دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
بررسی کیفی و کمی اثر لانه زنبوری و توری بر بهبود پارامترهای جریان در یک تونل باد زیر صوت
1
10
FA
هادی
حقوقی
کارشناس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک
مهدی
نیلی احمدآبادی
استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک
m.nili@cc.iut.ac.ir
مجتبی
دهقان منشادی
0000-0002-2143-0670
استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا
mdmanshadi@mut-es.ac.ir
تونل باد، جریان هوای کنترل شدهای را ایجاد میکند که از اطراف مدل عبور کرده و بدین ترتیب اطلاعات مفیدی از چگونگی عبور جریان از اطراف مدل به دست میآید. هدف نهایی از طراحی تونل باد، ایجاد جریان هوای یکنواخت با حداقل شدت آشفتگیها[1] و بدون زاویه میباشد. یکی از روشهای کاهش شدت آشفتگی جریان نصب لانهزنبوری<sup><sup>[2]</sup></sup> و توری[3] در محفظه آرامش تونل باد است. در این پژوهش اثر نصب لانهزنبوری و توری با پارامترهای هندسی مشخص بر توزیع سرعت، شدت آشفتگیها و دو پارامتر چولگی<sup><sup>[4]</sup></sup> و صافی<sup><sup>[5]</sup></sup> جریان در مقطع آزمون تونل باد مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور اندازهگیری شدت آشفتگیها از دستگاه جریانسنج سیم داغ<sup><sup>[6]</sup></sup> استفاده شده است. این دستگاه سرعت لحظهای جریان سیال را با فرکانس بسیار بالا اندازهگیری میکند. نتایج نشان میدهد که نصب لانهزنبوری و توری و همچنین جدا کردن فن از بدنه تونل باد باعث کاهش حدود 75 درصدی شدت آشفتگیها در مقطع آزمون تونل باد و همچنین نزدیک شدن پارامترهای چولگی و صافی جریان به مقادیر بهینه آنها شده است. همچنین نتایج به دستآمده مؤید آن است که لانه زنبوری و توری توزیع احتمال نرمال دادههای سرعت لحظهای را به حالت نرمال نزدیک میکند. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Turbulence intensity <br /><br /><br />2 Honeycomb <br /><br /><br />[3] Screen <br /><br /><br />[4] Skewness (Kurtosis) <br /><br /><br />[5] Flatness <br /><br /><br />[6] Hot wire anemometers
تونل باد,لانهزنبوری,توری,شدت آشفتگی,جریان سنج سیم داغ
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3728.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3728_321244e85e40e2403429f865c9c8b8d9.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
مطالعه پارامتری فرآیند جوشکاری نقطهای مقاومتی در نمونههائی از جنس AISI 1008 با روش اجزای محدود
11
21
FA
عباس
فدائی
استادیار، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی
fadaei@basu.ac.ir
عطا
خباز اقدم
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی
در تحقیق حاضر با مطالعه پارامتری به روش اجزای محدود در ورق های نازک با جوش نقطهای مقاومتی از جنس فولاد AISI 1008، اثرات تغییر کمیتهای مختلف بر انداره و شکل دکمه جوش نشان داده شدهاند. صحت سنجی قسمتی از نتایج تحلیل اجزای محدود با مطالعه تجربی و قسمتی دیگر به صورت مقایسه با پژوهش های منتشر شده انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که شدت جریان الکتریکی مهمترین کمیت در نحوه تشکیل دکمه جوش می باشد. همچنین افزایش قطر الکترود یا ضخامت ورق باعث افزایش ناحیه متاثر از گرما می شود، لذا مدت زمان و یا شدت جریان بیشتری برای جوشکاری لازم خواهد بود. به علاوه کاهش جریان و زمان جوشکاری باعث کوچک شدن دکمه جوش و بالا رفتن گرادیان دمایی در ناحیه متاثر از گرما شده و در نتیجه تنش های پسماند کششی را در این ناحیه افزایش می دهد.
