کوه بر, داریوش, احمدی, عیسی. (1396). بررسی اثر پدیده قفلشدگی برشی در تحلیل المان محدود ضربه بر صفحات کامپوزیتی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(3), 215-224.
داریوش کوه بر; عیسی احمدی. "بررسی اثر پدیده قفلشدگی برشی در تحلیل المان محدود ضربه بر صفحات کامپوزیتی". مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47, 3, 1396, 215-224.
کوه بر, داریوش, احمدی, عیسی. (1396). 'بررسی اثر پدیده قفلشدگی برشی در تحلیل المان محدود ضربه بر صفحات کامپوزیتی', مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(3), pp. 215-224.
کوه بر, داریوش, احمدی, عیسی. بررسی اثر پدیده قفلشدگی برشی در تحلیل المان محدود ضربه بر صفحات کامپوزیتی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 1396; 47(3): 215-224.
بررسی اثر پدیده قفلشدگی برشی در تحلیل المان محدود ضربه بر صفحات کامپوزیتی
1کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، ایران
2استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده
در این مقاله مساله برخورد سرعت پایین برای ضربهزننده فلزی با دماغه کروی شکل بر روی صفحه کامپوزیتی مورد مطالعه قرار گرفته است. معادلات حاکم بر ورق طبق تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول و با استفاده از روش المان محدود گالرکین منفصل شده است. پدیده قفل شدگی برشی در مدلسازی منظور گردیده و برای غلبه بر این مشکل روشی ارائه شده که در آن ترمهای مربوط به برش و خمش را از هم تفکیک کرده و برای رفع آن از روش انتگرالگیری گوسی بهره گرفته شده است. مدلسازی انجام گرفته قابلیت در نظر گرفتن دفعات متعدد بارگذاری و باربرداری را در فرآیند ضربه دارد. معادلات حرکت حاکم به صورت کوپل و با دو روش عددی نیومارک و نیکلسون حل شده است و تاثیر تغییر پارامترهای این روشها به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و مقدار بهینه برای این پارامترها انتخاب شده است. با توجه به نوع مدلسازی انجام گرفته، نتایج بدست آمده علاوه بر ورقهای ضخیم در ورقهای نازک نیز جوابهای دقیقی ارایه میدهد. درانتها یک ورق تحت ضربه سرعت پایین دارای شرایط مرزی ترکیبی و گیردار به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و نمودارهای مختلف از پاسخ زمانی ورق شامل جابجایی، نفوذ، نیرو و انرژی آورده شده است.