دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
بررسی عددی جریان ترکیبی سیال غیر نیوتنی با اثر مگنوهیدرودینامیک برای سطح قائم
موج دار
1
7
FA
جواهرده
کوروش
دانشیار، دانشگاه گیلان، دانشکده مهندسی مکانیک
حبیب
کریمی
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودسر- املش، گروه مهندسی مکانیک
در این مقاله، انتقال حرارت ترکیبی برای سیال غیر نیوتنی همراه با اثر مگنوهیدرودینامیک در شرایط مرزی شار ثابت در طول سطوح قائم موجدار مورد مطالعه قرار گرفته است. از یک تبدیل مختصات برای تبدیل معادلات سطح مواج به سطح صاف استفاده شده است. همچنین روش اسپیلاین مکعبی برای حل معادلات پیوستگی، مومنتم و انرژی به کار گرفته شده است. تأثیر پارامترهایی چون اثر میدان مغناطیسی، بزرگی دامنه موج، پارامترهای شناوری، عدد پرانتل تعمیم یافته و شاخص توانی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن به صورت نمودارهای عدد ناسلت متوسط، ضریب اصطکاک و پروفیل های سرعت و دما آورده شده است. نتایج نشان میدهد که با اثر میدان مغناطیسی، عدد ناسلت متوسط و موضعی در نزدیکی لبه صفحه افزایش مییابد. در حالیکه در پایین دست جریان کاهش مییابد. همچنین با افزایش عدد پرانتل تعمیم یافته، میزان انتقال حرارت افزایش و ضخامت لایه مرزی دما و سرعت کاهش مییابد.
جابه جایی ترکیبی,سیال غیر نیوتنی,سطوح قائم موج دار,شار ثابت
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3419.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3419_1fca31314e41b77ff7677df44022e64a.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
بررسی تأثیر پارامترهای جاذب ضربه بر دینامیک هواپیما
در هنگام فرود بر روی باند ناهموار
9
19
FA
موسی
رضائی
دانشیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
m_rezaee@tabrizu.ac.ir
فرزاد
فلاحی
کارشناس ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
حامد
سمندری
کارشناس ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
تأثیر ضربه فرود و ناهمواریهای باند فرود بررفتار دینامیکی هواپیما همواره مورد توجه شرکتهای سازنده هواپیما و محققان بوده است. پیچیدگیهای موجود در مسئله سبب شده است که در تحقیقات انجام شده تاکنون غالباً از مدلهای خطی برای شبیهسازی پدیده فرود استفاده شود. همچنین در تحقیقاتی که مدلهای غیرخطی مورد توجه بوده است تأثیر ضربه و ناهمواری باند هر یک به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، برای مدل کردن سیستم فرود هواپیما از یک مدل غیرخطی استفاده شده است همچنین تاثیر ترکیب ضربه فرود و ناهمواری باند بر دینامیک هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان میدهد که وجود ترکیب دو پدیده اخیر سبب بروز رفتارهای خاصی در پاسخ سیستم میشود. سپس تاثیر تغییرات میرایی و سفتی جاذب ضربه بر رفتار دینامیکی غیرخطی هواپیما در حین فرود بر روی باند ناهموار بررسی شد. نتایج نشان میدهد که به ازای مقادیری از سفتی و میرایی جاذب ضربه، احتمال جدایش چرخ از باند وجود دارد.
سیستم تعلیق هواپیما,ارتعاشات غیرخطی,پدیده ضربه,جاذب ضربه الئوپنوماتیکی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3420.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3420_621f000c9af6a40cc427becb9f4cf404.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
بررسی تجربی تأثیر زاویه الیاف و نانوخاکرُس بر خواص مکانیکی نانو مواد مرکب هیبریدی بر پایه رزین اپوکسی
21
28
FA
عبدالحسین
فریدون
استاد، دانشگاه سمنان، دانشکده مهندسی مکانیک
شکوفه
دولتی
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، دانشکده مهندسی مکانیک
محمدرضا
اسماعیلی
کارشناسی، دانشگاه قم، دانشکده علوم پایه
در این پژوهش، تأثیر زاویه قرارگیری الیاف و نانوخاکرُس کلوسید 30 بی بر روی خواص مکانیکی موادمرکب لایهای الیاف شیشه/ اپوکسی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونههای مواد مرکب با الیاف شیشه بافته شده که به اختصار WR نامیده میشوند، با چهار زاویه قرارگیری الیاف ساخته شده و با درصدهای وزنی مختلف نانوخاکرُس شامل 5<sub>/</sub>0، 5<sub>/</sub>1 و 3 درصد وزنی در نمونه بهینه مادهمرکب ترکیب شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای بررسی خواص از آزمونهای کشش، خمش و پراش پرتو اشعه ایکس (XRD) استفاده شد. نتایج بیانگر بهبود خواص مکانیکی در نمونههای ماده مرکب با زاویه قرارگیری الیاف 45± نسبت به سایر زاویههای قرارگیری الیاف بوده است. افزودن نانوخاکرُس موجب بهبود خواص مکانیکی نمونههای نانو مواد مرکب هیبریدی نسبت به نمونههای مواد مرکب شده است. بهترین نتایج در نمونههای حاوی5<sub>/</sub>0 و 5/1 درصدوزنی نانوخاکرُس مشاهده شده است.