مطالعه پارامتری,جوشکاری نقطه ای مقاومتی,شکل دکمه جوش,اندازه دکمه جوش,روش اجزای محدود
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3729.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3729_497d6255985c4824ef5f2958ad8c5255.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
مدلسازی تیرساندویچی لاستیکی کاملاً مقید با توجه به خواص ویسکوالاستیک آن
23
30
FA
بهنام
قبادیپور
کارشناس ارشد مکانیک، پژوهشکده زیر سطحی اصفهان
علی
رهروی
دانشجوی دکترا، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیک
منصور
علیزاده
استادیار، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی مکانیک
آزاده
ضیاییجزی
مربی، موسسه آموزش عالی بنیان
در این مقاله نحوه اندازهگیری خواص هایپرالاستیک و ویسکوالاستیک برای لاستیکها از طریق آزمون توضیح داده شده و در ادامه یک تیر ساندویجی با هستهی لاستیکی شبیهسازی و نتایج آن با آزمون مقایسه گردیده است. نحوه ی اندازه گیری هر یک از متغیرهای فوق از طریق آزمایش توضیح داده میشود. به اختصار تئوری های مربوطه، برای توصیف دادههای اندازهگیری شدهی آزمایش، ارائه خواهد شد. سپس خواص مورد نیاز اندازهگیری شده، برای شبیه سازی در نرمافزار ABAQUS بکار میرود و براساس روش های مختلف مدلسازی شده و میرایی های متفاوت بررسی می شود و در نهایت نتایج آن با نتایج آزمون و نتایج تحلیلی مقایسه میشود.
لاستیک,خواص الاستیک,ویسکوالاستیک,هایپرالاستیک,مدل اجزاء محدود,ارتعاش
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3730.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3730_d11cbf67e6fe1535343ebae1ac8c73f0.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
تأثیر دما و زمان گرمایش مجدد در فرآیند تیگزوفورجینگ بر خواص ریزساختاری و مکانیکی فلنج تولید شده از آلومینیم A356
31
40
FA
البرز
کاظمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی بابل، دانشکده مهندسی مکانیک
سلمان
نوروزی
دانشیار، دانشگاه صنعتی بابل، دانشکده مهندسی مکانیک
s-nourouzi@nit.ac.ir
عبدالحمید
گرجی
استادیار، دانشگاه صنعتی بابل، دانشکده مهندسی مکانیک
در این پژوهش فرآیند تیگزوفورجینگ به عنوان یکی از فرآیندهای شکلدهی نیمه جامد مورد تحقیق قرار گرفته است که شامل آهنگری آلیاژ آلومینیم A356 در محدوده دمایی دو فازی ( بین خط ذوب و انجماد) است. با هدف دست یافتن به شرایط مطلوب، تأثیر پارامترهایی نظیر دما و زمان نگهداری در عملیات گرمایش مجدد روی فرآیند تیگزوفورجینگ مورد بررسی قرار گرفته است. دمای نیمه جامد 580، 590 و 600 درجهسانتیگراد و زمان نگهداری 5، 10 و 15 دقیقه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل نشان داد که در دمای 600 درجه سانتیگراد و زمان نگهداری 5 دقیقه، ریزترین ساختار (73 میکرومتر) بدست آمده است. همچنین به منظور بررسی خواص مکانیکی، آزمون فشار و سختی سنجی نیز انجام شد و همان طور که انتظار میرفت بهترین خواص مکانیکی (تنش تسلیم 149 مگاپاسکال، تنش فشاری نهایی 433 مگاپاسکال و سختی 79 ویکرز) در نمونه با ریزترین ساختار حاصل شده است.
فرآیند تیگزوفورجینگ,آلیاژ آلومینیم A356,دمای گرمایش مجدد,زمان نگهداری
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3731.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3731_d91dd03946ec3e8254f129639fad38e1.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
شبیهسازی دینامیک سیالات محاسباتی جریان جوشش فرو سرد در یک لوله عمودی
41
52
FA
سیدحسین
گنجیانی
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت
در این کار، جریان جوشش فرو سرد در یک لوله عمودی به روش عددی شبیهسازی شده است. شبیهسازی در کد تجاری دینامیک سیالات محاسباتی با مدل دو سیالی به روش اولر- اولر انجام شده است. برای شبیهسازی جریان جوشش فرو سرد، معادلات ترکیبی این جریان، کد نویسی شده و اجرا شدند. پیش بینی درست و مناسب کسرهای حجمی در جریان جوشش فرو سرد یک مرحله مهم در مدل کردن آن است، زیرا کسرهای حجمی به شدت بر انتقال های الگوی جریان تأثیر میگذارند. برای هندسه و شرایط مرزی استفاده شده در کار حاضر، توزیع کسر حجمی بدست آمده با داده های آزمایشگاهی موجود، تطابق بسیار خوبی دارند. همچنین نتایج شبیه سازی با دیگر نتایج عددی و نتایج حاصل از کد RELAP5/MOD3.2 نیز مقایسه شده است. علاوه بر کسر حجمی، توزیع دمای مایع، سرعت مایع و شدت آشفتگی نیز بررسی شدهاند.
