dfc.pdf} } @article { author = {ذبیح پور, محمود and اولادی, هومن}, title = {تحلیل اثر حضور الگوها و اندازه های آسیب ها بر پاسخ مکانیکی اسپار کامپوزیتی بال هواپیماهای سبک}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {67-75}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10483}, abstract = {مهم‌ترین عاملی که سلامت یک سازه را با خطر مواجه می‌کند، وجود عیوبی است که به دلایل مختلف در آن سازه وجود داشته یا پدیدار می‌شوند. بنابراین، ضروری است شناختی کافی از اثر حضور انواع آن آسیب‌ها بر پاسخ مکانیکی سازه وجود داشته‌باشد. در مقاله حاضر، به بررسی اثر حضور و ویژگی‌های آسیب در یکی از حساس‌ترین اجزاء یک سازه هوایی یعنی اسپار کامپوزیتی بال هواپیما از منظر محاسبه تغییرات پاسخ مکانیکی آن در نقاط معیار پرداخته‌شده-است. با شناسایی اثرات، الگوریتم پیاده‌سازی سیستم پایش سلامت سازه قابل شناسایی خواهدبود. از روش قدرتمند المان محدود در تعیین نتایج با دقت مناسب در تغییرات رفتار مکانیکی بهره گرفته شده‌است. محاسبه و رصد تغییرات خواص مکانیکی جامع اسپار در قالب مدل‌های متعدد، به‌عنوان مبنای فرآیند پایش سلامت اسپار کامپوزیتی تعریف گردیده‌است. ارزیابی نتایج، نشان می‌دهد تغییر رفتار مکانیکی اسپار کامپوزیتی در بارهای اعمالی مختلف، ارتباط مستقیم با محل ایجاد آسیب، نحوه رشد و اندازه‌ی آسیب دارد و موقعیت‌ مکانی آسیب با تأثیر بیشتر و مهم‌تری نسبت به اندازه آسیب بر تغییرات رفتار مکانیکی اسپار کامپوزیتی همراه است.}, keywords = {اسپار کامپوزیتی,پاسخ مکانیکی,روش اجزاء محدود,آسیب,هواپیمای سبک}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10483.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10483_58c114f81ea4b9894e022accb6b0c64f.pdf} } @article { author = {رشیدی, علی جبار and کریمی, بهرام and خداپرست, ایوب}, title = {طراحی کنترلگر زیربهینه‌ی توزیع شده برای آرایش‌بندی گروه ربات متحرک غیرهولونومیک در حضور موانع محیطی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {77-86}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10482}, abstract = {این مقاله به طراحی کنترلگر برای آرایش‌بندی گروه ربات‌های متحرک غیرهولونومیک مبتنی بر روش زیربهینه‌ی توزیع شده در حضور موانع محیطی می‌پردازد. آرایش‌بندی گروه ربات‌های‌ متحرک یکی از مسائل مهم در حرکت گروهی و رفتار مشارکتی سیستم‌های چندعاملی است که قیود موجود بر روی مکانیزم‌های فرآیند و همچنین چالش‌ و محدودیت‌‌های محیط‌‌ دینامیکی ناشناخته بر پیچیدگی‌های کنترلی آن افزوده است. در این مقاله با ترکیب روش‌های رهبر-پیرو و رویکرد مبتنی بر رفتار برای هر یک از رفتارهای مطلوب نظر مانند تشکیل آرایش هندسی، تعقیب مسیر و اجتناب از برخورد، تابع هزینه‌ای تعریف شده و معادله دینامیک خطای آرایش به عنوان قید مسئله در نظر گرفته می‌شود. هدف طراحی یک قانون کنترل بهینه برای حرکت گروهی ربات‌ها به نحوی است که در محدودیت‌ها و قیود صدق کرده و در ضمن معیار معینی را حداقل نماید. در ادامه پایداری و بهینه‌ بودن سیستم حلقه ‌بسته نیز اثبات شده است. نتایج شبیه‌سازی،‌ کارایی و عملکرد مناسب کنترلگر طراحی ‌‌شده را به ‌خوبی نشان می‌دهد.}, keywords = {کنترل زیربهینه توزیع‌شده,آرایش‌بندی,ربات متحرک غیرهولونومیک,نظریه گراف,اجتناب از برخورد}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10482.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10482_13391cdcaa1508a703a2e836bcaa855b.pdf} } @article { author = {رضوی, سید محمد رضا and شهبازی, حامد and ملک زاده, مریم and آریایی, علیرضا}, title = {بررسی تحلیلی روش‌های بهینه‌سازی هوشمند مشاهده‌گر اغتشاش تطبیقی نروفازی برای شبیه‌ساز کنترل وضعیت ماهواره}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {87-96}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10438}, abstract = {در این مقاله اثر استفاده از الگوریتم‌های هوشمند مختلف برای بهینه‌سازی مشاهده­گر اغتشاش تطبیقی نرو فازی موردبررسی قرارگرفته است. ابتدا یک کنترلگر تطبیقی مدل مرجع برای شبیه‌ساز زیرسیستم کنترل وضعیت ماهواره طراحی‌شده است. سپس برای تضعیف اثر اغتشاش از مشاهده‌گرهای اغتشاش تطبیقی نرو فازی استفاده‌شده است. در این مقاله سیستم فازی مربوطه با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند ژنتیک، ازدحام ذرات، رقابت استعماری، زنبورعسل، مورچگان و به‌خصوص الگوریتم گرادیان ازدحام ذرات که موجب افزایش سرعت و بهینه‌تر شدن پاسخ می‌گردد، بهینه‌شده است. الگوریتم گرادیان ازدحام ذرات با ترکیب ایده­هایی از یادگیری تقویتی گرادیان سیاست و روش ازدحام ذرات یک روش ترکیبی بهینه­سازی برای کنترل یک سیستم پیچیده غیرخطی است که کاربردهای فراوانی در جهان واقعی دارد. در این روش با گرفتن ایده از روش‌های یادگیری تقویتی، گرادیان سیاست برای یک سیستم نرو فازی محاسبه می‌شود و در روابط بهینه‌سازی ازدحام ذرات وارد می‌گردد تا بهینه‌سازی علاوه بر فاکتورهای لحاظ شده در روش‌های ازدحامی در جهت گرادیان سیاست نیز انجام شود. برای بهینه­سازی پارامترهای سیستم نرو فازی و داده‌های ورودی و خروجی در تابع هزینه در نظر گرفته‌شده است. در انتها نیز سیستم‌های نرو فازی بهینه‌شده توسط الگوریتم‌های مذکور با یکدیگر مقایسه می­شوند و نشان داده می­شود که الگوریتم گرادیان ازدحام ذرات نسبت به الگوریتم ازدحام ذرات عملکرد بهتری دارد.