زاویه قرارگیری الیاف,نانوخاک رُس,خواص مکانیکی,موادمرکب پلیمری هیبریدی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3421.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3421_af93959f7c601e53a2f87701b0bf0ed5.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
طراحی بهینهی یک مبادلهکن فشردهی گرما جهت بازیابی حرارت با الگوریتم زنبور عسل
29
37
FA
فرشاد
مرادی کشکولی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده مهندسی
عبدالله
منصوری مهریان
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده مهندسی
افشین
قنبرزاده
استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده مهندسی
سیدسعید
بحرینیان
دانشیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده مهندسی
در این مقاله، به مدلسازی و بهینهسازی یک مبادلهکن گرمای صفحهای پرهدار به منظور بازیابی حرارت در سیستمهای تولید همزمان برق و حرارت پرداخته شده است. متغیرهای طراحی جهت بهینهسازی مبادلهکن گرما شامل طول جریانهای گرم وسرد، تعداد لایهها، گام، طول نیزه، ضخامت و ارتفاع پره میباشند. کارآیی مبادلهکن و هزینه سالیانه کلی سیستم (مجموع هزینهی سرمایهگذاری اولیه وعملکرد) بهعنوان دو تابع هدف متفاوت در نظر گرفته شدهاند. با توجه به اینکه با افزایش کارآیی (مطلوب)، سطح حرارتی و افتفشار (هزینهی سالیانه کلی) افزایش مییابند (نامطلوب)، بنابراین به جای یک جواب خاص، به جوابهایی متعادل نیاز است که تمام توابع هدف را بهصورت همزمان برآورده کند. در این مطالعه از الگوریتم چندهدفهی زنبور عسل (MOBA) جهت بهبود هر دو تابع هدف استفاده شده است و مجموعه جوابها بهوسیله منحنی پاریتو نشان داده شدهاست. در نهایت، به منظور اثبات کارآیی الگوریتم پیشنهادی، نتایج بهدست آمده با نمونه مورد مطالعه از مراجع، مقایسه شده که در تعدادی از نقاط طراحی، بهتر از نتایج مرجع میباشد.
طراحی بهینه,مبادلهکن فشردهی گرما,بازیابی حرارت,الگوریتم زنبور عسل
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3422.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3422_ec3c3b3d2b86f880104bb48b60c5a55f.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
تعیین زاویه پاشش سوخت بهینه برای یک موتور اشتعال جرقهای پاشش مستقیم(GDI) با شبیهسازی عددی
39
50
FA
علی
میرمحمدی
استادیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
شعبان
علیاری شوره دلی
استادیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
سیدعبداله
موسوی
کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
هادی
بناییبروجنی
کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
مجموعة پاشش مستقیم سوخت به اتاق احتراق به جای پاشش در راهگاه ورودی یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده خروجی موتور است. با این راهبرد در حالی که مصرف سوخت موتورکاهش چشمگیری مییابد قدرت موتور نیز حفظ میشود. هدف این پژوهش تعیین زاویه مناسب افشانه سوخت برای یک موتور پاشش مستقیم سوخت در حالت بار چینهای است. به همین منظور ابتدا موتورEF7 (موتورملی) به صورت پاشش در راهگاه ورودی به صورت عددی در نرم افزار کیوا شبیهسازی شد. پس از مقایسة نتایج این شبیهسازی با نتایج تجربی وصحهگذاری دادههای شبیهسازی، راهبرد پاشش مستقیم جایگزین سیستم پاشش در راهگاه ورودی شد. سپس زاویه مناسب پاشش سوخت برای کارکرد موتور در حالت پاشش مستقیم و بار چینهای تعیین گردید. نتایج شبیهسازی نشان دادکه پاشش مستقیم سوخت در داخل سیلندر باعث توسعه و ایجاد بردارهای سرعت جریان با اندازه بزرگتر در تمام اتاق احتراق میشود. این امر باعث اختلاط، تبخیر و احتراق بهتر خواهد شد. زاویه پاشش 90 درجه بهترین زاویه پاشش سوخت در شرایط کاری تعیین شدة موتور EF7است. در این حالت سوخت و هوا بهتر مخلوط میشود. فشار داخل سیلندر و کار حاصل چرخه در این زاویه پاشش در مقایسه با زوایای دیگر افزایش یافت. همچنین مقدار تولید هیدروکربن نسوخته، مونوکسیدکربن و اکسیدنیتروژن، کمتر از زاویههای پاشش دیگر است.
