دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622بررسی تجربی اثرات سیم اغتشاش ساز بر روی مشخصه های دنباله یک ایرفویل متقارن19915FAامیربک خوشنویسدانشیار گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواریمسعودپدرامدانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک-تبدیل انرژی، دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20140304اثر نصب سیم اغتشاش ساز بر روی پارامترهای جریانی دنباله یک ایرفویل اعم از سرعت متوسط و شدت اغتشاشات، در عدد رینولدز3780 به صورت تجربی بررسی شده است. سیم در ضخامت بیشینه ایرفویل NACA0012 نصب گردیده، و قطر آن برای بدست آوردن جریان های اغتشاشی مختلف تغییر کرده است. این مطالعه نشان میدهد عرض و کمینه پرو فیل های سرعت، با افزایش قطر سیم افزایش یافته است. همچنین با افزایش x/c و قطر سیم، نصف دهانه در نصف عمق(b<sub>1/2</sub>) افزایش یافته است. جریان خارج از ناحیه دنباله، برای تمامی موارد تقریباً یکسان می باشد. این تحقیق همچنین نشان می دهد ضریب پسا با افزایش قطر سیم افزایش یافته است. دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622استفاده از مدل جت بازگشتی در انتهای حفره در شبیه سازی جریان همراه با کاویتاسیون حول هندسه های متقارن محوری به روش المان مرزی1122916FAمحمودپسندیده فرددانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-2498-5476مهدینوروزیدانشجوی دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140304موضوع اصلی این مقاله، شبیهسازی جریان کاویتاسیون جزئی و گسترده حول هندسههای متقارن محوری با استفاده از روش المان مرزی بر پایه پتانسیل و بهکارگیری مدل «جت بازگشتی» برای منطقه انتهای کاویتی است. مدل جت بازگشتی از جمله مدلهای بستن انتهای حفره است که تطابق نسبتاً مناسبی با فیزیک جریان ناپایای کاویتاسیون دارد. به منظور شبیهسازی جریان کاویتاسیون، سطوح جسم و حفره توسط المانهایی تقریب زده میشوند. سپس با استفاده از بیان انتگرالی تئوری گرین، حلقههای چشمه روی سطح حفره و حلقههای دوگان روی سطوح حفره و جسم توزیع میشوند. طول حفره و جت بازگشتی، مقداری ثابت و بهعنوان ورودی مسأله است و هندسه حفره و عدد کاویتاسیون از جمله نتایج این شبیهسازی میباشد. در این تحلیل، توزیع ضریب فشار در کاویتاسیون جزئی و ضریب پسا در کاویتاسیون گسترده نیز پیشبینی میشود. مقایسه نتایج حاصل با نتایج تجربی و عددی دیگر، بیانگر این است که استفاده از مدل جت بازگشتی، پرش نامتعارف ضریب فشار در انتهای حفره جزئی – حاصل از شبیهسازی کاویتاسیون بدون استفاده از مدل جت بازگشتی – را اصلاح مینماید. همچنین استفاده از مدل جت بازگشتی در روش المان مرزی در کاویتاسیون گسترده، منجر به پیشبینی مناسب هندسه حفره و نیز ضریب پسا میشود. از مهمترین مزیتهای این روش، سرعت بالای همگرایی و دقت نسبتاً مطلوب میباشد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622ارائه مدل پیوسته جدید برای تحلیل ارتعاشات عرضی تیر اویلرـ برنولی ترکدار با استفاده از اصل Hu-Washizu2335917FAموسیرضائیدانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزوحیدعربملکیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزJournal Article20140304در این پژوهش، مدل پیوسته جدیدی برای بررسی رفتار ارتعاش عرضی تیر اویلر- برنولی ترکدار ارائه شده است. اثر ترک به صورت یک اغتشاش پیوسته مدل شده است که علاوه بر تأثیر در میدان تنش و کرنش، بر