}, keywords = {شبیه‌ساز کنترل وضعیت ماهواره,بهینه‌سازی,مشاهده‌گر اغتشاش مودلغزشی تطبیقی نرو فازی,الگوریتم‌های هوشمند,الگوریتم ازدحام ذرات,الگوریتم گرادیان ازدحام ذرات}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10438.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10438_e10b4934ae7527008150bf3e2a7dbea0.pdf} } @article { author = {رفعت نیا, ٌصدرا and فرجی, جواد and کیقبادی, جعفر}, title = {طراحی و اجرای مدل بدیع خطای حسگرهای اینرسی در فیلتر کالمن توسعه‌یافته بر اساس الگوریتم ژنتیک}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {97-106}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9554}, abstract = {در این مقاله، مدلی جدید بر پایه الگوریتم ژنتیک به‌صورت بلادرنگ برای خطای حسگرهای اینرسی ارزان‌قیمت توسعه داده می‌شود. در سامانه‌های ناوبری اینرسی عدم رفع خطاهای حسگرهای اینرسی نه‌تنها سبب می‌شود خطاهای موقعیت‌یابی به‌شدت افزایش یابد بلکه منجر به کاهش دقت در تخمین سایر متغیرهای حالت ناوبری نیز می‌شود. این موضوع اهمیت و ضرورت ارائه الگوریتمی کارآمد برای مدل‌سازی نسبتاً دقیق از خطاهای حسگرهای اینرسی می‌شود. در این مقاله، از الگوریتم ژنتیک برای مدل‌سازی خطای حسگرهای اینرسی استفاده‌شده است. هدف اصلی از طراحی این مدل این است که باوجود خطاهای اندازه‌گیری در حسگرهای ناوبری اینرسی، بتوان تخمین دقیقی از موقعیت، سرعت و زوایای سمت و تراز سیستم ناوبری اینرسی داشت. به‌منظور پیاده‌سازی و مقایسه الگوریتم ارائه‌شده و صحه‌گذاری آن از تست خودرو استفاده می‌شود. نتایج حاصل از تست نشان می‌دهد که با استفاده از الگوریتم طراحی‌شده، دقت تخمین متغیرهای حالت ناوبری اینرسی نسبت به سایر روش‌های متداول همچون گوس-مارکوف به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. لذا در حالت کلی این روش ارائه شده سبب بهبود نتایج ناوبری اینرسی خواهد شد.}, keywords = {سیستم ناوبری اینرسی,الگوریتم ‌‌ژنتیک,مدل خطای حسگرهای اینرسی,تخمین,فیلتر کالمن توسعه‌یافته}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9554.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9554_9b148fcd7718f453aaf5834fab7d34d0.pdf} } @article { author = {ساعدی, عبدالحسین and حجاری, اسماعیل and صدرالسادات, سید محسن}, title = {بررسی تأثیر گرمای ورودی جوشکاری بر ریزساختار و خواص مکانیکی اتصال غیر مشابه فولاد زنگ نزن AISI310 و فولاد کم آلیاژ API5LX60}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {107-114}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10503}, abstract = {در این پژوهش خواص مکانیکی و ریزساختاری اتصال غیرمشابه فولاد زنگ نزن آستنیتی AISI310 به فولاد کم آلیاژ API5LX60 در سه حرارت ورودی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. جهت انجام عملیات جوشکاری از فرآیند قوسی تنگستن- گاز (GTAW) و فلز پرکنندهER2209 استفاده شده است. پس از جوشکاری، ریز ساختار مناطق مختلف اتصال شامل فلزات پایه، فلزات جوش، مناطق متأثر از حرارت (HAZ) و فصل مشترک‌ها با استفاده از میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفت. بررسی سطوح شکست به کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) انجام شد. همچنین خواص مکانیکی اتصال با استفاده از آزمون ضربه و ریزسختی سنجی ارزیابی گردید. نتایج بررسی‌های ریزساختاری نشان داد فلزجوش ER2209 دارای ریزساختار فریتی– آستنیتی می‌باشد. با افزایش حرارت ورودی، در ناحیه متأثر از حرارت فولاد AISI310 تغییرات ریزساختاری چندانی مشاهده نشد اما این تغییرات در فلز پایه API5LX60 بوضوح قابل مشاهده بود. نتایج آزمون ضربه نشان داد که با افزایش حرارت ورودی، انرژی شکست فلز جوش بصورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر افزایش حرارت ورودی، تأثیر چندانی بر سختی فلز جوش نداشته و تنها بصورت جزئی موجب کاهش سختی آن می‌شود.}, keywords = {فولاد زنگ نزن AISI310,فولاد کم آلیاژ API5LX60,فلز پرکنندهER2209,اتصال غیرمشابه,حرارت ورودی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10503.