جوشش فرو سرد,کسر حجمی,دینامیک سیالات محاسباتی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3732.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3732_ca38799bf8e9a4c73e5ce89283450090.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
بررسی عددی و آزمایشگاهی اثرات گرفتگی واقعی بر همودینامیک جریان خون
55
60
FA
سینا
پاشازانوس
کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشکده مهندسی مکانیک
روزبه
شفقت
استادیار، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشکده مهندسی مکانیک
rshafaghat@nit.ac.ir
قدیر
اسماعیلی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، دانشکده فنی و مهندسی
qesmaili@yahoo.com
در این مطالعه به بررسی آزمایشگاهی و عددی جریان نیوتونی خون در مجرای دارای گرفتگی با شرایط هندسی واقعی بهدلیل بیماری گرفتگی شرایین پرداخته شده است. در شبیهسازی عددی مساله بهدلیل پیچیدگی هندسهی گرفتگی، معادلات ناویر-استوکس در مختصات عمومی منحنیالخط بهکار برده شده و با روش حجم محدود در این مختصات حل شدهاند. هدف از این مطالعه بررسی اثرات یک گرفتگی واقعی بر ویژگیهای جریان خون مانند پروفیلهای سرعت و فشار، بردارهای سرعت، تنش برشی دیوارهای متوسط و محلی در پایین دست گرفتگی میباشد. نتایج حاصله نشان میدهد بهدلیل شکل خاص گرفتگی، افزایش عدد رینولدز موجب نوسانات شدید و همچنین افزایش ناگهانی تنش برشی در ناحیهی گرفتگی شده که در رینولدزهای بالا صدمات جدی به دیوارهی رگها وارد کرده و حالت بیماری را پیچیدهتر میکند.
آرترواسکلروز,مختصات عمومی منحنیالخط,گرفتگی,تنش برشی دیوارهای
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3733.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3733_6e984f9b0dc86a5e3a461dccc5589453.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
بررسی عملکلرد چرخه روغن نیروگاه سهموی خورشیدی شیراز بخش اول: مدلسازی و مانیتورینگ
61
67
FA
مصطفی
زمانیمحیآبادی
مربی، دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، گروه پژوهشی پیل سوختی دما بالا
سیدعلیاکبر
صفوی
استاد، دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
سیدوحید
نقوی
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی زرقان
سیدمحمدحسام
محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، ابزاردقیق و اتوماسیون
عملکرد سیستم در آینده دارای اهمیت میباشد. در این مقاله مدلسازی و مانیتورینگ چرخه روغن نیروگاه خورشیدی شیراز مورد مطالعه قرار میگیرد. جهت تحقق این مهم قسمت های مختلفی که در کنترل فرایند تأثیرگذار هستند، در محیط نرم افزاری MATLAB مدلسازی و با استفاده از دادههای فعلی نیروگاه خورشیدی شیراز اعتبارسنجی میشوند. مبنای مدل توسعه یافته براساس دیاگرام جریان فرآیند (PFD) نیروگاه خورشیدی شیراز میباشد. به منظور ایجاد محیطی با تعامل کاربری بهتر و انعطافپذیری بیشتر جهت اتصالات زمان حقیقی، مدلسازیها به محیط نرمافزاریLabVIEW نیز منتقل میشوند. از اینرو به کمک نرمافزارLabVIEW محیط گرافیکی مناسبی فراهم میگردد تا عملکرد بخشهای مختلف نیروگاه را بتوان به بهترین شکل ممکن نمایش داد.
مدل سازی,متلب,اعتبارسنجی مدل,سیمولاتور,نیروگاه خورشیدی شیراز
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3734.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3734_cae8a90b63b2d84d9b2e229dd6cb266f.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
45
1
2015
04
21
بهینه سازی چند هدفی نیروگاه زمین گرمایی با مبادله کن گرمایی هم محور
69
73
FA
محمد
عامری
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی
حمید
مختاری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی
در این مقاله بهینهسازی مبادله کن گرمایی یک نیروگاه زمین گرمایی بر مبنای الگوریتم ژنتیک مطالعه گردید. ابتدا به صورت تک هدفی با توابع هدف افت فشار بر واحد طول و راندمان گرمایی نیروگاه نسبت قطر داخلی به خارجی بهینه محاسبه شد. سپس با دو تابع هدف راندمان گرمایی و هزینه اجزاء نیروگاه زمین گرمایی بهینهسازی چند هدفی صورت پذیرفت. در این بررسی هزینه های لوله گذاری و محاسبه عمق چاه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بهینهسازی تک هدفی منجر به نسبت بهینه برابر با 675<sub>/</sub>0 برای کمترین افت فشار و نسبت بهینه برابر با 353<sub>/</sub>0 برای بیشترین راندمان گرمایی گردید. در بهینهسازی دو هدفی پارامترهای بهینه برای افزایش راندمان و کاهش قیمت شناسایی شد.
زمین گرمایی,بهینه سازی,مبدل هم محور,الگوریتم ژنتیک
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3735.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3735_57c0ec64a328c58ac63f8c8331967e69.pdf