میدان جابهجایی نیز اثر میکند. با استفاده از اصل Hu-Washizuمعادلات دیفرانسیل حاکم بر حرکت و شرایط مرزی متناظر استخراج گردیده است. به منظور استخراج فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای ارتعاشی، معادله حرکت برای تیر با تکیهگاههای ساده در دو انتها با استفاده از روش گالرکین حل شده است. در نهایت، تأثیر پارامترهای ترک بر پاسخ ارتعاشی تیر ترکدار با تکیهگاههای ساده در دو انتها بررسی شده است. صحت نتایج به دست آمده با استفاده از نتایج تجربی موجود در ادبیات فن به اثبات رسیده است. مقایسه نتایج نشان میدهد که مدل جدید ارائه شده با دقت مناسبی رفتار ارتعاشی تیر ترکدار را به ازای بازه گستردهای از پارامترهای ترک پیشبینی میکند.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622شبیهسازی عددی، دوبعدی و متقارن محور احتراق پیشآمیختهی متان- هوا در مشعلهای محیط متخلخل با در نظر گرفتن تغییر تخلخل پیوسته و مکانیزمهای احتراقی چند مرحلهای3745918FAایمانمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی سهندسیامکحسین پوردانشیار دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی سهندJournal Article20140304در این مقاله به بررسی احتراق مخلوط پیش آمیخته هوا- متان در حالت دو بعدی و متقارن محور همراه با پروفیل تغییر تخلخل متغیر با استفاده از روشهای عددی پرداخته شده است برای اینکار از مکانیزمهای چند مرحلهای شامل GRI.1.2، GRI.2.11، GRI.3.0مکانیزم اسکلتال و مکانیزمی با17گونه و 58 واکنش شیمیایی استفاده شده است و اثرات این مکانیزمها بر روی پروفیلهای دما، کسر جرمی گونهها و انتشار آلایندهها مورد بررسی قرار گرفته است. معادلهی پیوستگی، معادلات ناویر استوکس، معادلات انرژی فاز گاز و جامد و معادلات حاکم بر گونههای شیمیایی با استفاده از روش حجم محدود حل شده و برای ارتباط بین سرعت و فشار از الگوریتم SIMPLE استفاده شده است. نتایج نشان داد که مکانیزمهای احتراقی حاضر دارای دقت تقریباً یکسان در پیشبینی دما و کسر جرمی گونهها میباشند. به عبارت دیگر مکانیزمهای GRI.1.2، GRI.2.11، GRI.3.0 دارای دقت یکسان و مکانیزمهای اسکلتال و 17 جزئی نیز دارای پیشبینیهای نزدیک به هم برای پروفیل دما و کسر جرمی گونه های شیمیایی، میباشند. علاوه بر آن اثرات افزایش در سرعت ورودی و ضریب انتقال گرمای حجمی ناحیهی احتراقی درحالی که از پروفیل تغییر تخلخل متغیر استفاده شده است، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش سرعت ورودی دمای بیشینه گاز کاهش پیدا میکند و به تبع آن میزان انتشار NO<sub>x</sub><sub> </sub>نیز کاهش مییابد و همچنین با کاهش ضریب انتقال گرمای حجمی دمای بیشینه کاهش می یابد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622بررسی خواص مکانیکی سرامیکهای Al2O3-nanoSiC تولید شده به روش پرس گرم در دماهای مختلف زینتر4757919FAعلیرضامرادخانیکارشناس ارشد مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی مکانیک، تهرانحمیدرضابهاروندیدانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشکده مهندسی مواد، تهرانمهدیتاجداریاستاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی مکانیک، اراکحافظاحمدیپژوهشگر مرکز تحقیقات کامپوزیت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهرانJournal Article20140304آلومینا (Al<sub>2</sub>O<sub>3</sub>) با داشتن خواص عالی مانند سختی بالا، دارای معایبی مانند چقرمگی شکست کم میباشد و با