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10503_37d811c5f6e0a26e8ce812b7beba7b14.pdf} } @article { author = {سلمانیان مبارکه, علیرضا and براتی, احسان and صادقی, قاسم and شاه حیدری, منوچهر}, title = {تعیین و بررسی ضرایب شدت تنش و زاویه شکست اولیه در ورق های ترک دار ترمیم شده با وصله کامپوزیتی یک طرفه تحت مود یک و مود ترکیبی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {115-124}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10504}, abstract = {به دلیل ویژگی‌های ممتاز کامپوزیت ها مانند سبکی، استحکام بالا و قابلیت شکل پذیری خیلی خوب، استفاده از وصله‌های کامپوزیتی در ترمیم ورق‌های ترک خورده و دارای شکاف، بسیار مرسوم می باشد. در این مقاله تاثیر پارامتر‌‌های مختلف مانند جنس وصله‌های کامپوزیتی، جنس لایه چسب و جنس فلزپایه با استفاده از روش المان محدود سه بعدی در کاهش ضرایب شدت تنش در مود یک و مود ترکیبی و تغییرات زاویه شکست اولیه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که جنس وصله کامپوزیتی و ورق پایه تأثیر زیادی در کاهش ضریب شدت تنش معادل دارد و کامپوزیت بورن/اپوکسی نسبت به سایر مواد مناسب‌تر است. اما جنس لایه چسب تاثیر چشمگیری بر کاهش ضریب شدت تنش ندارد. از دیگر نتایج مهم به دست آمده از این مقاله، عدم تاثیر چشمگیر وصله بر زاویه شکست اولیه است}, keywords = {ورق ترکدار,وصله کامپوزیتی,ضریب شدت تنش,مود ترکیبی,المان محدود سه بعدی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10504.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10504_5097a68dce673e5c827086c1f18076d7.pdf} } @article { author = {شریعتمدار طهرانی, منصوره and شاه مردان, محمد محسن and کیهانی, محمد حسن and محمدیون, محمد}, title = {تخمین توان منبع گرمایی مورد نیاز جهت گرما درمانی تومور سینه با استفاده از روش معکوس}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {125-134}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10521}, abstract = {تعیین دقیق توزیع دما در گرما افزایی (هایپرترمیا) بعنوان فاکتور اساسی در بکارگیری این روش بعنوان درمان ترکیبی تومورهای سرطانی است. در این مقاله هدف تخمین توان بهینه منبع گرمایی به منظور  از بین بردن سلول های سرطانی با توجه به توزیع دما در بافت سرطانی است. برای این منظور از روش معکوس برای تخمین توان منبع گرمایی استفاده شده است. بافت سینه به صورت یک نیمکره در نظر گرفته و در حالت سه لایه (چربی، غدد و عضله) مسئله حل شده است.  انتقال گرما در بافت نرم با استفاده از معادله پنس که بر اساس رسانش گرمایی فوریه ای می باشد توصیف شده است. برای حل معادلات حاکم بعد از بی بعد سازی ، از روش تفاضل محدود و روش مختصات عمومی استفاده شده و  معادلات از صفحه فیزیکی به صفحه محاسباتی که دارای شبکه هموار است انتقال داده شده اند. برای حل معادلات معکوس ، روش گرادیان مزدوج با مسئله الحاقی که یکی از قوی ترین روش های حل مسائل معکوس است به کارگرفته شده است.}, keywords = {هایپرترمیا,منبع گرمایی,معادله پنس,روش مختصات عمومی,روش معکوس}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10521.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10521_cd510c81a681b88c9a282f76de4b877e.pdf} } @article { author = {طالع زاده لاری, علی and قربانی منقاری, حسین and رحیمی, غلامحسین}, title = {بررسی تجربی و عددی پارامترهای موثر بر رفتار ارتعاشی پوسته های ساده و مشبک استوانه ای کامپوزیتی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {135-144}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9696}, abstract = {با توجه به کاربرد فراوان پوسته­های ساده و مشبک کامپوزیتی در صنایع مختلف بررسی رفتار ارتعاشی آنها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در این پژوهش، اثر پارامترهای مختلف بر ارتعاشات این پوسته­ها به صورت تجربی و عددی مطالعه شده است. برای انجام آنالیز مودال نمونه­ها به روش رشته­پیچی الیاف ساخته شده است. خواص مکانیکی الیاف و زمینه و نیز درصد حجمی الیاف به کار رفته در پوسته و ریب طبق تست­های استاندارد تعیین شده و نهایتاً خواص مکانیکی هر یک از اجزا به کمک روابط میکرومکانیک محاسبه شده است. از این خواص برای مدل‌سازی دقیق مسئله در نرم‌افزار المان محدود ABAQUS استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدل عددی به کمک نتایج تست تجربی اعتبارسنجی شده است. در نهایت با استفاده از این مدل اثر پارامترهای موثر بر ارتعاشات پوسته­های کامپوزیتی مطالعه شده است. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که افزودن تقویت­کننده الزاماً فرکانس طبیعی پوسته را افزایش نمی­دهد. از نقطه نظر ارتعاشاتی، شبکه­بندی­ محیطی، کاگوم و مثلثی شرایط نسبتاً مشابهی دارند که با توجه به سهولت ساخت رینگ­های محیطی، این نوع شبکه­بندی بر سایرین ارجحیت دارد.}, keywords = {پوسته استوانه ای کامپوزیتی,پوسته مشبک,تست تجربی,مطالعه عددی,ارتعاشات}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9696.