موتور بنزینی پاشش مستقیم,بار چینهای,شبیهسازی عددی,نرمافزارکیوا
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3423.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3423_24d760d56387545fc615285dc9222a05.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
بررسی تجربی تأثیر باد کرونا و محرک پلاسمایی DBD بر رفتار لایه مرزی
در حالت استفاده از جریان مستقیم
53
58
FA
غلامرضا
تطهیری
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، دانشکده فنی و مهندسی
اسماعیل
اسماعیل زاده
استاد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
esmzadeh@tabrizu.ac.ir
غلامحسین
پوریوسفی
دکتری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی هوافضا
علیرضا
دوست محمودی
کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی هوافضا
امروزه استفاده از محرکهای پلاسمایی جریان متناوب نسبت به جریان مستقیم، جهت کنترل فعال جریان، متداولتر بوده و تقریبأ هیچ کار تحقیقی بر روی پلاسمای جریان مستقیم انجام نگرفته است. در این مقاله با استفاده از یک منبع تغذیه جریان مستقیم و هندسه های گوناگون، خصوصیات پلاسما در هر دو حالت corona و DBD (dielectric barrier discharge) مورد مطالعه قرار گرفت. با استفاده از نتایج این پژوهش مشخص شد که جریان القا شده در این نوع محرکها، نسبت به محرکهای جریان متناوب ضعیفتر بوده و دارای مؤلفههای عمود بر جریان نیز میباشد. همچنین جریان القا شده در این نوع محرکها در حالت corona قویتر از حالت DBD میباشد.
محرک پلاسما,جریان القایی,کرونا,DBD
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3424.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3424_77eae36f0715800804c558a6f5de7ef4.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
44
2
2014
10
23
شبیه سازی و بررسی جریان در فیلتر هوای یک موتور احتراق داخلی SIساخت داخل
59
65
FA
سیداسماعیل
رضوی
دانشیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
razavi@tarizu.ac.ir
ناصر
علی محمدزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
n_mohamadzade@yahoo.com
قدرت تصفیه فیلتر هوا رابطه مستقیمی با افت فشار جریان در آن دارد. در پژوهش حاضر، اندازه افت فشار و سایر پارامترهای جریان در عبور از فیلتر هوای پژو 405، به صورت عددی مدل شده است. با توجه به محاسبات انجام یافته، جریان، تراکم ناپذیر و آشفته در نظر گرفته شده و مدل k- استاندارد به کار رفته است. جملات همرفت نیز با روش فراباد مرتبه اول گسسته شدهاند. همچنین در محیط متخلخل از سرعت فیزیکی به جای سرعت ظاهری استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشانگر افت فشاری بین 0.05% تا 1.9%، بسته به دور موتور، می باشد. این افت فشار در مقایسه با افت فشار سایر اجزای سیستم تامین هوا، ناچیز بوده و می توان قدرت تصفیه فیلتر را افزایش داد. همچنین نتایج مدلسازی، نشانگر وجود جریان های چرخشی در گوشههای قسـمت ورودی محفـظه فیلـتر میباشد که علاوه بر افت فـشار، باعث کاهـش ظرفیت فیلـتر نیز میگردند. برای حذف این جریان ها، تغییراتی در سطح مقطع لوله کثیف و نحوه اتصال آن به محفظه ورودی داده شده و مدل جدید دوباره تحلیل گردید. نتایج به دست آمده، نشانگر حذف جریان های چرخشی و کاهش نسبی در افت فشار می باشند.
جریان تراکم ناپذیر,محیط متخلخل,معادلات ناویر-استوکس,مدل آشفتگی k-ϵ استاندارد,فیلتر هوا,افت فشار,موتور احتراق داخلی SI
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3425.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3425_4dc1a6204cb3163165d0fef8cc1aec0d.pdf