محدوده گستردهای از انواع افزودنیها همچون نانوذرات کاربید سیلیسیم (SiC)، برای بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی به زمینه آلومینا اضافه میشود. در مقاله حاضر مقادیر مختلف نانوذرات کاربید سیلیسیم شامل 5<sub>/</sub>2، 5، 5<sub>/</sub>7، 10 و 15% حجمی با پودر آلومینا حاوی 05<sub>/</sub>0% وزنی نانواکسید منیزیم مخلوط گردید. ترکیب پودرها در آسیاب پرانرژی و در محیط ایزوپروپانول حاوی گلولههای کاربید تنگستن (WC) انجام شد. ترکیب حاصل خشک شده و با استفاده از پرس سرد شکلدهی گردید. قطعات خام حاصل با پرس گرم در قالب گرافیتی و اتمسفر آرگون و در دماهای 1600، 1650، 1700 و 1750 درجه سلسیوس و در فشار معین تحت زینتر قرار گرفتند. اثر ترکیب افزودنیها به مواد اولیه و دمای زینتر بر خواص فیزیکی و مکانیکی آنها اثر بخش بوده و نتایج حاصل بهبود خواص مکانیکی را با افزایش مقادیر مختلف پودر نانوکاربید سیلیسیم نشان داد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622اثر افزودنی کاربید وانادیوم بر تراکم پذیری کامپوزیت کاربید تانتالوم- نانوگرافیت5964920FAمونامیرزاباباییدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهرانناصراحسانیدانشیار دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهرانبهروزشاه بهرامیکارشناس ارشد، گروه مهندسی مواد و متالورژی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوهJournal Article20140304درصدهای حجمی مختلفی از کاربید وانادیوم ( صفر تا 20% حجمی) به کامپوزیت های کاربید تانتالوم- نانو گرافیت در روش زینتر بدون فشار و در دماهای C˚2200 و C˚2300 افزوده شد. خواص فیزیکی و مکانیکی نظیر چگالی، مدول الاستیسیته، سختی و نیز ریزساختار آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل، افزایش قابل توجهی در چگالی ، مدول الاستیسیته و سختی نشان داد، به طوریکه چگالی نسبی از مقدار 79% برای نمونه حاوی 10% حجمی کاربید وانادیوم به %6/95 در نمونه حاوی 20% حجمی کاربید وانادیوم در دمای C˚2300 افزایش یافت. سختی GPa 22<sub>/</sub>23 برای نمونه حاوی 20% حجمی کاربید وانادیوم در دمای C˚2200 حاصل گردید. نتایج الگوی پراش اشعه ایکس (XRD) تشکیل محلول جامد بین کاربید تانتالوم و کاربید وانادیوم را نشان داد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514841120110622آنالیز اجزا محدود سه بعدی ابزار خاکورزی عریض درخاک های لومی شنی6772921FAحسیننویداستادیار گروه مهندسی ماشین های کشاورزی، دانشگاه تبریزنسارمحمدی بانهکارشناس ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی، دانشگاه تبریزJournal Article20140304مدلهای عددی از قبیل اجزا محدود میتوانند به خوبی برای شبیهسازی فرایند خاکورزی و حرکت تیغه در خاک به کار روند. در این تحقیق یک مدل اجزای محدود غیرخطی سه بعدی برای آنالیز حرکت ابزار خاکورزی عریض در خاک توسعه داده شده است. خاک با فرض همگن بودن و بر اساس مدل دراکر- پراگر مدلسازی شد و برای مدلسازی سطح تماس خاک و ابزار از المانهای تماسی استفاده شد. با استفاده از این مدل، نیروهای عمودی و افقی مورد نیاز برای حرکت تیغه در خاک پیشبینی شده و سطوح شکست در نتیجه عملیات خاکورزی، توزیع تنشهای الاستیک و پلاستیک در خاک و بردارهای جابهجایی خاک به دست آمدند. نتایج بهدست آمده از این مدل با نتایج بهدست آمده توسط سایر محققان مقایسه شد و نشان داد این روش میتواند بهخوبی برای پیشبینی عملیات خاکورزی بهکار رود.