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9696_b2be829e75aef1c2696dd45a3899cad2.pdf} } @article { author = {عابد, حسین and افشاری, ابراهیم and بهشتی, حمید}, title = {بررسی عملکرد سیستم هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد- توربین انبساطی برای ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {145-154}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10522}, abstract = {در این مقاله، استفاده از سیستم توربین انبساطی- پیل سوختی اکسید جامد در ایستگاه تقلیل فشار گاز به جای سیستم­های متداول در ایران (استفاده از رگلاتور برای کاهش فشار)، پیشنهاد شده است و به بررسی عوامل موثر بر عملکرد سیستم هیبریدی پیشنهادی پرداخته می­شود. کاهش فشار در ایستگاه‌های متداول توسط شیرهای فشارشکن انجام می‌گیرد که تولید انرژی ندارند؛ اما با اضافه شدن توربین‌های انبساطی و پیل‌های سوختی، می‌توان انرژی الکتریکی نیز تولید کرده و آن ‌را به شبکه برق تزریق کرد. در زمستان به علت پایین بودن دمای گاز ورودی و همچنین بالا بودن فشار ورودی، در توربین انبساطی و شیرهای فشار شکن احتمال یخ‌زدگی و در نتیجه خرابی دستگاه‌ها خواهد بود. به این دلیل از یک بویلر برای تولید گرما استفاده می‌شود. چون پیل سوختی اکسید جامد گرمای زیادی در حین کار تولید می‌کند، می­توان از این گرما برای پیش‌گرمایش استفاده کرد و میزان مصرف سوخت را پایین آورد. این کار به کمک تحلیل حرارتی و الکتروشیمیایی پیل سوختی همراه با تحلیل ترمودینامیکی دیگر اجزای سیستم هیبریدی انجام می­گیرد. نتایج نشان می‌دهد ایستگاه تقلیل فشار با استفاده از ترکیب پیل سوختی و توربین، بازده 5 تا 10% بالاتری را نسبت به ایستگاه تقلیل فشار شامل پیل سوختی و شیر فشارشکن دارد. برای حالتی که سیستم دارای پیل سوختی است، میزان مصرف سوخت نسبت به حالتی که سیستم بدون وجود پیل سوختی کار می‌کند، بسیار زیاد است؛ زیرا بیشتر این سوخت صرف تولید توان الکتریکی می‌شود. همچنین استفاده از پیل سوختی در ایستگاه‌های تقلیل فشار باعث بالاتر رفتن بازده سیستم و در نتیجه کاهش مصرف سوخت نسبت به نیروگاه‌های چرخه ترکیبی است.}, keywords = {پیل سوختی اکسید جامد,توربین انبساطی,ایستگاه‌های تقلیل فشار,سیستم هیبریدی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10522.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10522_f05304a29607992ff0deb8741171fee4.pdf} } @article { author = {عبدالعلی پورعدل, مهران and خلیل آریا, شهرام and جعفرمدار, صمد}, title = {استفاده از یک چرخه ترکیبی تبخیر آنی یک و سه مرحله‌ای با رانکین آلی برای تولید توان از چاههای زمین گرمایی سبلان}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {155-164}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.8525}, abstract = {استفاده از چرخه­های ترمودینامیکی با کارایی بالا برای تولید توان از منابع گرمای موجود یک راهبرد موثر برای توسعه انرژی پایدار است. در این مقاله یک چرخه ترکیبی تولید توان جدید (چرخه ترکیبی تبخیر آنی یک و سه مرحله­ای با چرخه رانکین آلی) با توجه به دو چاه با دما و فشار متفاوت برای منابع زمین گرمایی سبلان پیشنهاد شده و مورد تحلیل انرژی و اگزرژی قرار گرفته است. در انتها برای چرخه رانکین آلی چهار سیال عامل مناسب، با توجه به فشار جداسازها (یا فشار شیر انبساط 1، 2 و 3)، دمای تبخیرکن و اختلاف دمای نقطه تنگش تبخیرکن بهینه­سازی شده است. نتایج نشان می­دهد که سیال ایزوبوتان برای چرخه رانکین مناسب­تر بوده و برای این سیال در حالت بهینه توان خالص، بازده حرارتی و اگزرژی به ترتیب 23073 کیلووات، %73/19 و %67/75 محاسبه شده است، در این حالت و در مقایسه با مطالعات قبلی با شرایط یکسان سرچاه­ها برای نیروگاه سبلان، چرخه پیشنهادی عملکرد بهتری را از دیدگاه انرژی و اگزرژی نشان داده است.}, keywords = {تحلیل ترمودینامیکی,چرخه تبخیر آنی تک مرحله‌ای,چرخه تبخیر آنی سه مرحله‌ای,چرخه رانکین آلی,نیروگاه زمین گرمایی سبلان}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_8525.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_8525_34d83291dc4210df2f9382f3cf187231.pdf} } @article { author = {فتاحی, امیر and دهقان, مازیار and ولی‌پور, محمدصادق}, title = {انتقال حرارت در یک میکرو ‌کولر سه بعدی با نانوسیال عامل تحت تاثیر میدان مغناطیسی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {165-173}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10420}, abstract = {در مطالعه حاضر جریان و انتقال حرارت سه‌بعدی نانو سیال آب-اکسید آلومینیوم در یک ریزخنک‌کننده میکرو کولر سه بعدی با سطح مقطع مستطیلی در حضور میدان مغناطیسی به صورت عددی مورد بررسی قرار می‌گیرد. میدان مغناطیسی به صورت عرضی یعنی در جهت عمود بر جهت جریان نانوسیال اعمال می-شود. تمام شبیه سازی ها برای اعداد هارتمن 0 تا 30 و برای عدد رینولدز (Re) برابر 100 و کسر حجمی (∅) برابر 2 درصد صورت می‌گیرد. نتایج میدان جریان و انتقال حرارت در قالب کمیت‌های موثر اعم از عدد پوازیه (f.ReDh)، حداکثر سرعت محوری بدون بعد (Umax) و عدد ناسلت به همراه کانتور‌های سرعت و دما ارائه می‌شوند. نتایج نشان می ‌دهد که با افزایش عدد هارتمن افت فشار و انتقال حرارت افزایش می ‌یابد. همچنین علاوه بر داشتن پروفیل دمای یکنواخت‌تر در قسمت سیال، اعمال میدان مغناطیسی توزیع دما در قسمت جامد میکروکانال را نیز یکنواخت‌تر می‌کند. لذا می‌توان شار حرارتی بالاتری توسط میکروکولر دفع کرد بدون اینکه حداکثر دمای کانال از محدوده مجاز تخطی نماید.