اثرات وزش باد بر حرکت قطارهای پرسرعت(160 تا 300 کیلومتر بر ساعت) از منظر آیرودینامیک و ارائه راهکارهای اصلاحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

3 رئیس بخش ناوگان مرکز آموزش و تحقیقات، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران

چکیده

حرکت قطار اغتشاشاتی را در هوای اطراف خود ایجاد می‌کند که سبب تشکیل جریان هوایی در طول قطار می‌گردد. امروزه که شاهد گسترش خطوط قطارهای پرسرعت هستیم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا در زمان عبور قطار از نزدیک سازه‌هایی نظیر تونل‌ها، پل‌ها و غیره جریان‌های صوتی‌ای اطراف قطار در تعامل با سازه به وجود می‌آید که این جریان‌ها، امواج فشاری تولید می‌کنند. این امواج می‌تواند اثرات زیانباری بر قطارها و تجهیزات مجاور خطوط داشته و ایمنی و سلامتی انسان‌هایی را که در مجاورت خطوط آهن قرار دارند به خطر بیندازد. در این مقاله بامطالعه و ارزیابی استانداردهای آیرودینامیک قطارها ضمن تأکید بر مسئله وزش بادهای عمود بر حرکت قطارها که به‌مراتب آثار سوء ایمنی در پی دارد ضمن شبیه‌سازی اثرات بادهای عرضی بر قطارهای پرسرعت عبوری با محدوده سرعت 160 تا 300 کیلومتر بر ساعت به پارامترهای تأثیرگذار بر ایمنی حرکت قطارپرداخته‌شده و راهکارهایی جهت حفظ ایمنی حرکت قطار بیان می‌گردد. لازم به ذکر است باد عمود بر حرکت قطار در سرعت‌های بالا می‌تواند آثار سوء ایمنی داشته باشد که در این مقاله آثار آن بررسی‌شده و ملاحظات فنی در این خصوص ارائه می‌گردد. در ایران، به دلیل نبودن قطارهای پرسرعت  تاکنون مطالعه‌ای روی این موضوع صورت نپذیرفته است ولی در کشورهای دارای خطوط آهن پرسرعت روی موارد مشابه تحقیقات گسترده انجام گردیده و نیز در جریان است.

کلیدواژه‌ها


[1]     Lee H. S., Assessment of Potential Aerodynamic Effects on Personnel and Equipment in Proximity to High-Speed train Operations., Volpe National Transportation Systems Center., Vols. Report number: DOT/FRA/ORD-99/11, DOT- VNTSC-FRA-98-3., 1999.
[2]     Baker C. J. and Robinson, C.G., The Assessment of Wind Tunnel Testing Techniques for Ground Vehicles in Cross Winds, Journal Wind Engineering and Industrial Aerodynamic, Vol. 33, pp. 429-438, 1990.
[3]     Baker C. J., The Wind Tunnel Determination of Crosswind Forces and Moments on a High Speed Train, Notes on Numerical Fluid Mechanics, Vol. 79, pp. 46-60, 2002.
[4]     Baker C.J., Jones, J., Lopez-Calleja, F., and Munday J., Measurements of The Cross Wind Forces on Trains, Journal Wind Engineering and Industrial Aerodynamic, Vol. 92, pp. 547-563, 2004.
[5]     Baker C. J., The Flow around High Speed Train, BBAA VI International Colloquium on: Bluff Bodies Aerodynamics & Applications Milano, Italy, 2008.
[6]     Baker C. J., and Gawthrope R.G., The Effect of Turbulence Simulation on the Wind Induced Loads on Ground Vehicles, Proceedings of Aerodynamics and Transportation II, ASME, 1983.
[7]     Cooper R., The Probability of Trains Overturning in High Winds," Proceedings of the Fifth Conference on Wind Engineering, pp. 1185-1194, 1979.
[8]     Masbernat F., Wolffhugel Y.F. and Dumas, J.C., CFD Aerodynamics of the French High-Speed Train, GEC ALSTHOM Technical Review , Vol. 11, 1993.
[9]     Gaylard A.,  The Application of Computational Fluid Dynamics to Railway Aerodynamics," Journal of Rail and Rapid Transit, pp. 133-207, 1993.
[10]  Rezvani M. A., Mohebbi, M., Numerical Calculations of Aerodynamic Performance an ATM Train at Crosswind Conditions, Journal of Wind and Structures, Vol. 18, pp. 529-548, 2014.
[11]    محبی مسعود، رضوانی محمدعلی، شبیه‌سازی عددی جریان هوای اطراف قطار مسافربری پارسی تحت اثر بادهای عرضی، مجله علمی پژوهشی مهندسی حمل‌ونقل، جلد 4، 1392.
[12]  Masson E., Allain E.  and Parardot N.,  CFD Analysis of the Underfloor Aerodynamic of a Complete TGV High Speed Train Set at Full Scale, EUROMECH Colloquium 509 Vehicle Aerodynamics - External aerodynamics of railway vehicles, trucks, buses and car, 2009.
[13]  Suzuki M., Tanemoto K. and Maeda T., Aerodynamic Characteristics of Train/Vehicles under Cross Winds, Journal Wind Engineering and Industrial Aerodynamic, Vol. 91, pp. 209-218, 2003.