دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622مدل سازی عددی مانورهای غوص و صعود یک زیردریایی بر اثردمش هوای فشرده در مخازن اصلی19964FAمحمدعلیبدریاستادیار، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهانداوودمیرزاییکارشناس ارشد، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20140305یکی از قسمتهای مهم در زیردریایی ها که وظیفه تغییر عمق آنرا به عهده دارد مخازن اصلی هستند. زیردریاییها را معمولا دو جداره ساخته و این مخازن در بین دو جدار قرار میگیرند تا با دمیدن هوای پر فشار در آنها، حرکت عمقی زیردریایی تنظیم شود. برای شبیهسازی دقیق از محیط و زیردریایی، مدل دینامیکی دقیق و کاملی از زیردریایی مورد نیاز می باشد. برای این منظور، لازمست تغییرات وزن و شناوری با توجه به فرآیند دمش هوا درآنها به دست آید. شرایط نامعین محیط اقیانوس نیاز به محیطی برای شبیه سازی و انجام تستهای مختلف را گریز ناپذیر نموده است. بنابراین در این پژوهش مدلسازی عددی تغییرات نیروهای وزن و شناوری و مراکز تأثیر آنها بر اثر دمش هوای فشرده در مخازن اصلی در عمقهای مختلف و نیز بررسی نحوه تغییرات عوامل دینامیکی برای یک زیردریایی نمونه مورد توجه قرار گرفته و نتایج عددی با داده های تجربی مقایسه و اعتبار سنجی شده است. نتایج نشان داده است که عواملی نظیر موقعیت مخازن، زاویه حول محور عرضی و عمقی زیردریایی بر فرآیند دمش هوا در مخازن تأثیر مستقیم داشته و همچنین در مانور صعود، زیردریایی دچار ناپایداری رول خواهد شد که با افزایش سرعت زیردریایی این ناپایداری کمتر خواهد شد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622بررسی تأثیر متقابل تسخیر گردابه و پخش عددی در زوایای حمله مختلف حول ایرفویلNACA0012 در حالت پایا و ناپایا1124965FAعلیحیدریدانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمودپسندیده فرددانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدمجیدملک جعفریاناستادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجندJournal Article20140305در این مقاله هدف بررسی اثر همزمان و متقابل اتلافات عددیو تسخیر گردابه در نواحی نزدیک و دور از سطح جسم در حالت پایا و ناپایا میباشد. از یک طرف در روشهای مختلف عددی به دلیل خطاهای عددی ناشی از نحوهی بسط معادلات و نیز قطع کردن آنها، وجود عبارت های اتلافی مصنوعی یا خاصیت پخشی معادلات تفاضلی گریز ناپذیر است. از طرف دیگر تسخیر گردابه یک جمله چشمه به معادلات اویلر به عنوان یک نیروی جسمی وارد کرده که این نیز مقداری لزجت مصنوعی به معادلات اضافه و یا از آن کم میکند. اما تأثیر آنها بر لزجت عددی متفاوت است و لذا بررسی عمیق اثر آنها بر یکدیگر و نهایتاً بر دقت نتایج و نیز سرعت و همگرایی حل لازم به نظر میرسد. این روشها برای جریان تراکم پذیر، دوبعدی پایا و ناپایا حول ایرفویل ثابت و پیچشیNACA0012 در زوایای حمله مختلف پیاده شده است. اثر این عوامل بر نتایج حاصله هم در نواحی بدون جدایش و هم در نواحی <br />جداشدهی وسیع از سطح مورد تحلیل قرار میگیرد. هدف کلی این است که آیا میتوان تنها با حل معادلات اویلر و کاربرد تسخیر گردابه و اتلافات عددی مناسب برای شبکه نسبتاً درشت، نتایج قابل قبولی در مقایسه با استفاده از معادلات ناویر- استوکس و مدلهای آشفتگی برای شبکه بسیار ریز به دست آورد. نتایج نشان میدهد که تحت شرایطی با کمی سعی و خطا میتوان با حل معادله اویلر و اعمال تسخیر گردابه در زمان بسیار کم نتایج اولیهی قابل قبولی گرفت.