که در تحمل شار حرارتی بالاتر در محدوده دمایی مطمئن کمک شایانی خواهد نمود.}, keywords = {میکرو کولر,نانو سیال,میدان مغناطیسی,انتقال حرارت جابجایی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10420.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10420_97c9888e552b6b7556d62b29412ccb35.pdf} } @article { author = {فرشاد, سید علی and شیخ الاسلامی کندلوسی, محسن}, title = {مطالعه عددی تولید آنتروپی برای بررسی برگشت‌ناپذیری جریان نانوسیال در گردآورنده خورشیدی صفحه تخت مجهز به نوار پیچشی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {175-183}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9061}, abstract = {در این مقاله، تولید آنتروپی نانوسیال اکسید آلومنیوم-آب در یک گردآورنده خورشیدی صفحه تخت مجهز به نوار پیچشی مورد بررسی قرار گرفته است. نرم افزار تجاری Ansys-Fluent به منظور شبیه‌سازی عددی بهره گرفته شده است. مدل آشتفگی k-ε تحقق‌پذیر برای شبیه سازی جریان آشفته استفاده گردیده است. تحلیل میزان تولید آنتروپی می‌تواند به بهترین طراحی از نظر قانون دوم ترمودینامیک کمک نماید. تاثیرات چیدمان نوار پیچشی و عدد رینولدز، بر تولید آنتروپی اصطکاکی و حرارتی، نمایش داده شده است. با افزایش نسبت قطر و پیچش، انتقال گرما افزایش یافته است. بنابراین تولید آنتروپی حرارتی با افزایش این پارامترها افزایش یافته اما رفتار معکوسی برای تولید آنتروپی اصطکاکی شده است که به علت افزایش گرادیان سرعت می‌باشد. کمترین مقادیر آهنگ تولید آنتروپی حرارتی و اصطکاکی به ترتیب W/m3K13/4748 و W/m3K33/17 به دست آمده است. همچنین، عدد بیجان، با افزایش عدد رینولدز، نسبت قطر و پیچش، کاهش یافته است. بهترین طراحی متعلق به حالتی است که بیشترین راندمان قانون دوم ( حدود 68 درصد) که به ازای بیشترین مقدار نسبت پیچش، قطر و عدد رینولدز رخ داده است.}, keywords = {تولید آنتروپی,نوار پیچشی,نانوسیال,جریان آشفته,گردآورنده خورشیدی صفحه تخت}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9061.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9061_7101cf995b12c8227d2de67312637e99.pdf} } @article { author = {کرمی, سعید and ملکی, علی and هادی پورگودرزی, روج الله and علیزاده, ابراهیم}, title = {طراحی و بررسی جریان پایا و ناپایا ‏حول پروانه باز و بسته در آب آزاد به‌وسیله مدل‌های SRANS و URANS}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {185-194}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10546}, abstract = {برای یک شناور سطحی پروانه استاندارد طراحی شد، سپس با یک برنامه کامپیوتری هندسه سه‌بعدی پروانه بر مبنای داده‌های دوبعدی تولید و شبکه‌بندی و میدان جریان حول پروانه بر مبنای روش دینامیک سیالات محاسباتی حل گردید در این راستا از شبکه‌بندی ترکیبی و شرط پریودیک با برش اسپیلاین استفاده شد. در مدل‌سازی عددی از یک مدل دائم و سه مدل غیر دائم استفاده شد. نتایج مورد اعتبارسنجی و عدم قطعیت خطای گسسته سازی شبکه‌بندی محاسبه گردید. نتایج دارای تطابق مناسبی با نتایج آّب آزاد بود. نقطه جدایش جریان تخمین زده و دنباله پروانه موردبررسی قرار گرفت. به‌منظور مدل‌سازی گذار لایه‌مرزی از دو مدل گذار گاما و گاما رینولدز تتا استفاده شد. برای آشکارسازی گردابه و دنباله پروانه از معیار کیو استفاده گردید. جدایش جریان و گذار لایه‌مرزی از آرام به آشفته در روش غیر دائم در ضرایب پیشروی بالا با حالات دائم متفاوت بود. اثرات افزودن دو داکت استاندارد با کد 19 آ و 37 آ با پروانه باز مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت که داکت19 آ دارای خواص هیدرودینامیکی بهتری بود.}, keywords = {پروانه دریایی,جریان دنباله پروانه,لایه‌مرزی آرام و آشفته,پروانه باز و بسته,دینامیک سیالات محاسباتی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10546.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10546_49d7aac6d843033d43a3c562b25c7be1.pdf} } @article { author = {گشایشی, حمیدرضا and ادیبی طوسی, سید سینا}, title = {بررسی آزمایشگاهی آب شیرین کن خورشیدی پلکانی همراه با کندانسور خارجی و منبع ذخیره انرژی گرمایی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {195-203}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9494}, abstract = {امروزه آب شیرین کن های خورشیدی به طور گسترده ای به منظور شیرین سازی آب مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این تحقیق از یک دستگاه آب شیرین کن خورشیدی پلکانی که دارای ۷ پله به ارتفاع ۳۵ میلیمتر، عرض ۸۰ میلی متر و طول 6۰۰ میلی متر می‌باشد، استفاده شده‌است. به منظور ادامه شیرین سازی آب بعد از غروب خورشید، از مواد تغییر فاز دهنده به عنوان منبع ذخیره انرژی گرمایی بهره گرفته تا در زمانی که خورشید غروب می‌کند همچنان بتوان به شیرین سازی آب ادامه داد. در این مطالعه از ماده تغییر فاز دهنده اسید استئاریک استفاده شده‌است. همچنین به منظور افزایش بازده دستگاه، از یک فن به منظور مکش هوای داخل آب شیرین کن و یک کندانسور استفاده شده‌است. آزمایش در چهار حالت انجام پذیرفته است حالت اول در حالت ساده، حالت دوم فقط با استفاده از فن مکنده و کندانسور، حالت سوم همراه با استئاریک اسید و حالت چهارم همزمان از ماده تغییر فاز دهنده و کندانسور استفاده شده‌است که نسبت به حالت ساده 104 درصد افزایش تولید داشته‌است.}, keywords = {آب شیرین کن خورشیدی پلکانی,ماده تغییر فاز دهنده,کندانسور خارجی,فن مکنده,انرژی تجدید پذیر}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9494.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9494_e7e9cecf8dfe1dd3654aba31cec8b3be.pdf} } @article { author = {محمدی, محمدحسین and بزاززاده, مهرداد and آقاسیدمیرزابزرگ, محسن}, title = {طراحی و شبیه‌سازی عملکرد دهانه ورودی فراصوت به همراه محفظه احتراق بر اساس نیازمندی‌های موتور رمجت}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {205-214}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10551}, abstract = {دهانه ورودی در موتورهای رمجت به‌منظور کاهش سرعت هوا از جریان آزاد تا سرعت لازم جهت پایداری شعله در محفظه احتراق، بکار می‌رود. از این‌رو طراحی دقیق و صحیح دهانه ورودی، تاثیر بسزایی بر عملکرد کل سیستم و پارامترهای اصلی موتور رمجت دارد. در کار حاضر یک دهانه ورودی تراکم خارجی متقارن محوری برای عملکرد در عدد ماخ پروازی 1/2 براساس نیازمندی‌های موتور رمجت خاص طراحی شد. با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی، شبیه‌سازی جریان برروی دهانه ورودی به صورت مجزا انجام گرفت. بمنظور بررسی عملکرد دهانه به صورت یکپارچه با سایر اجزای موتور، شبیه سازی پایا در دبی‌های سوخت مختلف و اعداد ماخ متفاوت انجام شد، در ادامه با انتخاب یک تابع خاصِ تزریق سوخت نسبت به زمان در محفظه احتراق، شبیه‌سازی گذرا برای موتور بصورت یکپارچه صورت پذیرفت. نتایج حاصل از شبیه سازی، سرعت حرکت موج ضربه ای و عملکرد دهانه ورودی در تعامل با سایر اجزا را نشان داد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که دهانه ورودی طراحی شده می‌تواند الزامات مورد نیاز موتور، با توجه به توانمندی‌های سیستم کنترل سوخت را برآورده سازد.}, keywords = {موتور رمجت,دهانه ورودی فرا‌صوت,دینامیک سیالات محاسباتی,محفظه احتراق,سیستم کنترل سوخت}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10551.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10551_94583416507d7ed53126db231f6e02a2.pdf} } @article { author = {مفتونی, نگین and معتقدی, کیانا}, title = {بهینه سازی مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی یک مجتمع مسکونی در اقلیم گرم و خشک}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {215-224}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9985}, abstract = {هدف از این تحقیق مطالعه میزان انرژی یک ساختمان در شرایط مختلف طراحی و تلاش برای بهینه کردن آن است. در این تحقیق ابتدا بار سرمایشی و گرمایشی یک برج واقع در شهر تهران محاسبه شده است. برای بهینه کردن مصرف انرژی، اثرات تغییر جنس و رنگ، تاثیر تغییر جنس پنجره ها و اثر وجود سایه بان به منظور کاهش ضریب انتقال حرارت مورد بررسی قرار گرفته‌است. نتایج نشان می‌دهد که تغییر در نوع پنجره، بار حرارتی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. با جایگزین کردن پنجره دو جداره رفلکسی بار حرارتی در زمستان در حدود 40 درصد کاهش می یابد. وجود سایه بان بر روی پنجرهها و همچنین تغییر در رنگ دیوارها هر کدام باعث 3 درصد کاهش بار می‌شود. هم‌چنین انتخاب جنس بهینه برای دیوار خارجی حدود 9 درصد در زمستان و 6 درصد در تابستان به کاهش بار ساختمان کمک می‌کند. نهایتا به محاسبه نقطه سربه سر در حالتهای مختلف پرداخته شد که زمان بازگشت هزینه برای انجام این تغییرات در حالت بهینه در حدود 3 سال خواهد بود.}, keywords = {تهویه مطبوع,ضریب انتقال حرارت,انرژی مصرفی,ساختمان,محاسبه اقتصادی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9985.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9985_e1fed7f8ac62ddc0f5c49e8698d7c979.pdf} } @article { author = {موبدی, پیمان and میرعبداله لواسانی, آرش and صالحی افشار, کامران and ابوالفتحی, سامان}, title = {بررسی تجربی تأثیر نسبت منظر بر انتقال گرمای یک لوله بادامکی در جریان عرضی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {225-231}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.10552}, abstract = {در این مقاله، انتقال گرما از یک لوله‌ بادامکی با نسبت‌های منظر 35/1 تا 74/3 در جریان عرضی هوا و در محدوده رینولدز 20000 تا 46000 با قطر معادل دایره در دو زاویه‌ حمله‌ صفر و 180 درجه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که بهترین عملکرد گرمایی نسبت به دایره با قطر معادل، برای لوله با نسبت منظر 35/1 در زاویه‌ حمله‌ 180 درجه است. عدد ناسلت میانگین برای این لوله در زاویه‌ حمله‌ 180 درجه نسبت به لوله‌ دایروی با قطر معادل به میزان 11 درصد بیشتر بود. در عدد رینولدز 20695 برای این لوله، عدد ناسلت نسبت به لوله دایروی با قطر معادل به میزان 4/19 درصد بیشتر ثبت شد. پایین‌ترین میزان عدد ناسلت میانگین نیز برای لوله با نسبت منظر 74/3 در زاویه‌ حمله‌ صفر درجه بود. عدد ناسلت میانگین برای این لوله نسبت به لوله‌ دایروی با قطر معادل 21 درصد کمتر می‌باشد.