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622بررسی اثر تغییر ترکیب ضرایب وزنی تابع هدف در بهینه سازی آیرودینامیک کمپرسور محوری2532966FAعلیگل نژاداستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواریعبدالامیربک خوشنویسدانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواریمحمدرضائی مقدمدانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20140305در این مقاله بهینهسازی مقید تابع هدف کمپرسور محوری با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش وزنی و اثر تغییر ترکیبهای متفاوت ضرایب وزنی تابع هدف، بهینهسازی کمپرسور محوری مورد بررسی شده است. تابع هدف شامل ترکیب خطی بازده آیزنتروپیک و ضریب افزایش فشار استاتیک با درنظر گرفتن سه متغیر قطر متوسط طبقهی کمپرسور، زاویه هوا در ورود به روتور و ضریب جریان میباشد. در هر گام مسئلهی بهینهسازی، تابع هدف بوسیلهی ضرایب وزنی تشکیل شده و توسط الگوریتم ژنتیک حل میشود. با تغییر ضرایب تابع هدف جدید ساخته میشود و مسئلهی بهینهسازی جدید تشکیل میشود. کاهش تابع هدف در نسبتهای مختلف ضرایب وزنی نشان دهنده بهینه شدن مساله با توجه به سه قید بررسی شده در هر تکرار میباشد که صحت محاسبات را نشان میدهد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622بررسی چگالش و تغییرات ابعادی در تفجوشی فاز مایع سوپرسالیدوس آلیاژ برنجی Cu-28Zn3341967FAاحدمحمدزادهدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریزمازیارآزادبهدانشیار دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریزامیرعطاآزادبهکارشناس مهندسی برق، دانشگاه شاهد تهرانعباسصباحی نمینکارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریزJournal Article20140305در این پژوهش از روش رویه پاسخ، جهت بررسی تأثیر پارامترهای موثر نظیر دما و زمان بر تفجوشی پودر آلیاژی برنجی با ترکیب Cu-28%Zn، استفاده شد. بمنظور گسترش مدل، چگالی تفجوشی و ابعاد نمونهها اندازهگیری و پارامتر چگالش، درصد تخلخل و میزان انقباض حجمی برای بدست آوردن روابط ریاضی بین متغیرهای تفجوشی محاسبه شدند. برای ارزیابی روابط ریاضی از آنالیز واریانس در سطح اطمینان 95% استفاده شد. بطورکلی نتایج حاصل از آزمایشات تأئید کننده صحت مدلهای ریاضی ارائه شده و امکان بکارگیری این مدلها برای پیش بینی چگالش حین تفجوشی فاز مایع سوپرسالیدوس آلیاژ برنجی با ترکیب Cu-28Zn میباشد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622مطالعه تجربی و عددی اثر تداخل لایه های مرزی در کاهش ضریب اصطکاک4352968FAسعیدوحیدی فردانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحسنکهرماستاد، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140305در این نوشتار کاهش نیروی پسای وارد بر یک صفحه تخت از طریق قرار دادن یک مانع در مجاورت صفحه، مورد مطالعه عددی و تجربی قرار گرفته است. بررسی عددی نشان میدهد که با قرارگیری مانع در کنار صفحه فرایند گذار جریان در لایه مرزی تغییر کرده و تحت تأثیرگردابه های صادر شده از مانع به کاهش ضریب اصطکاک میانجامد. در این پژوهش نیروی پسای متوسط وارد بر صفحه تخت در سه حالت بدون مانع، با مانع مربعی و با گونیا اندازهگیری و با نتایج عددی مقایسه شده اند. از یک تونل باد و صفحه تخت به عنوان بستر اصلی آزمون و یک سلول بار<sup><sup>[1]</sup></sup> با دقتdyne 1 برای اندازهگیری نیرو استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد با تغییر فاصله مانع از صفحه، تا فاصله خاصی که مانع از صفحه قرار داده میشود، ضریب پسای متوسط کاهش و از آن نقطه به بعد رو به افزایش می گذارد تا اینکه اثر مانع از بین میرود. برای مانع مربعی حداقل ضریب پسا در 5<sub>/</sub>2 میلیمتری صفحه مشاهده شده و نتایج عددی به طور کامل با نتایج آزمایشگاهی تونل باد مقایسه و گزارش شدهاند. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Load cellدانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622حل عددی انتقال گرمایی جریان طبیعی نانو سیال در کانالهای با مقطع مستطیلی5560969FAعبداللهرضوانی آلیلهکارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه امام خمینی نوشهررسامدهنویکارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلیفرزانهبهنام گرمیکارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20140305در این تحقیق از روش عددی حجم محدود برای مطالعه دوبعدی همرفت آزاد و تراکمناپذیر جریان داخل محفظهای با سطح مقطع مربعی شکل پر شده با نانو سیال آب، تحت دیواره گرم متفاوت استفاده شده است. به عنوان شرایط مرزی، محفظه شامل دو دیوارۀ افقی آدیاباتیک و دیوارههای عمودی همدما میباشد. معادلات ناویر– استوکس و انرژی به صورت عددی حل شدهاند. مساله برای تعیین نرخ انتقال گرما در اثر تغییر پارامترهای مانند نانوذرات غیر یکنواخت، اندازه قطر متوسط نانوذرات، کسر حجمی نانوذرات ، در اعداد گراشف، و پرانتل برای هندسههای مختلف حل شده است. در این مقاله جهت گسسته کردن معادلات حاکم بر جریان از روش حجممحدود استفاده شده است به گونهای که معادلات حاصل جبری صریح بوده و به صورت شبهزمانی ظاهر میشوند که با استفاده از روش رانگکوتای مرتبه چهار و با الگوی پیشرو زمانی حل شده است. همچنین به جای استفاده از الگوریتمهای متداول، SIMPLE, SIMPLEM, SIMPLEC با استفاده از روش تراکمپذیری مصنوعی، معادله پیوستگی به معادلات ممنتوم کوپل شده است. نتایج نشان میدهد که استفاده از نانو سیال باعث افزایش نرخ انتقال گرما و عدد ناسلت میشود. علاوه براین با کاهش میانگین قطر نانو ذرات، عدد ناسلت افزایش مییابد. با افزایش ، کسر حجمی نانو سیال و عدد ناسلت افزایش مییابد.دانشگاه تبریزمهندسی مکانیک دانشگاه تبریز2228-514843120130622بررسی اکوستیکی رزوناتور چند خودرو متداول در ایران6166970FAعلیملکیاستادیار، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه شهرکردمیثمرضوانیکارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهانمحمدمرادیاستادیار، دانشکده علوم پایه، گروه فیزیک، دانشگاه شهرکردJournal Article20140305در این پژوهش تأثیر رزوناتورهای خودروهای سوزوکی ویتارا، تندر 90، پژو 206 معمولی و پژو 206 صندوقدار به منظور کاهش تراز صدای خودرو بررسی شد. آزمایشها به صورت آزمایش فاکتوریل 4×5×10 در قالب طرح کامل تصادفی انجام شد که نوع رزوناتور در چهار سطح، دامنه صوت در پنج سطح (05<sub>/</sub>0، 15<sub>/</sub>0، 25<sub>/</sub>0، 35<sub>/</sub>0 و 45<sub>/</sub>0) و فرکانس تحریک در 10 سطح (32، 64، 128، 256، 512، 1024، 2048، 4096، 8192 و 16348 هرتز) فاکتورهای این آزمایش بودند. نتایج بدست آمده بیانگرتأثیرمعنیدار فاکتورهای نوع رزوناتورو فرکانس تحریک بود به نحوی که رزوناتور خودرو سوزوکی ویتارا و تندر 90 به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در کاهش تراز صدای خودرو داشتند. همچنین بیشترین میزان کاهش تراز صدا برای رزوناتورهای مختلف به طور متوسط در فرکانس 8192 هرتز بوجود آمد.