}, keywords = {انتقال گرما,جریان عرضی,جریان لایه‌ای,زاویه حمله,نسبت منظر}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10552.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10552_b9f6a192e89d863fc6728b20162595c7.pdf} } @article { author = {مهرابی گوهری, احسان and مهدوی, هادی and قائدشرف, محمدحسین}, title = {مقایسه عملکرد و حساسیت پارامترهای تاثیرگذار در دو پیشران آب اکسیژنه و نیتروز اکسید با استفاده از آنالیز عدم قطعیت}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {233-237}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9802}, abstract = {امروزه اهمیت پیشرانها در هدایت اجرام فضایی بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش به بررسی و مقایسه دو نمونه پیشران 5 نیوتنی با پیشرانه های آب اکسیژنه و نیتروز اکسید در مقیاس آزمایشگاهی با استفاده از آنالیز حساسیت و عدم قطعیت پرداخته شده است تا در پایان انتخاب پیشران مطلوب تر در شرایط نیروی پیشران تولیدی یکسان حاصل گردد. برای آزمایش، از پیشران های موجود در آزمایشگاه پژوهشگاه هوافضا استفاده گردید. پیشران نمونه آب اکسیژنه با درصد خلوص85% افت فشار در انژکتور15/0 بار، فعالیت کاتالیستی 150، فشار محیط05/0 بار و بار بستر01/0 در نظر گرفته شد و همچنین پیشران نمونه نیتروز اکسید دارای دبی جرمی 36/7 گرم بر ثانیه و قطر گلوگاه 017/2 میلیمتر است. با محاسبات انجام شده عدم قطعیت کل برای پیشران آب اکسیژنه 53/0 و عدم قطعیت هر پارامتر به عدم قطعیت کل 73/0 (یا %68/14) حاصل گردید از طرف دیگر مقادیر برای پیشران نیتروز اکسید به ترتیب52/0 و 53/0(یا %27/10) محاسبه شد. بنابراین استفاده از پیشران نیتروز اکسید به لحاظ دقت مطلوبتر و نیروی پیشران آن به نیروی پیشران مطلوب 5 نیوتن نزدیکتر خواهد بود.}, keywords = {پیشران,آب اکسیژنه,نیتروز اکسید,آنالیز حساسیت,آنالیز عدم قطعیت}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9802.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9802_f6561f7883525bdf1104c39c51794d61.pdf} } @article { author = {میرزاپور, مهدی and بیاتی, مرتضی}, title = {بررسی عددی تأثیر تعداد پره بر نرخ افزایش انتقال گرمای داخل کانال در حضور سیال غیرنیوتنی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {239-248}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9235}, abstract = {در این پژوهش به بررسی عددی تأثیر تعداد پره و سهم دیواره پره‌دار و دیواره بدون پره از مقدار انتقال گرمای داخل یک داکت مستقیم با روش حجم محدود پرداخته شده است. تعداد پره‌ها 1، 3 و 5 عدد انتخاب شده و سیال عامل آن محلول آبی کربوکسی متیل سلولز است که یک سیال غیرنیوتنی قانون توانی می‌باشد. در هر حالت، در اعداد رینولدز و پرانتل‌های مختلف، عدد ناسلت موضعی، ضریب انتقال گرما و مقدار افت فشار درون کانال محاسبه شده است. نتیجه شده که با افزایش تعداد پره‌ها، انتقال گرمای کلی افزایش می‌یابد ولی نرخ افزایش آن غیرخطی بوده و بخاطر تغییر الگوی جریان روند کاهشی دارد. همچنین سهم مقدار انتقال گرما در دیواره پره‌دار و دیواره بدون پره روند منظمی را طی نمی‌کند و به مکان قرارگیری پره‌ها وابسته است. بهینه بودن مقدار انتقال گرما و افت فشار داخل کانال به انتخاب تعداد و جانمایی پره‌ها وابسته است لذا باید بین مقدار افزایش انتقال گرمایی که به خاطر افزایش تعداد و مساحت سطح پره‌ها بوجود می‌آید و افزایش افت فشاری که همراه است، موازنه‌ای برقرار نمود.    }, keywords = {سیال غیر نیوتنی,انتقال گرما,کانال دارای پره}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9235.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9235_b76ea83b6f2ed7556bb53a913b23e70b.pdf} } @article { author = {میکائیلی, اسماعیل and حیدری بنی, محسن and اسکندری جم, جعفر}, title = {تحلیل ارتعاشات آزاد صفحات مشبک هدفمند FGM در محیط‌های حرارتی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {249-258}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9234}, abstract = {در پژوهش حاضر دو روش تحلیلی و عددی برای مطالعه و بررسی ارتعاشات آزاد ورق‌های مشبک هدفمند در محیط‌های حرارتی بکار گرفته شده است. در روش تحلیلی، خواص ورق هدفمند به‌صورت تابعی از دما تعریف شده و برای در نظر گرفتن خواص ورق مشبک از ماتریس سفتی تعریف شده بر اساس نظریۀ وسیلیو استفاده شده است. معادلات تعادل حاکم، بر اساس نظریه تغییر شکل برشی مرتبه اول که شامل مؤلفه‌های جابجایی و دورانی می‌باشد، به‌دست آمده و با فرض شرایط مرزی چهار طرف گیردار به روش انرژی حل شده است. با حل مسأله مقدار ویژه، رفتار ارتعاشی سازه در محیط حرارتی (با حضور تنش حرارتی) تعیین شده است. نتایج تحلیلی و عددی با نتایج آثار گذشته مورد مقایسه و صحت ‌سنجی قرار گرفته است. در زمینه ارتعاشات آزاد ورق مشبک هدفمند در محیط حرارتی مطالعات پارامتری مختلفی از جمله تغییر اندازه ریب‌ها، فاصله ریب‌ها و ... جهت پیش‌بینی رفتار سازه صورت گرفته است.}, keywords = {مواد هدفمند,سازه مشبک کامپوزیتی,ارتعاشات آزاد,محیط حرارتی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9234.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9234_574c6395d810c3b7214a527e0566920e.pdf} } @article { author = {نجفی, امین and علوی, سیدمجتبی}, title = {بررسی اثرانحنای عرضی شناور تندرو بر مولفه‌های هیدرودینامیکی آن}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {259-266}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9145}, abstract = {با توجه به کاربردهای مختلف شناورهای تندرو، تقاضا برای استفاده از این شناورها افزایش یافته است. از اهداف مهم طراحی این دسته از شناورها، دست یابی به سرعت‌های بالاتر می‌باشد که یکی از موانع این مهم مسئله ناپایداری طولی می‌باشد. جهت جلوگیری از وقوع ناپایداری طولی در شناور روش های مختلفی بیان شده است که از آن جمله می‌توان به اضافه نمودن المان‌های کنترلی مانند اینترسپتور، تریم تب و... به بدنه شناور اشاره کرد. از مهم‌ترین معایب استفاده از این المان‌ها موضوع تعمیر و نگه‌داری و کنترل آن‌ها می‌باشد، در نتیجه اگر بتوان ناپایداری طولی شناور را به روشی حل کرد که نیاز به تعمیرات و نگه‌داری نداشته باشد مفید و عملی خواهد بود. در این تحقیق روش جدیدی جهت رفع ناپایداری طولی شناور تندرو ارائه شده است. در این روش با استفاده از انحنای عرضی بدنه ناپایداری شناور رفع گردیده ­است. جهت بررسی تأثیر انحنای عرضی بدنه از روش عددی استفاده شده است. همچنین جهت اعتبارسنجی روش عددی، از تست مقاومت شناور در حوضچه کشش استفاده شده است. شناور کوگار یک شناور تندرو تک بدنه هاردچاین با ددرایزی ثابت در پاشنه شناور می­باشد. از تست تجربی پارامترهایی چون مقاومت، تریم دینامیکی و بالاآمدگی مرکز ثقل حاصل می­شوند که این پارامترها جهت اعتبارسنجی روش عددی نیز به کار برده می­شوند. نتایج نهایی در قالب تأثیر انحنا بر ناپایداری طولی، مقاومت و زاویه‏ی تریم دینامیکی برای سرعت‌های ورودی مختلف ارائه شده است. نتایج نشان­می­دهدکه، تغییر انحنای عرضی تاثیر قابل ملاحظه­ای روی ناپایداری طولی دارد.}, keywords = {ناپایداری طولی,انحنای عرضی,شناورتندرو,شناورکوگار,روش عددی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9145.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9145_bdea7140efc7d56b7426368d5a73306e.pdf} } @article { author = {نظری, مصطفی and قاسمی, مهناز and نظری, مرتضی}, title = {کنترل فازی-بهینه سرطان با درنظر گرفتن پدیده انشعاب و شرایط سنی بیمار با استفاده از درمان ترکیبی ایمنی‌درمانی-شیمی‌درمانی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {50}, number = {3}, pages = {267-276}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {10.22034/jmeut.2020.9662}, abstract = {به دلیل اثرات جانبی داروهای سرطانی، امکان دارودهی در زمان‌های طولانی مدت وجود ندارد. بنابراین به دنبال ارائه روشی برای درمان سرطان در زمان محدود می‌باشیم. بدین جهت روش درمان ترکیبی ایمنی‌درمانی-شیمی‌درمانی ارائه می‌گردد و مدل درمانی سیستم بر مبنای این روش درمانی جدید توسعه می‌یابد. در این روش درمانی با استفاده از ایمنی درمانی به اصلاح دینامیک سیستم و با استفاده از شیمی‌درمانی به هدایت مسیر حرکت سیستم به سمت نقطه تعادل مورد نظر می‌پردازیم. برای یافتن پارامترهای موثر جهت اصلاح دینامیک سیستم، به تحلیل پایداری و پدیده انشعاب می‌پردازیم. ازآنجاییکه شرایط سنی بیمار در ارائه روش درمانی تاثیرگذار است، یک سیستم فازی با توجه به ملاحظات فیزیولوژیکی، بیشنه دوز دارو برای بیمارجوان را بیشتر از بیمار کودک و بیمار کودک را بیشتر از یک بیمار کهنسال تنظیم می‌کند. نتایج شبیه‌سازی بر روی سه بیمار 8، 22 و 60 ساله نشان‌دهنده ضروری بودن نوع درمان ارائه شده می‌باشد. طول دوره درمان به دلیل قوی‌تر فرض کردن سیستم ایمنی بدن در بیمار کودک و کهنسال از بیمار جوان کوتاه‌تر است که نشان دهنده اهمیت ایمنی‌درمانی در کنار شیمی‌درمانی است.}, keywords = {درمان ترکیبی,شیمی‌درمانی,ایمنی‌درمانی,کنترل بهینه SDRE,انشعاب}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9662.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_9662_395dd5f9499216a50b90f13eab71cbc6.pdf} }